Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: easy MP3 gain  (gelezen 3247 keer)

Offline ge-es

  • Lid
easy MP3 gain
« Gepost op: 2021/01/04, 21:48:21 »
Hallo, ik heb een probleem met het easy MP3gain programma, voor het gelijktrekken van audio volumes.
Probleemloos geinstalleerd, kies ik files, open die zodat ze in het veld komen te staan.
Dan verschijnt echter onmiddelijk    onderin de tekst
  Error:  Cannot start mp3gain  installed?  en wil er niets meer gebeuren.
Al een keer gede installeerd, en weer probleemloos geinstalleerd maar niets helpt.
Ook veel verschillende soorten audio files (wel mp3) geprobeerd maar geen beweging in te krijgen.
Wat doe ik fout?
Kijkend naar mijn software pakket geeft easy mp3gain aan dat het geinstalleerd is.
Vroeger al eens met dit programma gewerkt, probleemloos,  hoewel niet in Ubuntu, dus ken het al.
Fijn als iemand me op gang kan helpen.

Re: easy MP3 gain
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/04, 23:08:25 »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/05, 12:24:20 »
Met alle respect voor de overigens excellente website van Pjotr, maar bij het lezen van dat stukje gaat het muziekhart toch bloeden. De -a switch (album) heeft geen zin als je alle nummers via het "find" commando afzonderlijk aanpakt: dan heeft de -a switch hetzelfde effect als -r (radio). Gelukkig is er een undo commando meegegeven... Je kan dit commando toepassen op losse mp3 tracks, maar doe het niet op tracks die tot één album behoren:  de coherentie van het geluidsniveau binnen je album zal verstoord zijn.

Het tweede voorbeeld  is evenzeer afschuwelijk: daar wordt één nummer in een conceptalbum aangepast. Goed misschien als je naar dat éne nummer luistert, maar na die ingreep luister je best nooit meer naar het album in zijn geheel.

Verder wordt mp3gain niet meer bijgewerkt. Het is om die reden al vele jaren uit de softwarebronnen verdwenen. Specifiek voor mp3 was het wel bijzonder waardevol. Het is het enige gereedschap dat je toelaat zonder enig kwaliteitsverlies het volume van een mp3 aan te passen op een manier die werkt op alle mp3spelers. Bij geen enkel ander geluidsformaat is dat mogelijk.

Mocht je mp3gain willen gebruiken, doe het dan afzonderlijk per album:
cd ~/Muziek/Lou-Reed/Berlin/
 mp3gain -a -k ~/Muziek/Lou-Reed/Berlin/*.mp3
Het "globale" geluidsniveau van het ganse album wordt nu berekend. Die éne correctie wordt toegepast op alle tracks. Zo blijven de oorspronkelijke relatieve volumeverschillen tussen de nummers van hetzelfde album bewaard.

De optie -k belet dat er een correctie zou toegepast worden, die aanleiding zou geven tot "clippen", d.w.z., "afsnijden" van luidere pieken die door de versterking over het maximum gaan. Dat kan voorkomen als de berekening uitwijst dat het geluid moet versterkt worden. In 99% van de gevallen dient het geluid verlaagd, en is dat risico er niet.

Daarna kan je dan losse mp3bestanden wel in één keer met "find" behandelen:

cd Muziek/Singles
 find . -name '*mp3' -exec mp3gain -r -k {} \;

Merk op: we gebruiken de -r (radio) switch, en niet de -a (album) switch. Die geeft aan dat ieder bestand individueel moet geanalyseerd en bijgeregeld worden. De -a switch zou hier hetzelfde resultaat geven: telkens wordt er immers maar één bestand aan mp3gain gegeven - op die wijze gebruikt, kan mp3gain nooit meerdere bestanden tesamen evalueren, waar de -a optie voor bedoeld is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: easy MP3 gain
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/05, 15:14:25 »
Met alle respect voor de overigens excellente website van Pjotr, maar bij het lezen van dat stukje gaat het muziekhart toch bloeden.

Ik zal er nog eens naar kijken, want dat wil ik je niet aandoen....   :laugh:

Overigens heb ik op die pagina wel deze waarschuwing staan bij het eerste voorbeeld:
Citaat
Let op: ik gebruik bewust het woord "automuziek"! Want deze ingreep wilt u beslist alleen doen voor muziek die u in willekeurige volgorde afspeelt in een omgeving die een constant geluidniveau vergt, zoals in een rijdende auto. Voor muziek die u thuis afspeelt, bederft deze ingreep de kwaliteit van uw muziekbeleving teveel.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/05, 15:16:33 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/05, 15:30:40 »
Ik zal er nog eens naar kijken, want dat wil ik je niet aandoen....   :laugh:
Haast je !  :evil:

Je hebt inderdaad je waarschuwing wel, maar dan komen later termen als "...een voorzichtige en gebalanceerde normalisatie...", en komt er dat gruwelijke voorbeeld dat één bestand in een folder met bestanden van een album aanpast. Brrr...

Re: easy MP3 gain
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/05, 16:41:55 »
Mijn hart dreigt ook verwond te raken. Geautomatiseerd normaliseren  :o aaaahhh
Beter zorgen voor goede kwaliteit geluidsbestanden, want overmatige aanpassingen zijn altijd kwaliteitsverlies en voor je het weet hoorbaar.
En soms doe ik het ook, maar dan in elk geval gecontroleerd handmatig en niet geautomatiseerd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: easy MP3 gain
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/05, 16:50:45 »
Daar hadden jullie allang op kunnen reageren want dit staat al op zijn blog vanaf ubuntu 18.
Misschien nog wel langer.
Hier: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/meehelpen.html
had je dat kunnen melden.
Maar dan moet je wel een google account hebben en dat is misschien wat al te veel gevraagd.  :rolleyes:
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/05, 21:14:50 »
Daar hadden jullie allang op kunnen reageren want dit staat al op zijn blog vanaf ubuntu 18.
Heb ik voorheen al op gereageerd in dit forum. Trouwens, niemand verplicht ons om dat al gezien te hebben, toch?

Citaat van: Partyrabbit
Beter zorgen voor goede kwaliteit geluidsbestanden, want overmatige aanpassingen zijn altijd kwaliteitsverlies en voor je het weet hoorbaar.
In dit geval is het effect hetzelfde als draaien aan de volumeknop. Er is door deze aanpassing geen enkel kwaliteitsverlies.

Re: easy MP3 gain
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/06, 11:57:37 »
Er is door deze aanpassing geen enkel kwaliteitsverlies.

Bedoel je geen enkel kwaliteitsverlies door normalisatie?
Ik denk dat je je daar beter eerst wat verder in kunt verdiepen. Vraag maar eens aan de eerst beste audiotechnicus of producer hoe hij er over denkt. Je zult geen pro vinden die er voorstander van is.
Bij audioproductie wordt normalisatie ten zeerste afgeraden, omwille van ongewenste verandering. Want normalisatie doet meer dan alleen het volume aanpassen (het veranderd de gain en dynamiek).
Een fanatieker klinkende ballad is niet prettig meer om naar te luisteren, waar een bijna clippende rocksong ook niet lekker meer klinkt als het lichtelijk afgezwakt wordt.  ^-^
Alleen al het feit dat de bron "te zacht" is geeft aan dat de bron al aangetast is en kwaliteit verloren heeft. Aanpassing op aanpassing is dubbel kwaliteitsverlies.

De meeste geautomatiseerde programma's normaliseren. #ongewenst
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 12:06:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/06, 12:35:38 »
Neen, partyrabbit, daar ga ik niet weer op in. Informeer je eerst maar eens over replaygain. Indien nodig kan je dan nog steeds weerleggen, maar dan op basis van juiste informatie.

Re: easy MP3 gain
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/06, 13:54:23 »
Neen, partyrabbit, daar ga ik niet weer op in. Informeer je eerst maar eens over replaygain. Indien nodig kan je dan nog steeds weerleggen, maar dan op basis van juiste informatie.

1/ Ja tuurlijk, dat ken ik inmiddels van je en lag in de verwachting (zie ook 4). Terugtrekken en ontwijken is een stuk makkelijker dan moeten erkennen. Maar terugtrekken en ontwijken is nog geen gelijk hebben.

2/ kijk alleen al even naar de titel van dit topic. MP3 gain  =D Ter onderbouwing https://www.musicianonamission.com/gain-vs-volume/ en https://mp3gain.nl.softonic.com/ (Heel goed begrijpend lezen. Niet meteen roepen "daar staat verliesloos" ;) )

3/ kijk eens rond in audio kringen, zoals bv hier http://www.homerecording.be/forum/t12529.htm Of hier https://homerecording.com/bbs/general-discussions/mixing-techniques/normalize-not-normalize-108156/

4/ Omwille van 1 was ik toch al niet van plan hier nog verder op in te gaan. Je gooit dit standpunt maar een keer op een audio of producers forum en dan leggen zij je het wel verder uit.

5/ beetje simpel om wederom op deze manier een discussie te willen winnen en daarmee wederom goede aanvullende informatie van een ander onderuit te vegen als onjuist, terwijl je eigen informatie juist onvolledig is. Maar nee, zie nr 1.

6/ toedeledokie. Voor mij einde discussie. Zie ook 4.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 14:10:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: easy MP3 gain
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/06, 14:20:10 »
En nou vergeet ik nog het beginsel van mijn advies. De bron.

Je kunt zelfs niet zomaar volume naar beneden draaien, opslaan, weer opschroeven, en dan hard roepen dat er geen kwaliteitsverlies is.
Dus ongeacht hoe "goed" er ook "genormaliseerd" wordt. De bron is al niet goed (er bestaat geen song welke van origine al te zacht uit de studio komt) en heeft daardoor al kwaliteitsverlies. Dus hoe goed je het ook doet, met het weer "opschroeven" ga je dat kwaliteitsverlies van de bron ook nog eens versterken.

Alleen al het feit dat de bron "te zacht" is geeft aan dat de bron al aangetast is en kwaliteit verloren heeft. Aanpassing op aanpassing is dubbel kwaliteitsverlies.

Probeer maar eens een -20db geluidsopname met een onhoorbare ruis van zeg -50 db (=onder de hoorbare ruisdrempel) te normaliseren =D
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 14:23:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/06, 14:34:43 »
Discussie gaat over replaygain. Als je ook al beweert dat  normalisatie de dynamiek verandert, dan illustreer je ten overvloede dat je ook hier niet zo goed weet wat dit inhoud. Discussiëren heeft op dit moment dus geen zin. Informeer je eerst eens goed en toeter dan. Misschien kan je beter de vraagsteller eens concreet verder helpen met de vraag mocht huidige inbreng niet voldoende zijn.

Re: easy MP3 gain
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/06, 14:41:07 »
Weer verwijs ik je naar #1 en #5  =D Tuurlijk, je zou eens door de mand vallen op inhoud  ^-^

Ik log in omdat ik toevallig net (zelfreflectie) een test gedraaid heb.
Ik heb een willekeurige goede MP3 genormaliseerd (audacity) naar -20db en weer terug. Overduidelijk hoorbaar.
Probeer het zelf maar eens zou ik zeggen tegen iedereen met nog goede oren (zijn je oren niet zo goed meer dan merk je het verlies ook niet  =D ) en goede speakers. Eigen proefondervinding zegt toch altijd meer.

En herhaal ik #6, al verwacht ik dat jij toch zult blijven volharden. Maakt niet uit. Iedereen kan zijn eigen conclusies trekken.
Ik heb het attentiepunt vernoemd, en wat wie er mee doet maakt mij niet uit. Toedeledokie.

Misschien kan je beter de vraagsteller eens concreet verder helpen met de vraag mocht huidige inbreng niet voldoende zijn.

Reactie #5  ;) Dus allang gedaan. Jammer genoeg ben ik vooral bezig met jouw eigenwijze discussie.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 14:49:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/06, 15:18:54 »
Opnieuw, de huidige discussie gaat over replaygain op audiobestanden, niet over normalisatie van digitale audiodata. Denk niet dat ik twijfel over je experiment in Audacity. Mijn uitspraak dat er geen kwaliteitsverlies is, gaat over **replaygain**.

Staat er in jou link dan toch: "De andere bonus van het gebruik van MP3Gain ten opzichte van andere vergelijkbare software is dat het volledig verliesloos is"? Dat ondersteunt nu toch net mijn stelling? nl. dat replaygain geen kwaliteitsverlies met zich meebrengt? Waarom dan al je verwoede pogingen om dat in twijfel te trekken?

Re: easy MP3 gain
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/06, 16:24:50 »
Ik snap trouwen al helemaal niet waar jouw lange tenen vandaan komen.
Ik was het met je eens. Dat óók mijn hart bloedde zoals jij ook zei. Omdat er snel verliezen optreden als je teveel gaat rommelen met slechte(re) bestanden.

Opnieuw, de huidige discussie gaat over replaygain op audiobestanden, niet over normalisatie van digitale audiodata. Denk niet dat ik twijfel over je experiment in Audacity. Mijn uitspraak dat er geen kwaliteitsverlies is, gaat over **replaygain**.

Uuuuhhhm. TS heeft het over MP3 gain en "normaliseren".
Wie is er nou offtopic aan het discussieren binnen zijn eigen beleving??  =D

Staat er in jou link dan toch: "De andere bonus van het gebruik van MP3Gain ten opzichte van andere vergelijkbare software is dat het volledig verliesloos is"? Dat ondersteunt nu toch net mijn stelling? nl. dat replaygain geen kwaliteitsverlies met zich meebrengt? Waarom dan al je verwoede pogingen om dat in twijfel te trekken?

Toch niet goed gelezen ondanks mijn attentie daartoe.  =D Lees nog maar eens, en dan goed en met zelf ook een beetje nadenken over wat er staat.

Btw, replaygain werkt net als MP3-gain ook met gain  ;)
Replaygain werkt net als MP3-gain ook met een algoritme. Net als ook normaliseren dat doet.

Een pot nat met hetzelfde resultaat, en precies zoals ik uitlegde.

Een fanatieker klinkende ballad is niet prettig meer om naar te luisteren, waar een bijna clippende rocksong ook niet lekker meer klinkt als het lichtelijk afgezwakt wordt.  ^-^

En zelfs dan nog is er bij de bron al verlies.

Alleen al het feit dat de bron "te zacht" is geeft aan dat de bron al aangetast is en kwaliteit verloren heeft. Aanpassing op aanpassing is dubbel kwaliteitsverlies.

Je moet en zal je gelijk halen hè? Erkennen is zooo moeilijk. =D Of is het meer dat je graag anderen altijd afkraakt om er zelf bovenuit te blijven steken? Iets met koning, blinden, land en eenoog?

Eej, ik ben wel klaar met jou  ^-^

En herhaal ik #6, al verwacht ik dat jij toch zult blijven volharden [aldus geschiedde reeds]. Maakt niet uit. Iedereen kan zijn eigen conclusies trekken.
Ik heb het attentiepunt vernoemd, en wat wie er mee doet maakt mij niet uit. Toedeledokie.

@ge-es. Ik blijf bij mijn reactie #5, eventueel aangevuld met mijn aanvullingen erna. Doe ermee wat je wilt, of niet. Allemaal prima.\
Succes! Dat je hoe dan ook mag bereiken wat jij wilt bereiken.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/06, 16:26:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: easy MP3 gain
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/08, 16:56:08 »
Ik raak door de discussiebomen het normaliseerbos enigszins kwijt om eerlijk te zijn ;) En misschien zijn er meer forumleden die dit herkennen.

Ik volg altijd Pjotr's cli tips voor normaliseren van mp3 bestanden : https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/tips-2.html#ID16.
Een hele lading mp3 bestanden van allerlei muzieknummers door elkaar die ik vervolgens in de auto, keuken, kruipruimte, dakgoot, bezemkast of waar dan ook draai. Superkwaliteit vind ik op bepaalde locaties wat minder belangrijk. Waar het mij om gaat is dat het volume van al die tracks goed wordt gelijkgetrokken zodat ik niet voortdurend de volumeknop lastig hoef te vallen.

Ik begrijp dat replaygain daarvoor - ook- goed is? Kan dat ook via de cli? Is er nog meer software waarmee je simpel, snel en goed mp3's kunt normaliseren (zowel cli als gui)?

(Ps : ben al even aan het zoeken naar een duidelijke handleiding voor replaygain, maar kan die niet zo snel vinden. Is er een cli install mogelijk? En met welk commando kan ik die hele lading losse mp3's in map X in een keer normaliseren? Thx!)


 

« Laatst bewerkt op: 2021/01/08, 17:17:16 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/08, 17:42:34 »
Ik had nu net enkele opmerkingen bij de tip van Pjotr. Het is echter jou keuze om het bij het commando van Pjotr te houden (maar mogelijk is het reeds aangepast  ;) ). Voor een willekeurige verzameling losse mp3 bestanden voor de auto maakt het niet uit of je zoals Pjotr aangeeft (aangaf?) -a gebruikt in plaats dan -r.

Citaat van: kfboerne
Ik begrijp dat replaygain daarvoor - ook- goed is?

mp3gain = (gereedschap om) replaygain (toe te passen) voor mp3 bestanden. Het programma berekent de replaygain-correctie en past die toe op het audiobestand.

Wat is replaygain-correctie?

Replaygain-correctie houdt in dat het gemiddelde volume van het audiobestand (de "geluidsdruk") wordt berekend, en daarna aangepast wordt naar een referentiewaarde (89 decibel "geluidsdruk"). Hierdoor spelen verschillende geluidsbestanden af op een vergelijkbaar volume. Vooral bij oudere muziek kan de "luidheid" tussen verschillende bestanden nogal sterk verschillen.

Hoe werkt replaygain-correctie

Algemene methode

De berekende correctie wordt eenvoudig genoteerd in een tag in het bestand (net zoals ook Artist en Titel in een tag kunnen genoteerd worden). De afspeler moet dan die tag herkennen, en op basis van die tag het volume voor die individuele track aanpassen. Hieruit blijkt duidelijk dat replaygain correctie geheel verliesloos is - er is geen kwaliteitsverlies, want de audiodata zelf worden absoluut niet veranderd. Apple doet net hetzelfde met zijn "soundcheck" technologie, maar heeft natuurlijk zijn eigen methode eerder dan ook met de replaygain standaard te werken.

Voordelen: • Er is géén kwaliteitsverlies • Het is perfect omkeerbaar • Er kan zowel een singlecorrectie ("radio") als albumcorrectie genoteerd worden, zodat de gebruiker kan kiezen welke correctie moet gebruikt worden.
Nadeel: • De correctie werkt enkel als de afspeelsoftware dit systeem ondersteunt

mp3-specifieke methode

mp3gain met de -a of -r optie doet het op andere wijze, die enkel mogelijk is voor het mp3 geluidsformaat. Een mp3 is opgebouwd uit kleine geluidssecties, zogenaamde "frames". Elke frame krijgt ook een versterkingsfactor mee. Die werkwijze laat toe met weinig bits toch zowel stillere als luidere passages behoorlijk te kunnen encoderen. mp3gain kan nu al  die versterkingsfactoren doorheen het bestand aanpassen. Dat kan enkel in stappen van 1.5 dB. Voordeel van die methode: ze werkt op de meest primitieve afspeelapparatuur, want modificeert direct de mp3 data. De wijziging gebeurt zonder kwaliteitsverlies, want de eigenlijke gecomprimeerde audiodata worden niet aangepast. Het is enkel de versterkingsfactor die aangepast wordt.

Voordelen: • Er is (voor 99.9%) géén kwaliteitsverlies • Het is omkeerbaar • De correctie werkt op elke mp3-speler.
Nadeel:  • De gebruiker moet vooraf kiezen tussen singlecorrectie ("radio") of albumcorrectie

Citaat van: kfboerne
Ik begrijp dat replaygain daarvoor - ook- goed is? Kan dat ook via de cli? Is er nog meer software waarmee je simpel, snel en goed mp3's kunt normaliseren (zowel cli als gui)?
Het is een beetje moeilijk. Voor zover het het toevoegen van replaygain tags betreft, heeft elk formaat zijn tooltje. Voor flac is het  "metaflac", voor ogg vorbis "vorbisgain", voor mp3 mp3gain enz. Lange tijd zat rgain in de Ubuntu repos. Dat tooltje werkte over alle formaten heen. Jammer genoeg is het Python 2, Python 2 is nu niet meer in Ubuntu, en alle python 2 software is verdwenen uit het softwarecentrum, zo ook rgain. GUI tools ken ik niet, of het moet foobar2000 zijn onder Windows of via de Snap store. Op github zijn er Python 3 ports te vinden van rgain. loudgain is een nieuwer tooltje om replaygain toe te passen op alle mogelijke audioformaten. Hopelijk blijft het ontwikkeld worden, en wordt het ooit in de Ubuntu softwarebronnen opgenomen.

Voor jou toepassing, losse mp3'tjes voor in de auto, zit je goed met "mp3gain -r" .
« Laatst bewerkt op: 2021/01/09, 00:15:06 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: easy MP3 gain
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/09, 16:59:12 »
Goed, ik kom er even op terug....

Mijn handleiding is, zoals gezegd, uitsluitend bedoeld voor "automuziek", dus muziek die in alle gevallen uitkomt boven het lawaai van de motor en van de banden op de weg, waarbij ik niet telkens aan de volumeknop hoef bij te regelen. Dus lijkt "-r -k" me een betere oplossing dan de huidige "-a -k".  Ik ga m'n handleiding daarom dienovereenkomstig wijzigen.

Overigens vind ik dat muziek die je in je huiskamer afspeelt, onder bijna ideale omstandigheden dus, nooit genormaliseerd moet worden. Dat zou zonde zijn!

Met name Vanadium bedank ik hierbij voor het meedenken.  :)
« Laatst bewerkt op: 2021/01/09, 17:05:34 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/09, 17:20:22 »
Het moet inderdaad "-r -k" zijn, omdat je iedere track individueel wil bijstellen. Nu werkt, op de manier waarop je het commando via "find" aanroept, "-a -k" toch op dezelfde manier als "-r -k", omdat je telkens maar één bestand meegeeft.

Verder zou ik zeker dat voorbeeld voor het aanpassen van één bestand aanpassen. Nu suggereer je dat je een folder hebt van een gans album. Het is zeker een verminking van die folder om daar dan één bestand aan te gaan passen. Een voorbeeld als 'mp3gain -r -k "~/Muziek/Hollands/André Van Duin - Paard in de gang.mp3'  ^-^ zou hier zo misleidend niet zijn.

Citaat van: Pjotr
Overigens vind ik dat muziek die je in je huiskamer afspeelt, onder bijna ideale omstandigheden dus, nooit genormaliseerd moet worden. Dat zou zonde zijn!
Citaat
Toch wel als je nummers van verschillende albums heen, of losse tracks afspeelt. Ik weet dat mijn uitleg hierboven nogal uitgebreid is, maar als je die leest, dan begrijp je dat je door replaygain toe te passen, de digitaal opgeslagen audio geenszins verandert. Je zorgt er alleen voor dat de software bij elk nummer het volume, waar nodig, automatisch een beetje aanpast. Geen bruuske geluidsverschillen tussen tracks is eveneens een essentieel deel van een goede muziekbeleving. Dit soort "normalizeren" tussen tracks wordt zowieso ook gedaan door de streamingdiensten, en op compilatiealbums.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/09, 17:22:59 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/09, 17:21:30 »
(weer verkeerdelijk het quote knopje gebruikt...) --

Re: easy MP3 gain
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/10, 13:59:21 »
Ik raak door de discussiebomen het normaliseerbos enigszins kwijt om eerlijk te zijn ;) En misschien zijn er meer forumleden die dit herkennen.

Ja herken ik. Ik wordt ook ziek van elke keer discussie om niets opgegooid door sommigen (vaak dezelfden). Je gaat bijna overwegen om maar niets meer te reageren, maar dat is m.i. niet de strekking en doel van een forum.
Reageer je netjes en 100% puur ontopic op TS, krijg je een hele totaal nutteloze discussie over iets wat nergens over gaat met standpunten die ook nog niet juist zijn: aanpassingen, hoe ze ook gedaan worden geven altijd kwaliteitsverlies, hoe minimaal ook. Zelfs als dat gebeurd met tag zoals replaygain dat doet. Ook replaygain laat er een  Je veranderd, dus kwaliteitsverlies.
Terwijl
Terwijl de bron al kwaliteitsverlies heeft. Wat weg is krijg je niet terug.

Dat zulk kwaliteitsverlies in een auto niet hoorbaar is zal best, maar zoals ik het uitlegde was het gewoon juist en hoeft daar niet zo'n onzinnige discussie over gevoerd te worden waar ik ook nog eens helemaal geen zin in heb.
Mja, sommigen discussieren te graag over de rug van anderen en beledigend naar andere deugdelijke aanvullingen, om hun eigen reactie erboven te tillen.

Ja heel herkenbaar.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/10, 14:06:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: easy MP3 gain
« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/10, 14:18:01 »
Zoek ook maar eens op wat de vernoemde standpunten als onjuist verklaard, en mijne als correct.

(Zoals ik al eerder zei, óók) Replaygain gebruikt een standaard vastgesteld volumelevel (target gain, -14db en 89 dB sound pressure level) voor ALLE liedjes, ongeacht harde metal of soft-balled.
Niet alle liedjes komen uit de studio op -14db!
Gestandaardiseerde target gain = niet meer originele gain = aanpassing = verlies. Zo simpel is het! Waarom daarover discussieren? Wat is daar onjuist aan? Wat valt daar nou niet aan te snappen??

Zoals ik al heel de tijd probeer uit te leggen ...
Een fanatieker klinkende ballad is niet prettig meer om naar te luisteren, waar een bijna clippende rocksong ook niet lekker meer klinkt als het lichtelijk afgezwakt wordt.  ^-^ JE KUNT VOLUME/GAIN/NORMALISEREN NIET STANDAARDISEREN ZONDER HET ORIGINEEL AAN TE PASSEN!

Zoek hiertoe ook maar eens wat (producers) discussie op rondom LUFS (bv bij social media uploads) en hoe daar tegenaan gekeken worden, wat hier wel degelijk aan de orde is al denken sommigen met wat bijdehandte woordjes in lange "interesantklinkende" uitleg, ondersteund door vriendjespolitiek hun gelijk te kunnen halen in deze niet door mij opgeworpen discussie.
Misinformatie de wereld in geschreeuwd  lijkt voortaan leidinggevend  :rolleyes: waar feiten er niet meer toe lijken te doen.Waar ik in elk geval niet meer tegenin ga. Dan overheerst de misinformatie maar.

Je hoeft mij niet te geloven. Zoek het zelf maar op! Verdiep je zelf er maar eens in! Dan kom je er vanzelf achter waar binnen deze onnodige discussie de misinformatie heerst.
I rest my case.

Ja herkenbaar! Dat eindeloze domme gediscussieer elke keer om niets van elke keer weer dezelfden (eenoog, land, koning, blinden) :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2021/01/10, 14:32:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/10, 15:10:42 »
Citaat van: partyrabbit
Gestandaardiseerde target gain = niet meer originele gain = aanpassing = verlies. Zo simpel is het!
Dan is ook draaien aan je volumeknop = aanpassing = verlies  =D
« Laatst bewerkt op: 2021/01/10, 16:11:39 door vanadium »

Offline Suns

  • Lid
Re: easy MP3 gain
« Reactie #24 Gepost op: 2021/01/11, 09:56:19 »
Hallo, ik heb een probleem met het easy MP3gain programma, voor het gelijktrekken van audio volumes.
Probleemloos geinstalleerd, kies ik files, open die zodat ze in het veld komen te staan.
Dan verschijnt echter onmiddelijk    onderin de tekst
  Error:  Cannot start mp3gain  installed?  en wil er niets meer gebeuren.
Al een keer gede installeerd, en weer probleemloos geinstalleerd maar niets helpt.
Ook veel verschillende soorten audio files (wel mp3) geprobeerd maar geen beweging in te krijgen.
Wat doe ik fout?
Kijkend naar mijn software pakket geeft easy mp3gain aan dat het geinstalleerd is.
Vroeger al eens met dit programma gewerkt, probleemloos,  hoewel niet in Ubuntu, dus ken het al.
Fijn als iemand me op gang kan helpen.

Hallo , je kan naar deze site gaan http://mp3gain.sourceforge.net/download.php en dan  de Windows versie mp3gain-win-full-1_2_5.exe downloaden en dan installeren  met Wine hoe je dat moet doen kan je op deze  site lezen  https://linuxconfig.org/install-wine-on-ubuntu-20-04-focal-fossa-linux.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039