Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Schone installatie  (gelezen 2026 keer)

Offline Panpan

  • Lid
(OPGELOST) Schone installatie
« Gepost op: 2012/05/05, 17:27:43 »
Hoi,
Ik heb Ubuntu 10.10 naar 11.10 en vervolgens naar 12.04 LTS ge-update.
Ik ben een nieuwe Ubuntu gebruiker,  en kan alleen concluderen dat er bakken met data verkeerd terecht zijn gekomen en dat een verse installatie zeer waarschijnlijk de enige oplossing is. Maar misschien een beter alternatief is Xubuntu 12.04 omdat het om een oudere Compaq Presario M2000 gaat.

Kan iemand mij adviseren?

Vond het vreemd dat het zoeken op 'schone installatie' op het forum geen resultaten opleverde, maar dat terzijde.

De vraag luidt dus: hoe dien ik een schone installatie uit te voeren? En indien je Xubuntu adviseerd: hoe Ubuntu te un-installeren en Xubuntu 12.04 te installeren?

Google tip sites kan ik niet bezoeken ivm een Net verbinding zonder VPN in China.

Vr. gr.
Pan
« Laatst bewerkt op: 2012/05/18, 06:21:00 door Panpan »
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: Schone installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 00:18:39 »
Als je op de balk op Documentatie klikt kom je vanzelf hier http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Met schone installatie doelt men op een nieuwe installatie, zonder upgrade dus.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Schone installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/06, 00:21:27 »
Als je op de balk op Documentatie klikt kom je vanzelf hier http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Met schone installatie doelt men op een nieuwe installatie, zonder upgrade dus.
Afhankelijk van je processor en geheugen kan je kijken of je Ubuntu, Xubuntu of Lubuntu het beste kan installeren. Zet anders de gegevens hier neer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Panpan

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/06, 02:10:16 »
Hi,
Over welke balk Documentatie heb je het? Ik kan deze niet ontdekken.
Een schone installatie is een installatie er overheen zetten?


Compaq Presario M2000
Geheugen: 715.9 Mib
Processor: Intel Celeron 1.4 Ghz
OS type: 32 bits
Grafisch: onbekend

Groet,
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/06, 06:54:40 »
Bij "documentatie" kijken, dan zie je boven aan links met info.
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/

Offline Panpan

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/07, 15:47:17 »
Hi,
Ik heb op de ubuntu-nl.org forum site gekeken bij documentatie.
Ik heb op het Internet gelezen dat ik het mbv de terminal heel makkelijk zou kunnen doen. Ik heb heel weining ervaring met de terminal alleen ten tijde van de 10.10 Live CD versie.
Het probleem is dat de terminal niet de vinden is mbv Dash home en andere menu's.
Heeft iemand een idee hoe ik de terminal kan achterhalen?

Gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/07, 16:19:39 »
gnome-terminal
Dit is de commando om de terminal te starten.
Alt + f2 indrukken en dan "gnome-terminal" uitvoeren.

Met nieuwe ubuntu kun je ook zoeken, dus met "terminal", dan zou je hem moeten zien.

Re: Schone installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/07, 17:05:20 »
"Met nieuwe ubuntu kun je ook zoeken, dus met "terminal", dan zou je hem moeten zien."

En dat lukte dus niet bij hem, zegt ie hierboven...

Offline Conny

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/08, 06:54:27 »
Waar wil je die terminal voor gebruiken?
Een schone installatie doe je mbv een cd. De partitie waar je de nieuwe installatie op zet wordt dan geformatteerd en je hebt alleen maar de nieuwe installatie, zonder vervuiling van een oude.

Offline Panpan

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/09, 01:26:44 »
Hi,
Vistaus kan goed lezen, die terminal kan Ubuntu dus niet vinden. ( Ken Robinson heeft een mooie rede over literary en creativity in het onderwijs op Ted.com).

Enfin.
Ik wil de terminal gebruiken om Xubuntu erop te zetten. Echter heb ik nergens in de artikelen gelezen dat dmv gebruik vd terminal een Xubuntu installatie de oudere Linux versie (Ubuntu) zou vervuilen. Ook was/is mij niet duidelijk of een schone installatie exclusief met een (live) cd dient te worden uitgevoerd.
De vragen luiden nu:
Hoe ik met een lopende Ubuntu -die de terminal niet kan vinden- Xubuntu erop kan zetten zonder gebruik te maken van een Xubuntu live cd maar wel met als gevolg dat Ubuntu er af geflikkerd wordt.

Maar gemakkelijker misschien, sinds ik denk dat de capaciteit van mijn Compaq niet het probleem is, maar dat tijdens updaten iets fout is gegaan:
Hoe kan ik de huidige versie 'terugdraaien' naar 11.10?
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline midas

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/09, 08:03:41 »
Panpan, het simpelst (en snelst/zuiverst) is dat je even een verse installatie doet vanuit een liveCD, die je zowel kunt branden in linux als windows. Gezien de specs van je computer ligt Xubuntu dan het meest voor de hand.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Schone installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/09, 09:02:12 »
misschien heb je hier wat aan. kijk op http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen#TOC-Vermijd-de-opwaardeerknop-

daar wordt uitgelegd waarom een upgrade afgeraden wordt en welke bestanden in ieder geval eerste bewaard moeten worden en hoe je bladwijzers en geschiedenis van Firefox het beste kunt behouden.

Re: Schone installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/09, 09:06:38 »
De vragen luiden nu:
Hoe ik met een lopende Ubuntu -die de terminal niet kan vinden- Xubuntu erop kan zetten zonder gebruik te maken van een Xubuntu live cd maar wel met als gevolg dat Ubuntu er af geflikkerd wordt.

Lijkt me een aardige klus. Betekent dat je eerst op een rijtje moet hebben welke pakketten Xubuntu nodig heeft en welke niet. Het advies van Midas werkt - denk ik - makkelijker en sneller. Weet je zeker dat je een schone installatie hebt. Voorkomt problemen.

Citaat
Maar gemakkelijker misschien, sinds ik denk dat de capaciteit van mijn Compaq niet het probleem is, maar dat tijdens updaten iets fout is gegaan:
Hoe kan ik de huidige versie 'terugdraaien' naar 11.10?

Volgens mij kan dat niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 09:08:10 door DirkJan »

Re: Schone installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/09, 09:07:22 »
misschien heb je hier wat aan. kijk op http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen#TOC-Vermijd-de-opwaardeerknop-

daar wordt uitgelegd waarom een upgrade afgeraden wordt en welke bestanden in ieder geval eerste bewaard moeten worden en hoe je bladwijzers en geschiedenis van Firefox het beste kunt behouden.

Panpan zit in China en kan niet bij Google sites (geen vpn)

Offline Panpan

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/09, 14:22:02 »
Hi,
Ik begrijp dat ik het best een cd kan branden, maar dan?
Met Ubuntu de live Xubuntu cd draaien, een partitie creeren of er over heen gooien?
Opteert de live cd Ubuntu eerst te verwijderen om vervolgens Xunbuntu te intalleren?

Vr. gr
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Offline Conny

  • Lid
Re: Schone installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/09, 14:30:08 »
Citaat
Met Ubuntu de live Xubuntu cd draaien, een partitie creeren of er over heen gooien?
Nee, niet zo.

1. de bios zo zetten dan de compu over de cd opstart.
2. dan via de live-cd opstarten. Ubuntu draait dan helemaal niet; je draait dan meteen Xubuntu. Kan je zien of het bevalt en of alles werkt.
3. dan kan je kiezen of je Xubuntu wil installeren, naast of in plaats van Ubuntu. Er staat dan ergens een vakje dat je wilt formatteren en dat wil je, want dan begin je schoon.

Als het voor jou onmogelijk is de documentatie van Pjotr in te zien omdat dat in China niet kan, misschien wil Pjotr je dan per mail de info sturen die je nodig hebt?
Het zou mij ook nooit gelukt zijn zonder die info, die heb je gewoon nodig!  =D

 

Re: Schone installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/09, 14:47:07 »
@Panpan

Als je opstart vanaf de live CD krijg je de keuze proberen of installeren. Wanneer je kiest voor installeren krijg je een keuze menu waarin je aan kunt geven of je Xubuntu naast je bestaande Ubuntu wilt installeren, of je wilt upgraden of dat je een nieuwe installatie wilt doen. Als je voor de laatste kiest dan zal Xubuntu proberen je bestanden in de home map ongemoeid te laten. Het is desondanks verstandig om daar eerst een backup van te maken.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Schone installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/10, 00:57:45 »
Gezien je specs, lijkt me Xubuntu een handzame optie.

Als je installeert en kiest voor 'hele schijf gebruiken', wordt je /home directory ook overschreven. Beter gezegd, je hele harde schijf wordt van te voren compleet gewiped. Dus zorg dat je persoonlijke bestanden die je wilt bewaren, op een extern medium zijn gecopieerd.

Bij het installeren van een LTS is die optie sowieso te prevaleren. Beter van een schone lei te beginnen, een upgrade kan goed gaan, maar gaat vaak ook fout en dan is het boehoe. Ik spreek uit ervaring, for anyones sake. Qua benodigde tijd is het vergelijkbaar, dus count your blessings.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]