Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu  (gelezen 519 keer)

Offline AadH

  • Lid
Kubuntu
« Gepost op: 2020/06/27, 23:07:44 »
Goedenavond

Ik ben helemaal nieuw hier in Ubuntu. Dus mocht ik in een verkeerde groep zitten, laat me het weten.
Ik heb aan de hand van het boek "Zoekboek Linux" een oude Vista 32 bits over laten gaan naar Kubuntu 18.04. En zowaar het werkt! Alleen heb ik tijdens de installatie een verkeerde toetsenbord-indeling gegeven waardoor de leestekens allemaal een andere functie hebben. (De Letters werken gewoon) Nu is de vraag of iemand me kan vertellen of dit nog achteraf te wijzigen is? En waar dat dan zit?
Bij voorbaat dank voor ieder antwoord!

AadH

Offline jolo

  • Lid
Re: Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/28, 10:10:34 »
Het kan weliswaar achteraf, maar als je de toetsenbord indeling wijzigt, dan wijzigt mogelijk ook je wachtwoord. Kies eventueel tijdelijk een simpel wachtwoord. Nadat je de juiste toetsenbord indeling hebt gekozen, maak je er weer een sterk wachtwoord van.

Een hyperlink waarin waarin toetsenbord indeling wijzigen wordt uitgelegd, heb ik niet kunnen vinden. Maar wel een hyperlink met onder andere een screenshot van toetsenbord indelingen/Layouts. Het gaat weliswaar over iets anders, maar de toetsenbord indeling kun je daar ook wijzigen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/28, 12:37:14 »
Citaat
Een hyperlink waarin waarin toetsenbord indeling wijzigen wordt uitgelegd, heb ik niet kunnen vinden. Maar wel een hyperlink met onder andere een screenshot van toetsenbord indelingen/Layouts. Het gaat weliswaar over iets anders, maar de toetsenbord indeling kun je daar ook wijzigen.
Maar Kubuntu zal toch net als (X)ubuntu onder instellingen toch wel een simpele (aanklik)mogelijkheid hebben om de toetsenbord indeling te wijzigen?

Offline jolo

  • Lid
Re: Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/28, 20:24:55 »
Ik heb op dit moment alleen de beschikking over een oude Kubuntu 16.04.1 installatie usb-stick. Als ik deze opstart als een Live sessie > KDE Menu > Computer > systeeminstellingen > Instellen. Als de Weergavestijl staat op Pictogramweergave, selecteer dan Klassieke boomweergave en OK. Dan Hardware > Invoerapparaten > Toetsenbord. Tabblad Instellingen. Vink "Instellingen instellen". Toevoegen. Bijvoorbeeld English. Indeling: English (US). Variant: English (US, inernational with dead keys). Klik op Voorbeeld ter controle. En test eventueel in LibreOffice. Zie Wikipedia.

Als de computer wordt opgestart vanaf een Kubuntu installatie usb-stick/dvd-r(w), en er bij het eerste scherm. "Dat toetsenbordje" op de spatiebalk drukt, dan F2 en er gekozen wordt voor de Nederlandse taal, en het toetsenbord is een standaard qwerty English (US), dan zou de toetsenbord indeling al juist behoren te staan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline AadH

  • Lid
Re: Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/28, 22:23:59 »
Dank voor het meedenken.
Had inmiddels via instellingen -> computer -> Systeeminstellingen -> Toetsenbord ->Tabblad: Indelingen -> Indelingen instellen gekozen voor: US Indeling English (US)
En toen werkte het toetsenbord prima. Geen wachtwoord-probleem gehad.
Ben verrast door de vele mogelijkheden van (K)UBUNTU.
Met groet en dank voor de reacties,
AadH