Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten  (gelezen 2842 keer)

Offline molly w

  • Lid
XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Gepost op: 2014/04/05, 12:57:46 »
Wie weet toevallig hoe ik XP van internet kan afkoppelen, maar zó dat Linux met internet verbonden blijft? Als ik in XP / netwerkcentrum verbinding met internet uitschakel, is ook Linux uitgeschakeld. Blijkbaar is dat een hardware-matige uitschakeling. Kan dat ook anders?
Ik heb hier een netwerk, verbinding met internet loopt via een router.
(Heb een keer eenzelfde vraag op een forum voorbij zien komen, maar kan hem niet terugvinden)

Offline Anco

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/05, 13:19:52 »
Vreemd  dat dit hardware matig is. Het gaat om bedraad internet neem ik aan?
Misschien zijn er betere oplossingen, en minder rigoureus, maar wat ik me nu kan bedenken is gewoon simpelweg de driver voor de netwerk adapter verwijderen.
Linux user #485563

Offline molly w

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/05, 15:00:54 »
Vreemd  dat dit hardware matig is. Het gaat om bedraad internet neem ik aan?
Misschien zijn er betere oplossingen, en minder rigoureus, maar wat ik me nu kan bedenken is gewoon simpelweg de driver voor de netwerk adapter verwijderen.
Lijkt me minder geslaagd, want dan valt de hele computer weg uit het netwerk. En dat moet niet.
Het moet iets zijn dat geen effect heeft op de hardware, maar alleen op windows-instellingen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/05, 15:45:53 »
Ga in XP naar de netwerkinstellingen geef een vast IP adres in maar vul geen gateway in.
Zo kun je nog wel op je eigen netwerk (bijvoorbeeld printen) maar niet (meer) naar de boze buitenwereld.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/05, 16:58:22 »
Heb je soms een Wubi-installatie (of mint4win)?

Offline Gamer

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/05, 19:26:32 »
Heb je soms een Wubi-installatie (of mint4win)?

Dat vermoeden heb ik ook.
Want ik heb ook mijn netwerkadapter uitgeschakeld staan in windows.
En in ubuntu werkt hij gewoon

Offline jan11000

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/05, 22:20:28 »
Was er niet iets met releasen  van de router, als je de netwerkkaart uit zet met xp.
Zet in xp de netwerkkaart uit, wacht eens een paar uur en probeer dan linux nog een keer.(de tijd weet ik niet meer).

Offline molly w

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/08, 15:15:43 »
  • Wubi ... is dat niet Linux draaien onder windows?? neen, dat heb ik zeker niet. Ik heb een dual-boot.
  • De tip van releasen van de router ... zou ik eens moeten proberen. Klinkt als verwijderen onder XP van bepaalde zaken en na opstart zijn ze er weer.
  • Ik heb het nu zolang zo gedaan:
    In XP heb ik Firefox en GoogleChrome verwijderd. IE kun je niet verwijderen, maar wel offline zetten. Dan is meteen Outlook Express offline. Dat heb ik dus gedaan.
    Thunderbird moet er nog af. De bureaublad-achtergrond heb ik voorzien van de tekst "Geen internet!!". Voorlopig werkt dat prima.
    Kan rond gaan in eigen netwerk, maar niet naar buiten zolang ik niet IE online zet.

Offline koos4401

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/08, 21:18:00 »
Citaat
IE kan je wel degelijk verwijderen.
"I beg to differ"
Bij mijn weten is al sinds W98 (zelfs W95??) de "zaak"om IE heen gebouwd.
IE komt dan ook niet voor in de voor Femke bedoelde lijst.
Je kunt overigens IE wél onderdrukken ten faveure van b.v. Firefox of een dergelijke browser.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Kees3

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/09, 07:47:32 »
  • Wubi ... is dat niet Linux draaien onder windows?? neen, dat heb ik zeker niet. Ik heb een dual-boot.
  • De tip van releasen van de router ... zou ik eens moeten proberen. Klinkt als verwijderen onder XP van bepaalde zaken en na opstart zijn ze er weer.
  • Ik heb het nu zolang zo gedaan:
    In XP heb ik Firefox en GoogleChrome verwijderd. IE kun je niet verwijderen, maar wel offline zetten. Dan is meteen Outlook Express offline. Dat heb ik dus gedaan.
    Thunderbird moet er nog af. De bureaublad-achtergrond heb ik voorzien van de tekst "Geen internet!!". Voorlopig werkt dat prima.
    Kan rond gaan in eigen netwerk, maar niet naar buiten zolang ik niet IE online zet.

Dit is dus niet genoeg. Je kan nu niet meer browsen, maar het besturingssysteem is nog steeds verbonden met internet. Driver van de netwerkkaart deïnstalleren zou moeten kunnen zonder dat Linux daar last van heeft.

Offline PKing

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/09, 08:07:45 »
Maar dan gaat XP waarschijnlijk bij elke opstart vragen om een nieuwe installatie van die driver.
Maar het is een testje waard natuurlijk....

En ik lees net dat de TS wel op het netwerk moet kunnen met XP, zonder driver gaat dat niet lukken denk ik.

« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 08:11:30 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline softbart

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/09, 09:40:18 »
De TS meldt dat wanneer in XP het netwerk wordt uitgezet ook Linux geen internet heeft.
In het verleden waren ook meldingen dat wanneer men van Windows kwam er geen internet mogelijk was.
Dat werd opgeheven door in XP in de commandoregel deze vrij te geven. ik dacht iets van "ipconfig /release"

groet,

Theo

Frederik

  • Gast
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/09, 10:24:05 »
Zoals Femke aangeeft: In Windows XP ga je naar het Configuratiescherm > Netwerkverbindingen >  Netwerkverbindingen pictogram aanklikken > rechtermuisklik en kiezen voor Uitschakelen. Dan heb je geen verbinding meer met het internet op Windows XP (alleen de adapter voor XP wordt uitgeschakeld) en wél internet met Ubuntu.

Offline molly w

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/09, 10:40:30 »
komende van Windows geen internet mogelijk onder Linux ... dat van ipconfig/release ... dat klopt. Op mijn testapparaat had ik dat al toegepast. Dank voor de herinnering! Ga ik dus proberen, samen met uitschakelen van internetverbinding van XP.

Offline koos4401

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/09, 10:45:46 »
@Femke: Ik denk dat we beide hetzelfde beweren:
IE is wel uit te schakelen, maar niet te verwijderen. Het blijft op de achtergrond van het systeem heel erg aanwezig, omdat het diep in opbouw van Windows zit.

Het staat ook duidelijk NIET bij "uninstall a program".
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline molly w

  • Lid
Re: XP afkoppelen maar Linux verbonden laten
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/10, 12:41:44 »
Het gaat mij er niet om of  IE van het systeem te verwijderen is of uit te schakelen. En of dat in Win7 dan wel 8 wél kan. Dat was mijn vraag niet.

Mij is gebleken na enig proberen en zoeken dat het alles of niks is. Ik kan de netwerkkaart aan of uit zetten. Staat ie aan dan kan ik onder XP bij de NAS en printen (netwerkprinter) maar dan heb ik ook verbinding met internet. Staat ie uit dan is er weliswaar geen verbinding met internet meer maar ook geen verbinding met andere netwerklocaties. Het zij zo. IPCONFIG /RELEASE heb ik eigenlijk niet nodig gehad.
Ik zie het zo dat omdat de router ook modem is, XP daardoor - als er verbinding is met de router - door de modemfunctie meteen verbinding heeft met internet. De mogelijkheid om in XP een netwerk te maken zonder internet haalt dus niks uit vanwege de router-modem.

Na uitschakelen van de netwerkkaart onder XP en opstarten onder Linux kan ik netjes internet op of rondstruinen op het netwerk. Niks aan de hand dus. En omdat het er naar uitziet dat ik XP nog maar sporadisch nodig zal hebben voor taken waarbij geen internet nodig is, laat ik het hierbij zo. Het is alleen handig de nodige bestanden dan niet elders op het netwerk te hebben staan. Voor mij is het goed zó.