Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] niet meer in te loggen onder Ubuntu 12.04  (gelezen 486 keer)

[OPGELOST] niet meer in te loggen onder Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/05/30, 08:57:34 »
L.S.

Na de  laatste update (ik denk afgelopen zaterdag) kunnen plots ik en de andere gebruikers op hetzelfde systeem niet meer inloggen; het paswoord wordt niet meer herkend. De enige manier is om als 'gast' het systeem in te gaan, maar dan kunnen weer geen updates (in de hoop dat daar een correctie voor het probleem wordt geleverd) worden opgehaald. Weet iemand een manier om dit probleem op te lossen zonder het helemaal te moeten verwijderen en opnieuw te moeten installeren? Het heeft overigens niets te maken met 'Numlock'.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 09:51:51 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: niet meer in te loggen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/30, 09:09:35 »
je kunt de gebruikelijke backdoor gebruiken!
druk op de "aan"-knop van je computer. houd daarna SHIFT ingedrukt totdat je grub ziet:

(of iets wat hier op lijkt)
druk op pijltje naar beneden totdat "recovery-mode" grijs is. druk dan op enter.
wacht totdat je het recovery menu ziet:

kies hier voor "root            Drop to root shell prompt"
tik dan in:
ls /home
om alle gebruikersnamen te zien.

en dan:
passwd <gebruikersnaam>
om een nieuw wachtwoord aan te maken.

tik in "exit" om terug te gaan naar het recovery-menu. (en daar kies je voor "resume" om gewoon weer op te starten)

wat ook werkt:
useradd <nieuwe gebruikersnaam> admin

passwd <nieuwe gebruikersnaam>

dit maakt een nieuwe gebruiker aan die sudo-rechten heeft (en dus via de grafische interface de wachtwoorden van andere gebruikers kan wijzigen)
meer info:
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 09:20:28 door niekn »

Re: niet meer in te loggen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/30, 09:51:13 »
dank niekn, ik ben erin gekomen. Het probleem lijkt zich voor te doen met Gnome 3. Door gewoon Ubuntu te kiezen (Unity dus) worden de paswoorden wel vastgehouden. Zal dus vermoedelijk wel een tijdelijk probleempje zijn (hoop ik toch)

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.