Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Upgrade van 10.04 naar 12.04  (gelezen 1579 keer)

Opgelost: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Gepost op: 2012/05/08, 05:59:49 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag upgraden van Ubuntu 10.04 naar Ubuntu 12.04.  Ubuntu 10.04 draai ik in een dualboot met Windows XP.

Ik twijfel tussen een update met de update manager en een schone installatie (al dan niet in combinatie met een dualboot).

Iemand een advies/mening over wat de beste keuze is? Of waar ik op moet letten om een keuze te maken?

NB. Ik ben helemaal vastgelopen met de installatie van Lamp en ik bezit te weinig kennis om dit nu zelf op te lossen... met een schone installatie ben ik daar mooi vanaf.


« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 17:32:02 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Conny

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/08, 06:47:51 »
Schone installatie, als dual boot. Snel en veel zekerder.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/08, 08:15:41 »
Maak een backup van alles en probeer het uit ;)
Werkt het niet, dan zet je de backup terug.

Maar als je nu al problemen hebt is een schone installatie waarschijnlijk wel de beste optie.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/08, 09:43:17 »
Een update van kale 10.10 naar 12.04 gaat goed maar duurt uren.
Een 10.10 met vele wijzigingen en aanpassingen, doe maar niet.
Van 10.04 met al zijn/haar updates is vragen om problemen.
Zet je documenten en bijv, je .mozilla en/of .thunderbird mappen op een veilige plaats en installeer opnieuw.
Als je nu, na nieuwinstallatie, VOOR je Firefox of Thunderbird en/of welke mailer of programma dan ook opstart, de betreffende mappen terugzet, heb je de grootste kans dat je belangrijke info netjes aanwezig is op je vernieuwde systeem.

Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/08, 12:58:55 »
Upgraden vanaf 10.04 naar 12.04 wordt door bijna iedereen ernstig ontraden; dus waarom dat toch proberen??
Heb hier dezelfde situatie als jij nu: 10.04 naast een (allang verouderde maar voor TomTom benodigde) WinXP
Ik heb voldoende ruimte op mijn harddisk en ga dus 12.04 naast 10.04 en WinXP zetten. 
Kan ik langzaam aan alles wennen en wat ik bij 10.04 heb altijd nog terugvinden. De swap partitie ga ik delen tussen beide Ubuntu´s
(als je weten wil hoe dat best kan: http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar)
Ik ben er van overtuigd dat deze triple boot bij mij niet veel langer dan een paar weken zal blijven bestaan.
Doe het ook alleen maar voor de zekerheid ...en de fun.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/09, 09:14:40 »
en hoe zit het met speciale instellingen?

Ik heb een lexmark printer die prima werkt onder Ubuntu, maar de installatie vereist wel wat doorzettingsvemogen. Moet ik dat wiel opnieuw uitvinden als ik ga upgraden?

ik gebruik momenteel luckybackup. Dat bevalt me prima. Ik heb daar wat profielen in gemaakt een schone installatie wist dat allemaal. Ik denk dus toch over upgraden na.

En blijft het belastingaangifte programma wel aanwezig als ik upgrade? bij een schone installatie zeker niet. Dan moet ik het programma opnieuw installeren en de gegevens uit een backup terug zetten.

kortom een schone installatie brengt veel extra werk met zich mee, maar als een upgrade niet soepel werkt heb je ook veel extra werk. dilemma !!!
De tip om beide naast elkaar te draaien vind ik zo gek nog niet, maar dan zou je om het echt goed te doen dus twee home-mappen moeten hebben.

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/09, 09:18:31 »
Heeft niet heel veel met mijn vraag te maken.

Als je voor je zelf dingen wilt weten... beter je eigen topic starten.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/11, 21:39:17 »
Ik heb een schone install gedaan.
Wel eerst een goede backup gemaakt.
Het is even werk, maar je hebt er later wel plezier van. :D

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/12, 08:58:37 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag upgraden van Ubuntu 10.04 naar Ubuntu 12.04.  Ubuntu 10.04 draai ik in een dualboot met Windows XP.

Ik twijfel tussen een update met de update manager en een schone installatie (al dan niet in combinatie met een dualboot).

Iemand een advies/mening over wat de beste keuze is? Of waar ik op moet letten om een keuze te maken?

NB. Ik ben helemaal vastgelopen met de installatie van Lamp en ik bezit te weinig kennis om dit nu zelf op te lossen... met een schone installatie ben ik daar mooi vanaf.


De beste keuze is schone installatie met dualboot.

Zo doe ik dat,
Heb al mijn computers voorzien van grofweg 4 partities
80GB voor Windows NTFS
40GB voor Ubuntu EXT4
4GB voor de Swap SWAP
De resterende 350 GB NTFS gebruik ik voor zowel Ubuntu als   Windows data zoals muziek en foto's

Als je Ubuntu wilt vervangen heb je weinig werk.
Meestal kopieer ik uit home de mappen Afbeelding, Muziek, Downloads etc. (voor zover daar wat in staat) naar de  de grote 380 GB data partitie.
Daarna maak ik op de 380 GB data partitie een map aan waar ik vanuit home de verborgen bestanden .thunderbird .firefox en .skype  in kopieer. (in nautilus even aanvinken)
In jouw geval moet je ook een backup maken van evolution, als je dat gebruikt.

Enigste waar je goed op moet letten is dat je de juiste partitie pakt.
 Dat controleer ik eerst altijd met Gparted, dus opstarten van de livecd, dan Ubuntu uitproberen, dan Gparted, meestal formateer ik dan gelijk de Ubuntu partitie.

Bovenstaand  kopieer werk (de back up) kun je natuurlijk ook makkelijk op een externe harddisk doen.
Na de in installatie voer ik bovenstaande om gekeerd uit.
Met de installatie, updates en extra programma's installeren heb ik al met al, ongeveer een uur werk.
 
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/12, 10:26:43 »
Heeft niet heel veel met mijn vraag te maken.

Als je voor je zelf dingen wilt weten... beter je eigen topic starten.
Dat antwoord had alles met je vraag te maken. Soms heb je zoveel moeite moeten doen om je systeem aan te passen, dat je zou verkiezen te kunnen upgraden.

Toch blijft het beste advies een schone installatie. Je systeem wordt volledig opgeschoond. Er is geen enkele mogelijkheid dat een overblijfsel van de vorige installatie een probleem veroorzaakt.

Het enige dat hier echt belangrijk is, is dat je (ten allen tijde) een goede reservekopie hebt van je persoonlijke data (documenten, foto's):  die zijn immers onvervangbaar.

Re: Opgelost: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/14, 17:33:29 »
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een schone installatie en het (Ubuntu 12.04) draait nu. Super blij mee.

Bedankt voor alle hulp! 
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Opgelost: Upgrade van 10.04 naar 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/14, 20:17:11 »
Gefeliciteerd!  Prima keus
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com