Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cue met Ape file  (gelezen 1044 keer)

Eider

  • Gast
Cue met Ape file
« Gepost op: 2008/02/05, 20:37:06 »
Ik heb hier een muziekbestand met de extensie .ape en een cuesheet.

Hoe kan ik met Linux de cuesheet lezen en het muziekbestand knippen + omzetten in mp3?
Welk programmatje kan ik hiervoor gebruiken?

/Edit: het blijkt te zijn gemaakt door het programma "ExactAudioCopy"

Eider

  • Gast
Cue met Ape file
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/05, 20:56:35 »
Ik heb nu via Wine met Monkey's Audio het bestand omgezet in wave.
Omzetten naar mp3 met k3b lukt nu ook alleen is de bitrate erg laag.
Hoe kan ik die opschroeven?

Eider

  • Gast
Cue met Ape file
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/05, 21:01:24 »
Ben wel erg tegen mezelf aan het praten maarja.
Ik had beter eerst nog wat kunnen rondzoeken *sorry*
Heb nu met k3b de wave omgezet in losse wave bestanden en vervolgens met lame via de terminal omgezet in mp3 met 192 bitrate.

Had ik dit ook met een programma kunnen doen? Zal in het vervolg een hoop werk schelen. Dit is nogal omslachtig :).

Offline vanadium

  • Lid
Cue met Ape file
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/06, 13:19:53 »
Om ape te om te zetten onder linux kan ik ook enkel de Monkey tool onder wine suggereren. Voor het vervolg, knippen van de wav en encoderen, heb ik wel een fantastische linux  oplossing: shntool!

shntool split file.wav -f file.cue -t '%n - %t' -o 'cust ext=mp3 lame --quiet -V 2 --vbr-new - %f'zal volautomatisch het wav bestand knippen en encoderen met lame. De opties die ik heb opgegeven (-V 2 --vbr-new) zijn voor variabele bitrate, en je moet dat zeker doen. De uiteindelijke lengte komt overeen met ongeveer 192 kbps constante bitrate, maar de kwaliteit is optimaal: er wordt een hogere bitrate gebruikt voor "moeilijke" passages, en een lagere bitrate voor passages waar dezelfde kwaliteit met minder kan gehaald worden. "-V 3" en hoger comprimeren nog sterker. "-V 2"wordt door de audio-gurus op hydrogen audio beschouwd als "transparant", d.w.z. niet (praktisch) te onderscheiden van de CD, zelfs niet met een zeer goede geluidsinstallatie en ditto oren.

De -t optie zorgt ervoor dat je bestanden genoemd wordt als "nummer - titel". Spijtig genoeg heb ik niet gevonden hoe ik automatisch de resulterende mp3's ook terzelfdertijd  zou kunnen taggen met de info van de cue sheet (of in een afzonderlijk commando).

Eider

  • Gast
Cue met Ape file
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/06, 13:36:29 »
Bedankt! Als ik nog eens een zelfde probleem heb zal ik zeker naar die optie kijken :).