Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu desktop op kantoor  (gelezen 4991 keer)

Offline Krekel

  • Lid
Ubuntu desktop op kantoor
« Gepost op: 2014/08/07, 10:52:06 »
Ik heb de afgelopen 2 weken Ubuntu getest op een laptop en ik ben positief verrast. Wat een verademing vergeleken bij Windows 8! Functionaliteit viel me 100% mee en ik heb als relative leek op linux gebied toch simpel de benodigde applicaties kunnen installeren zoals dropbox, cloudstation van Synology, skype en veel meer.

Op kantoor heb ik 4 pc's draaien, niet meer de nieuwste modellen en windows 8 loopt daar niet super op. (naast het feit dat ik windows 8 vreselijk vind). Ik overweeg op die pc's ook Ubuntu desktop te gaan draaien. Zijn er hier zakelijke gebruikers die hier ervaring mee hebben? M'n enige terughoudendheid is de compatibiliteit van Libre office met microsoft office, uitwisselbaarheid van documenten en spreadsheets is toch wel wenselijk.

Nog tips?

Groet,

Jaap

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/07, 11:45:18 »
Om de compatibiliteit met libre office  en Windows office hoef jij je voor zover ik weet geen zorgen te maken.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/07, 11:45:57 »
Leuk om te lezen!  :)

Libre Office kan voor 99,9 % overweg met documenten van Microsoft Office, maar voor een zakelijke omgeving is dat misschien niet goed genoeg: zeker bij ingewikkelde documenten met macro's en dergelijke, kan de omzetting tekort schieten.

Je kunt Microsoft Office ook in Linux installeren; het beste resultaat haal je dan waarschijnlijk met het hulpprogramma CrossOver (niet gratis): http://www.codeweavers.com/
Er is ook een gratis hulpprogramma, genaamd Wine, maar Wine is vermoedelijk wat minder goed dan CrossOver.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/07, 11:51:52 door Pjotr »

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/07, 11:51:28 »
Of je kunt Microsoft Office Online gebruiken via Microsoft OneDrive (http://www.onedrive.com). Is gratis en werkt (in ieder geval voor mij) toppie :)

Offline Krekel

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/07, 11:53:53 »
Dank voor de tip! Crosover is betaalbaar dus dat zou nog een optie zijn. Eerst maar eens even het e.e.a. testen met bestaande documenten en spreadsheets.

Nog een vraag, kan ik de configuratie van 1 nieuwe desktop met Ubuntu an alle benodigde applicaties kopiëren (image bv) en direct op de andere machines zetten? (dat voorkomst dat ik alle andere machines ook weer helemaal moet inrichten..

groet,

Jaap

Offline Krekel

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/07, 11:54:48 »
Of je kunt Microsoft Office Online gebruiken via Microsoft OneDrive (http://www.onedrive.com). Is gratis en werkt (in ieder geval voor mij) toppie :)

Is ook een optie om te bekijken, eerst maar even testen...

Dank voor de tip!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/07, 11:59:14 »
Dank voor de tip! Crosover is betaalbaar dus dat zou nog een optie zijn. Eerst maar eens even het e.e.a. testen met bestaande documenten en spreadsheets.
Succes! De optie die Vistaus noemt, is beslist ook interessant: wellicht is die wolkdienst al voldoende voor je behoeften.

Citaat
Nog een vraag, kan ik de configuratie van 1 nieuwe desktop met Ubuntu an alle benodigde applicaties kopiëren (image bv) en direct op de andere machines zetten? (dat voorkomst dat ik alle andere machines ook weer helemaal moet inrichten..
Via een schijfkopie (image) zou ik niet doen: kan problemen opleveren met stuurprogramma's. Als thuisgebruiker kun je zoiets wel eens doen, maar in een zakelijke omgeving worden doorgaans hogere kwaliteitseisen gesteld.

Er zijn andere mogelijkheden, zoals het kopiëren van alle verborgen instellingbestanden in het gebruikers-account. Dan hoef je de gebruikersinstellingen niet opnieuw te doen, en kun je volstaan met het herhalen van de *systeembrede* instellingswijzigingen (de wijzigingen waarvoor je wachtwoord nodig is).
« Laatst bewerkt op: 2014/08/07, 12:18:34 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/07, 15:06:09 »
Of je kunt Microsoft Office Online gebruiken via Microsoft OneDrive (http://www.onedrive.com). Is gratis en werkt (in ieder geval voor mij) toppie :)

Is ook een optie om te bekijken, eerst maar even testen...

Dank voor de tip!

Je krijgt daar in ieder geval 15 Gigabyte gratis en nog eens 0,5 Gig als je eigen aanmeld met deze link >> https://onedrive.live.com/?invref=71614acb0509bf94&invsrc=90

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/07, 15:18:11 »
Of je kunt Microsoft Office Online gebruiken via Microsoft OneDrive (http://www.onedrive.com). Is gratis en werkt (in ieder geval voor mij) toppie :)

Is ook een optie om te bekijken, eerst maar even testen...

Dank voor de tip!

Je krijgt daar in ieder geval 15 Gigabyte gratis en nog eens 0,5 Gig als je eigen aanmeld met deze link >> https://onedrive.live.com/?invref=71614acb0509bf94&invsrc=90

Klopt, en zo kun je referrals blijven krijgen als jij het weer doorstuurt naar anderen. En als je de app op je smartphone installeert en Camera Backup aanzet (kun je evt. weer uitzetten), dan krijg je nog eens 3 GB gratis :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/07, 16:55:54 »
Citaat
Je krijgt daar in ieder geval 15 Gigabyte gratis en nog eens 0,5 Gig als...
Hoedt u voor de Grieken, vooral als zij met geschenken komen!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/07, 19:34:25 »
Citaat
Je krijgt daar in ieder geval 15 Gigabyte gratis en nog eens 0,5 Gig als...
Hoedt u voor de Grieken, vooral als zij met geschenken komen!!
Timeo Danaos, et dona ferentes! Trojaans paard in aantocht.... =D

Het blijft uitkijken met wolkdiensten, inderdaad. Maar voor specifieke doelen kunnen ze wel erg handig zijn....

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/07, 20:15:26 »
Kom op, het was een goedbedoelde tip die ik op eigen, goede en vooral dagelijkse ervaring (tot op heden) baseerde en wellicht van pas kan komen voor de TS in kantooromgeving. Laten we er nu geen discussie van maken of wolkdiensten wel of niet worden afgeluiserd en/of hoeveel je gratis krijgt, dat soort dingen hebben we al tot bloedens in andere topics besproken...

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/07, 20:29:03 »
@Vistaus, het gaat mij er niet eens om of de diensten afgeluisterd worden of niet, maar om de mogelijkheid dat de aanbieder je voor de keuze kan stellen: "Betalen of wegwezen", of nog erger:"Wegwezen of wegwezen"(Ubuntu One)

Zolang ze het doen, zijn ze inderdaad erg handig, maar zorg wél voor een plan-B.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/07, 20:33:03 »
@Vistaus, het gaat mij er niet eens om of de diensten afgeluisterd worden of niet, maar om de mogelijkheid dat de aanbieder je voor de keuze kan stellen: "Betalen of wegwezen", of nog erger:"Wegwezen of wegwezen"(Ubuntu One)

Zolang ze het doen, zijn ze inderdaad erg handig, maar zorg wél voor een plan-B.

OneDrive en Office Online zijn al jaren gratis en de prijzen van meer opslag zijn onlangs sterk verlaagd (net als bij Google, trouwens). De gratis opslag is recentelijk zelfs omhoog gegaan nadat veel gebruikers erom gevraagd hadden, waar naar ze dus geluisterd hebben. Natuurlijk zit er altijd een risco'tje aan, maar voor hetzelfde geld begeeft je harde schijf het; dan ben je je lokale dingen net zo goed kwijt. Waarmee ik wil zeggen: het is altijd een kwestie van risico's nemen, in dit geval heb IK goede ervaring met OneDrive+Office Online en dus raad ik het aan. Weer een ander, zoals Pjotr, raad LibreOffice aan. Ook prima, we hebben allemaal zo onze eigen mening erover.

(trouwens, aangaande betalen: Ubuntu is gratis, maar stel dat Canonical ooit geld zou willen vragen, dan zouden ze dat theoretisch gezien gewoon mogen doen dus blijft ook een risico... het leven zit vol met risico's)

Maar goed, laten we nu de discussie gewoon staken en het aan de TS overlaten. Die heeft nu wat tips gekregen en kan zelf kijken wat voor hem het beste werkt :)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/07, 20:37:34 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/07, 23:14:30 »
(trouwens, aangaande betalen: Ubuntu is gratis, maar stel dat Canonical ooit geld zou willen vragen, dan zouden ze dat theoretisch gezien gewoon mogen doen dus blijft ook een risico... het leven zit vol met risico's)
Een verwaarloosbaar klein risico
Canonical will not charge licence fees for Ubuntu, now or at any stage in the future.

Verder heel "Ubuntu" om Microsoft producten te adviseren op een Ubuntu forum. Office.com werkt "in de cloud" perfect prima met Ubuntu doch
Citaat van: Mark Shuttleworth
I know there will be members of the free software community that will leap at the chance to berate Microsoft for its very existence, but it’s not very Ubuntu to do so

Gelachen om de grap van koos4401, (deze) mooie cadeaus zeggen (mij) niets. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/08, 00:00:14 »
@testcees: Ja, ik zei ook niet dat het risico erg groot is, maar bedenk je wel dat het alleen maar wat woorden op papier zijn hè. ALS Mark van gedachten verandert en toch geld wil gaan vragen, dan staat niets hem in de weg. Hij gaat dan wel een hoop kritiek krijgen, maar niks verbiedt hem om het te doen ;) Dat bedoelde ik.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/08, 14:19:13 »
@testcees: Ja, ik zei ook niet dat het risico erg groot is, maar bedenk je wel dat het alleen maar wat woorden op papier zijn hè. ALS Mark van gedachten verandert en toch geld wil gaan vragen, dan staat niets hem in de weg. Hij gaat dan wel een hoop kritiek krijgen, maar niks verbiedt hem om het te doen ;) Dat bedoelde ik.

En dat is nu net wat ik de laatste 28 jaar zoveel heb meegemaakt, en het is de laatste jaren steeds erger geworden.
Ik zal alle voorbeelden hier maar niet noemen daar er dat te veel zijn.

Dus profiteer er van zolang het kan.  =D

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/09, 11:08:34 »
Beste Krekel,

Afgelopen jaar heb ik de overstap gemaakt van Windows naar Ubuntu 14. Ik heb kleinschalig zakelijk werk. Ik kan je aanraden als je overstapt, om  2 computers aan te houden met ook een goed werkende Windowsinstallatie, voor het geval een applicatie onder Linux een keertje toch niet (helemaal perfect) blijkt te werken.

Zelf heb ik dan een pc en een laptop met dual boot optie: Windows en Ubuntu. Ubuntu is geweldig en gebruiksvriendelijk, ik ben er helemaal vóór.
Af en toe kom ik gewoon iets tegen wat (teveel) moeite kost om te laten draaien onder Linux. In dat geval heb ik nog een Windows installatie achter de hand voor dat klusje. Bijvoorbeeld gebruik ik soms Google Sketchup 8 voor een illustratie. Dat werkt dan met WINE onder Linux, maar loopt niet even soepel als onder Windows, daar loop je dan tegenaan. In dat geval kost het minder tijd om mijn prettig geïnstalleerde Windowsinstallatie eventjes op te starten en het klusje te klaren.

Pjotr zei:
Citaat
Libre Office kan voor 99,9 % overweg met documenten van Microsoft Office, maar voor een zakelijke omgeving is dat misschien niet goed genoeg: zeker bij ingewikkelde documenten met macro's en dergelijke, kan de omzetting tekort schieten.

Daar ben ik het mee eens. Ook accepteren andere bedrijven vaak geen odt bestanden.

Bij elke overstap van systeem ben je tijd kwijt en energie. Dat geldt ook bij de overstap van Windows naar Linux. Voordelen: er is wel een hele betrokken gemeenschap online te vinden om je op weg te helpen, wat heeeeeel erg leuk is.  ^-^ Ander groot voordeel is dat onder Linux je oude apparaten in gebruik kunt houden, zowel computers als printers.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/09, 13:35:43 »
Ook accepteren andere bedrijven vaak geen odt bestanden.

Wat is op te vangen door in Libre Writer documenten standaard op te slaan in .doc-formaat. ;)

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/09, 14:03:11 »
Ja Mikkel,
Dat klopt. Het gaat zelfs nog beter in het .docx formaat. Maar je wilt graag vertrouwen op je software. Je moet weten wanneer omzetten naar docx problemen kan geven, dat is een kwestie van uitproberen.

Ik zelf vind het prettig om de cloud versie van Word te gebruiken om te checken of alles na het omzetten van odt naar docx goed is gegaan. Maar ik geloof dat er al een programma Crossover was aangeraden voor dit gebeuren.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline cornouws

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/12, 00:01:34 »
Ik heb de afgelopen 2 weken Ubuntu getest op een laptop en ik ben positief verrast. Wat een verademing vergeleken bij Windows 8!
....
M'n enige terughoudendheid is de compatibiliteit van Libre office met microsoft office, uitwisselbaarheid van documenten en spreadsheets is toch wel wenselijk.

Geheel in lijn met de open source gedachte en je terechte enthousiasme over Ubuntu, zou ik je toch graag willen adviseren om zeker LibreOffice te proberen. Zeker, er zullen momenten zijn dat je wat meer moeite moet doen. Maar daar staan ook veel pluspunten tegenover. Als je al over 4 systemen praat (en ook 4 thuiswerkers)... is het misschien best de moeite om naar te kijken?!

vr. groet,
Cor

Offline cornouws

  • Lid
Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/12, 00:02:54 »
Ook accepteren andere bedrijven vaak geen odt bestanden.

Tja, werken allemaal met oude versies van MsOffice :(  /  ;)

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/12, 11:22:05 »
Hai Cornouws
Citaat
Tja, werken allemaal met oude versies van MsOffice :(  /  ;)

Tja, iedereen begint te werken met allerlei verschillende platforms en tekstverwerkers.. Misschien heeft dit tot gevolg dat op termijn iedereen een open formaat accepteert zoals odt! Als standaard, wie weet?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/12, 11:42:41 »
@Kirstie: Ik neem aan van wel want je krijgt bij de eerste opstart van Office 2013 de vraag of ODT standaard wilt en in de instellingen van MS Office Online (via OneDrive) kun je ook ODT als standaard zetten. Door dit soort toevoegingen van MS wordt ODT in ieder geval bekender en wellicht op termijn dan ook beter geaccepteerd :)

Re: Ubuntu desktop op kantoor
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/12, 12:02:20 »
@ Vistaus, De vooruitzichten zijn goed. In mijn Gmail kan ik nu ook odt bestanden bekijken, geen probleem.

@ Krekel, Ik ben trouwens erg benieuwd ernaar hoe voor jou de samenwerking is nu tussen Libre Office en MS Office. Heb je het al uitgetest?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl