Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server of desktop?  (gelezen 857 keer)

Diebie

  • Gast
Server of desktop?
« Gepost op: 2007/02/28, 23:32:24 »
Als nieuweling tot Ubuntu en Linux op zich, is mij gevraagd een server op te zetten waarop anderen kunnen inloggen. Dus ik heb met 6.06LST cd-rom geboot en willen installeren,... met op het einde van de installatie een crash. Keer op keer.

Ik ben toen naar de setup gegaan van 5.10 denk ik dat het was, die iets meer text-based leek (nuja, grafische schil was minder blits), maar toch begrijpelijk. Echter, als ik desktop kies start ik met een grafische schil op.
Kies ik server, start Ubuntu op en zit ik op het einde in... een command venster. Is dit de zogenaamde shell of is dit x11-terminal ?

Echter, is de server zoveel verschilllend van de desktop installatie:
- MOET ik die server setup kiezen of kan ik ook op de desktop versie andere gebruikers binnen Gnome aanmaken, die hun eigen acces hebben tot mappen die ik daar voor hen aanmaak met de nodige rechten ?

Dat de computer op zich draait 24/7 in Gnome of terminal is eender, maar om te starten vind ik het wat geknoei om ter goeder trouw met een makkelijke Linux zoals Ubuntu te starten in server-mode zeg maar. En zou ik liever dus Ubuntu leren/ervaren door stapsgewijs vanuit Gnome en KDE, wat meer met de terminal-vensters te werken, en zo wat commando's te leren. Om dan uiteindelijk zoals met DOS van vroeger, puur in de terminal ook me weg te kunnen vindne.

budster

  • Gast
Server of desktop?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/01, 00:07:38 »
Ik zou eerst eens een ander CD-tje proberen, 95% van de tijd is het CD-tje niet in orde, gebeurt ook regelmatig met 'officiele' CD's

Op nieuw downloaden, langzaam branden.

ps. ik neem aan dat de computer minimaal 256MB ram heeft, zo niet moet je de alternate install gebruiken.

Diebie

  • Gast
Server of desktop?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/01, 02:17:21 »
PC heeft 512MB RAM en 1Ghz CPU (x86 - Intel)

Ik ben ondertussen de 6.10 versie dan maar aan het downloaden om zelf te branden. En ja, ik heb 5.10 en 6.06 met officiële cd's geïnstalleerd.

Server of desktop?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/01, 02:57:09 »
Trouwens, de vorige versies hadden het ook moeten doen, maar persoonlijk vind ik edgy het beste op het moment.
Wanneer je van de installatie procedure houd van 5.10 dan raad ik je aan, ipv de desktop-CD, de alternate-CD te downloaden!
Die installeerd namelijk volgens de door jou gewenste tekstbased (blauw scherm) procedure.

Diebie

  • Gast
Server of desktop?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/01, 21:07:01 »
Blijkbaar is 6.10 ook een DVD-groot, dus op een oude laptop waar enkel een cd-rom drive inzit, moet ik kijken naar andere builds of Kubuntu. :-/

En kraai van Hengelo ;) kan ik vanuit de shell, na de server-installatie, ook nog Gnome starten of zit ik vast aan textbased commando's doorgeven? Werkelijk, de documentatie zegt enkel dat Gnome of KDE wordt geladen, maar nergens zoals in DOS vroeger, of er een "win" commando bestaat, om dat te starten. Nautilus is al in de richting, maar niet voldoende.

bedankt voor de hulp al reeds

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Server of desktop?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/01, 21:13:45 »
Citaat van: Diebie
Blijkbaar is 6.10 ook een DVD-groot, dus op een oude laptop waar enkel een cd-rom drive inzit, moet ik kijken naar andere builds of Kubuntu. :-/
6.10 is net zoals elke andere versie gewoon 1 CD groot, zeker geen DVD. Deze is wel te krijgen maar van andere bronnen dan de officiele ubuntu site.

Kijk hier eens:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/edgy/release/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Diebie

  • Gast
Server of desktop?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/01, 22:22:21 »
Hartelijk dank :-) Ondertussen is alles opgelost voor me. Heb m'n uren gebruikt okm Engelse ubuntu teksten te doorspitten. :)

Server of desktop?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/01, 23:43:37 »
Citaat van: Diebie
En kraai van Hengelo ;)
Sorry maar het is raaf!

Corvus corax = de biologische naam voor raaf,  
het eerste is Latijn, het tweede oud-grieks,  
zo ook bij zwarte kraai: corvus corone.
De tweede naam is bij beide "gelatiniseerd oud-Grieks" .

De roek heet corvus frugileges.