Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot vanaf usb  (gelezen 1398 keer)

Offline yogiman

  • Lid
boot vanaf usb
« Gepost op: 2017/02/26, 19:12:38 »
Met veel tijd en moeite is het me gelukt om de iso op de stick te krijgen, en vervolgens in het bootmenu te komen, en dat krijg ik de melding dat de usb disabled is. Kan iemand mij misschien helpen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boot vanaf usb
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/26, 19:49:13 »
Hoi Yogiman,

Och, och!

Over wat voor computer praten we hier? Het zou bijvoorbeeld best eens kunnen dat je de mogelijkheid om te booten vanaf USB nog eens apart in de BIOS moet aanzetten. Daar zijn de meest imbe*** voorbeelden van bekend.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: boot vanaf usb
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/26, 20:10:53 »
Het is een medion akaya laptop.

Re: boot vanaf usb
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/26, 20:26:06 »
@ yogiman,

Citaat
Het is een Medion Akoya laptop.
  ----> versie nr ?  Grafische kaart ?  Welk besturingsysteem staat er nu op? Hoe heb je de USB-stick gemaakt en met welk programma ...  Welk 'Linux-gestuurd besturingssysteem' heb je op de USB-stick gebrand?
Wil je een dualboot met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' (Windows + ? ) opzetten, een single boot of ... ?
Laat hier even weten.

(Je kan ook meer info vinden op:  https://sites.google.com/site/computertip/Home   ---> een aanrader! )

Met dank.

Dan kan er gerichter worden geholpen.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/26, 20:31:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boot vanaf usb
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/26, 21:13:56 »
Hoi yogiman,

Hier is een verhaal over een akoya. De vraag is natuurlijk of het dezelfde versie als jouw akoya is, maar de instelling van de bios komt uitgebreid aan bod.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: boot vanaf usb
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/27, 09:04:58 »
Het is geen oude laptop maar een nieuwe met windows 10 erop, die ik er ook vanaf wil gooien. Ik hoop dat de touchscreen nog werkt met ubuntu. Ik ga het uitzoeken, en ben weer terug als het werkt. Hartstikke tof van jullie!

Offline jan11000

  • Lid
Re: boot vanaf usb
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/27, 09:15:38 »
Uefi misschien, dus in je bios gaan kijken, of nog beter, eerst op internet info zoeken hierover, dan gaan instellen.

Hier is ook nog info,
https://sites.google.com/site/computertip/bios

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boot vanaf usb
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/27, 09:26:23 »
Hallo yogiman,

Ik heb geen idee hoe uitgebreid de Akoya familie precies is, maar een Google met wat meer details is natuurlijk zo gedaan!

Die tip van Jan naar de website van Pjotr is goed. Kijk daar ook naar de pagina wat je moet doen bij een PC met één van de moderne Windows versies om succesvol een Linux versie te installeren. Het is allemaal knap ingewikkeld gemaakt.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Re: boot vanaf usb
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/27, 10:32:00 »
Geweldig! Die tip van jan heeft gewerkt. De boot volgorde moest veranderd worden. Dus inplaats van in boot option priorities bij USB  op ENTER  te drukken, moest ik op SHIFT plus drukken om dat te bewerkstelligen. Hartelijk dank.