Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?  (gelezen 2236 keer)

jody

  • Gast
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Gepost op: 2008/05/04, 00:16:34 »
Beste,

het installeren van Ubuntu lukt vrij vlot, ook de handmatige partitie-indeling. Maar ik zit met 2 fysieke schijven. Op de eerste schijf staat mijn 'boot', 'swap' en home. De tweede schijf heb ik volledig willen benutten als een 'home2'. Maar wanneer ik in mijn structuur van mijn  computer kijk, achteraf, staat die tweede schijf niet apart, als een afzonderlijke schijf, maar moet ik het ergens terug gaan zoeken tussen tientallen andere mappen.

VRAAG: 1/hoe moet ik die tweede schijf indelen/benoemen/... om die in mijn pc-structuur ook daadwerkelijk te zien als een aparte schijf (naast de usb-schijven, hd1, dvd,...) waar gegevens op staan?
2/ Is het gemakkelijker om opnieuw te installeren (er staat nog geen data op pc) of vanuit een ander programma deze verandering aanbrengen?


Hartelijk dank!

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 10:28:05 »
Ik heb een gelijkaardige opzet als de uwe. En idd, aangezien de schijven gemount worden tijdens het opstarten, zijn deze niet te benaderen als "een afzonderlijke schijf". In Linux heb je immers geen c:, d:, e:, ... als in Windows. Ook in Mac OS X heb je dit niet. De extra schijven/partities worden ergens aangekoppeld _in_ het bestandssysteem. Zo ziet het er bij mij uit:
/dev/sda1              9690316   3041448   6160496  34% /
/dev/sda5            219158792 160482224  47543928  78% /data
/dev/sdb1            307663800 261659852  30375516  90% /bkp
Dus mijn tweede schijf is te benaderen door naar /bkp te navigeren. Mijn 2de partitie is te benaderen door naar /data te navigeren.
Als je een externe schijf, of USB stick, aankoppelt, lijkt het alsof dit een extra schijf is, maar in feite wordt deze automatisch aangekoppeld _in_ het bestandssysteem onder /media/.
Dus het gedrag dat je ziet is volkomen normaal, je moet niets herinstalleren.

jody

  • Gast
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 10:39:15 »
Bedankt voor je reactie, alvast.

Maar toch dit: is het dan ook niet mogelijk om de volledige tweede harde schijf onder te brengen onder "/home"? Ik vrees het antwoord al. Ik mis gewoon de mogelijkheid om vanuit de koppelingen in de linkermarge rechtstreeks een partitie/schijf binnen te treden, en daar zelf een mappenstructuur in op te maken.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 10:48:19 »
Dat is perfect mogelijk. Ik veronderstel dat momenteel uw tweede schijf onder /home2 aangekoppeld is.
- open een terminal
- tokkel mv /home/* /home2 (dit verplaatst de huidige home folders naar /home2, dus uw tweede schijf)
- /home zou nu leeg moeten zijn en de inhoud zou op /home2 moeten staan
- tokkel sudo umount /home2 (dit koppelt de schijf los)
- tokkel gksudo gedit /etc/fstab
- dit opent een editor, daar zou je iets als volgt moeten zien:
/dev/sdb1       /home2            ext3    defaults        0       1- vervang daar /home2 door /home
- bewaar het bestand
- tokkel nu in de terminal sudo mount -a (dit koppelt terug alle volumes die in /etc/fstab staan aan)
- done
:)

jody

  • Gast
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 10:58:23 »
Bedankt, maar is het haalbaar voor een leek? ;) Ik bedoel maar: is het echt een kwestie van gewoon deze instructies op te volgen?  Met de terminal heb ik ook nog nooit gewerkt - zijn fouten terug te draaien? Kan hetzelfde bekomen worden tijdens stap 4 van de installatieprocedure (in geval dat terug nodig moest zijn)?

2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 10:59:50 »
Als je nog nooit met de terminal hebt gewerkt:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/terminal/

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/04, 12:38:01 »
Als je netjes mijn instructies volgt, zou het moeten werken :)

Offline jan11000

  • Lid
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 14:50:27 »
Hier kun je het grafisch doen:

installeer: pysdm      
Hier kun je grafisch de schijven koppelen aan mappen, bijv /home/home2
Dus als je nautilus start, deze gaat naar home, dan zie je je schijf home2 als map weergegeven.


installeer:gparted
Heb je niet direct nodig, maar indien je meerdere schijven hebt kun je hier meer namen uit halen, zodat je zeker weet welke schijf je hebt. Hier kun je ook mounten of unmounten indien het niet op een andere manier gaat.(behalve textmode)

Een icoon maken met "gksudo nautilus" dan kun je alle mappen wijzigen(is natuurlijk gevaarlijk), soms nodig om je eigennaar van een map te maken.

Een icoon maken met: "sudo gedit"  nu kun je gemakkelijk text files(heel linux) zomaar wijzigen(is gevaarlijk), bijvoorbeeld fstab wijzigen, hier bevinden zich je hardeschijven.

Indien je links(in nautilus) alleen maar 200GB als naam ziet staan voor de hardeschijf, dan moet je de naam van de schijf veranderen. Met e2label kun je ext3 schijven de naam wijzigen.

Offline vanadium

  • Lid
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/05, 16:13:34 »
Dit is helemaal niet hoe je dit probleem moet oplossen! Dit is allemaal inderdaad voor de systeembeheerder, en je kan gemakkelijk je systeem breken! Installeer dus best niets!

Het enige wat je moet doen, is met nautilus in de directory gaan waar de betreffende schijf gemount is. Dan kies je "Bookmarks - add bookmark". De huidige directory zal nu bij je "Places" verschijnen.

Als je echt je schijf onder "home" wil brengen (zeer goed idee trouwens!) dan maak je een symbolisch linkje in je home naar die schijf. Dergelijke "symbolic link" gedraagt zich perfect als een echte directory.

Met het "ln -s" commando kan je als gewone gebruiker linkjes maken. Met nautilus moet je echter even als root werken, maar het is niet moeilijk:

1) Start een nautilus op met root rechten: alt+F2, type "gksudo nautilus", enter en geef je paswoord in.

2) Navigeer naar de directory waaronder je schijf gekoppeld is. Rechts-klik de directory waar je schijf gekoppeld is en kies "Maak link". Een nieuw bestandje wordt gemaakt met de naam "link naar ...". Verplaats dat naar je home directory.

Sluit onmiddellijk die nautilus af van zodra je dit hebt gedaan. Je kan nu gewoon die link hernoemen, kopiƫren, verplaatsen, ....

jody

  • Gast
2 fysieke schijven; hoe partities aanmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/05, 22:18:50 »
Bedankt Vanadium, het heeft geloond om te wachten op een gemakkelijkere oplossing. Zulke "snelkoppeling" werkt perfect en is niet meer dan ik nodig had. Wat mij betreft is dit topic gesloten. merci!