Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bluray, dolby, dts  (gelezen 1077 keer)

Bluray, dolby, dts
« Gepost op: 2020/01/06, 17:11:24 »
Kan iemand alhier mij vertellen hoe het vandaag de dag gesteld is met de mogelijkheden om Bluray af te spelen in (k)ubuntu ?
Hoe staat het met de ondersteuning van dolby en dts?

Mythbuntu schijnt niet meer te bestaan, KodiBuntu is wellicht een alternatief. Of natuurlijk "gewoon" met VLC binnen een algemene buntu distro.
Wie kan mij informeren en zo nodig uitleggen hoe ik voor elkaar krijg wat ik wil?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/09, 21:09:06 »
Met het afspelen van Blueray heb ik geen ervaringen. Maar gewoon proberen en je weet het.
Dolby en dts werkt hier bij mij probleemloos. En ik vind kodibuntu echt een aanrader voor op een htpc (multimedia pc)

Ik kan alleen op het moment even geen download link vinden van kodibuntu.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/09, 21:54:40 »
van https://kodi.wiki/view/Kodibuntu
Citaat
Note: This Wiki page is outdated and Kodibuntu is not supported anymore. Therefore Kodibuntu is not available anymore at the download page

Offline Gamer

  • Lid
Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/09, 23:03:13 »
van https://kodi.tv/download/850

Hier hebben ze het er toch wel over Kodibuntu.

Citaat
If you have not installed a Linux-based OS yet, you might wish to try out KODIbuntu which will install both the OS and Kodi with an easy installer.


Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/10, 11:39:43 »
De vraag is wel erg algemeen; misschien kan TS eerste vertellen wat hij precies wil? Of welk specifiek probleem hij heeft?
Een veredeld Kodi kastje voor bij de tv?
Desktop of laptop om af en toe wat af te spelen?
Werkt iets niet?

Over het algemeen werkt Blu-ray, dts, Dolby etc onder (K)Ubuntu.
Maar uiteraard afhankelijk van OS versie, apps (bv VLC etc) en HW (geluidskaart, aansluitingen, etc).
Zonder deze info kunnen we weinig zinnigs zeggen of gedegen helpen.
Zo is het een een beetje van "Hoe zit dat tegenwoordig met muziek in Toyota's?"   ;)


Update: I stand corrected!  :-[
Blu-ray kan niet altijd onder Linux afgespeeld worden, en kost wat meer moeite.
Via je zoekboer ff kijken; veel opties, op Arch en Kodi fora vind je veel handleidingen.

Dolby & dts:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107139.msg1040002#msg1040002
dts vinkboxje zit in Pulse audio pavucontrol overigens.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/11, 10:20:02 door VuurVosje »

Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/10, 12:22:04 »
De vraag is wel erg algemeen; misschien kan TS eerste vertellen wat hij precies wil? Of welk specifiek probleem hij heeft?
Een veredeld Kodi kastje voor bij de tv?
Desktop of laptop om af en toe wat af te spelen?
Werkt iets niet?

Over het algemeen werkt Blu-ray, dts, Dolby etc onder (K)Ubuntu.
Maar uiteraard afhankelijk van OS versie, apps (bv VLC etc) en HW (geluidskaart, aansluitingen, etc).
Zonder deze info kunnen we weinig zinnigs zeggen of gedegen helpen.
Zo is het een een beetje van "Hoe zit dat tegenwoordig met muziek in Toyota's?"   ;)

@VuurVosje: Volgens mij staat er vrij duidelijk dat ik blu-ray wil afspelen met dolby/dts geluid. Ik wil weten of ik dat doel in Linux, bij voorkeur ubuntufamilie kan bereiken en zo ja: hoe? 
U stelt dat dit in (K)Ubuntu mogelijk is, als u mij kan vertellen hoe, ben ik u zeer dankbaar.
Wie mij argumenten kan doen toekomen om bijvoorbeeld voor Kodi of anderszins te kiezen, zal ik evenzo dankbaar zijn.

Dit heb ik overigens al ontdekt: https://www.howtogeek.com/240487/how-to-play-dvds-and-blu-rays-on-linux/. Dit werkt zo ik heb ervaren echter maar gebrekkig en dolby/dts geluid heb ik nog geen enkele aanwijzing voor gevonden over hoe dit voor elkaar te krijgen.




Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/10, 22:20:04 »
Dolby TrueHD and DTS-HD support wordt geleverd door PulseAudio 13. Het wachten is dus op Ubuntu 20.04. Zie deze hyperlink https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=pulseaudio

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/11, 06:55:44 »
Dolby TrueHD and DTS-HD support wordt geleverd door PulseAudio 13. Het wachten is dus op Ubuntu 20.04. Zie deze hyperlink https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=pulseaudio

Kijk, dat is alvast info. Nu mag ik aannemen dat ik PulseAudio vast al wel via synaptic kan installeren oid om de mogelijkheden te bekijken.
Iets specifieker wat er gaat gebeuren: In mijn stokoude dualcore zit een blurayspeler en een soundblaster met optisch en coax. Die onderdelen gaan naar een wat nieuwere machine die het nog wel doet :P. Die gaat op een dolby/dts receiver worden aangesloten en op een led tv. PulseAudio met dolby HD is dan wellicht nog wat problematisch daar het digitale geluid van een optische kabel moet komen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/11, 21:16:36 »
Bij mijn weten kun je PulseAudio 13 waarschijnlijk niet installeren in Ubuntu 18.04. Er is wel een PPA. Maar daarmee installeer je PulseAudio 12.2. Er is wel een PulseAudio 13 deb pakket. Maar die kun je beter niet proberen te installeren. Dit vanwege "Dependency/Afhankelijkheid" problemen. Daarom stelde ik voor te wachten op Ubuntu 20.04, die PulseAudio 13 draait.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Bluray, dolby, dts
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/12, 08:58:15 »
Bij mijn weten kun je PulseAudio 13 waarschijnlijk niet installeren in Ubuntu 18.04. Er is wel een PPA. Maar daarmee installeer je PulseAudio 12.2. Er is wel een PulseAudio 13 deb pakket. Maar die kun je beter niet proberen te installeren. Dit vanwege "Dependency/Afhankelijkheid" problemen. Daarom stelde ik voor te wachten op Ubuntu 20.04, die PulseAudio 13 draait.

Helder. Dan hoop ik/neem ik aan dat een synchroon lopende nieuwe versie van Kubuntu e.e.a ook gaat ondersteunen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.