Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten pagina 'Afgeleiden'  (gelezen 6080 keer)

Updaten pagina 'Afgeleiden'
« Gepost op: 2017/04/06, 22:10:50 »
Op deze pagina https://www.ubuntu-nl.org/afgeleiden/ hebben wij een mooi overzicht staan van de diverse Ubuntuvarianten. Ik heb een aantal opmerkingen/vragen/suggesties omtrent deze pagina.

Mythbuntu
Deze gaat verdwijnen (http://www.mythbuntu.org/home/news/mythbuntusolongandthanksforallthefish). Hoewel er nog een recente release is zo te zien lijkt me deze niet meer zo relevant om te noemen op deze pagina.

Xubuntu / Lubuntu / Ubuntu GNOME
De teksten op deze pagina's zijn wel goed volgens mij maar ze noemen allemaal een specifiek versienummer (14.04.3). Deze puntuitgave niet meer de meest recente en moet dit niet 16.04.2 zijn? Waarschijnlijk kan dat versienummer beter weg, dan hoef je het ook niet te onderhouden.

Edubuntu
Wat is de status van Edubuntu? Er lijkt geen 16.04-uitgave van te zijn gedaan, klopt dit? En zo ja is deze afgeleide nog relevant voor de Nederlandstalige Ubuntugemeenschap?

Kubuntu
De tekst die er nu staat is:
Citaat
Het belangrijkste verschil tussen Ubuntu en Kubuntu is dat Kubuntu er op gericht is om de overgang van Microsoft Windows zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kubuntu heeft dan ook een vergelijkbare indeling als Microsoft Windows. Verder is Kubuntu erg geschikt voor mensen die graag hun systeem aanpassen, meer dan Ubuntu is Kubuntu tot in details naar eigen wens te ‘modden’.
Er staat niets in over KDE dus dat kan m.i. beter iets worden als:
Citaat
Kubuntu gebruikt bovenop de Ubuntubasis de werkomgeving KDE. Deze werkomgeving heeft een klassieke indeling met onderin het scherm een taakbalk en linksonder een startmenu. Dat wil niet zeggen dat je vast zit aan deze indeling. Kubuntu is erg geschikt voor mensen die graag hun systeem aanpassen, meer dan Ubuntu is Kubuntu tot in details naar eigen wens te ‘modden’.

Ik wil eventueel nog wel een uitgebreider stukje schrijven over Kubuntu (KDE is natuurlijk enorm uitgebreid) maar ik gebruik nog 14.04 met KDE4. Bovendien wordt uitleg over KDE (verschil tussen KDE en Plasma bijvoorbeeld) al snel een complex verhaal wat waarschijnlijk niet interessant is voor de beginner (en dat is toch de doelgroep van de afgeleidenpagina).