Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp met Scribus  (gelezen 2496 keer)

Offline DurQ

  • Lid
Hulp met Scribus
« Gepost op: 2013/02/20, 10:53:43 »
Misschien dat mensen me hier een beetje op weg kunnen helpen.

Ik heb een digitale folder gemaakt in Scribus. An sich is daar helemaal niks mis mee, behalve als ik het document ga printen.

In de folder heb ik een standaard vorm ingevoegd en deze een kleur gegeven. Vervolgens heb ik (gedeeltelijk) over die vorm een afbeelding van het te promoten product gezet in een afbeeldingsvak.
Deze afbeelding heb ik zelf bewerkt met GIMP, namelijk de achtergrond transparant gemaakt zodat alleen het product zelf zichtbaar zou moeten zijn.

Wat er vervolgens gebeurd is dat bij het printen de achtergrondkleur in het afbeeldingsvak LICHTER is dan de kleur van de vaste vorm. Waarom is dit niet gewoon transparant en laat het de kleur zien van de vaste vorm?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/20, 12:27:05 »
Wat is het bestandsformaat van de afbeelding die je hebt ingevoegd? jpeg kan niet, want ondersteunt geen transparantie. png is hier het geschikte formaat: dit formaat ondersteunt transparantie.

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/20, 12:56:07 »
Het is een PNG bestand

Re: Hulp met Scribus
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/20, 13:48:02 »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik met Scribus heb gewerkt, maar ik kan mij herinneren dat je ergens kunt instellen wat te doen met transparante objecten, en dan met name bij het printen. Instellen vh transparantieniveau dus.
Ik weet helaas niet meer waar dat stond; bij object-, pagina- of printerinstellingen.
En of dat jouw probleem verhelpt...  ;)

VV

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/20, 19:23:30 »
Heb nu al ontzettend veel geprobeerd, maar het wil niet lukken helaas.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/20, 20:38:16 »
Ik heb het zojuist ook eens gedaan in Scribus. Ik werk veel met Scribus

Haal hier een zip bestand op met de resulterende pdf op en het png-bestand wat over het kleurvak werd gezet: http://ubuntuone.com/7dy5YGGnRZGCxobwMnJvDW.

Dat ziet er toch (qua transparantie enzo) goed uit?

Je kan het zelf nog eens doen met dit png-bestand en kijken wat er dan gebeurt.

Succes! Ik ben benieuwd.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/20, 21:27:35 »
Ik ga het morgen op het werk even proberen. Dank alvast!

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/21, 09:01:18 »
Heb het getest en jouw document werkt prima.

Ik denk dat ik dus zelf wat fout doe in Scribus. Ik ga als volgt te werk: Vaste vorm plaatsen en deze een kleur geven. Daarna afbeeldingsvak invoegen en daarvoor de afbeelding verkrijgen.

Wat doe ik fout en/of wat vergeet ik?

Re: Hulp met Scribus
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/21, 09:30:19 »
Ik denk niet dat het probleem in Scribus zit maar in het opslaan van je PNG vanuit Gimp, speel eens wat met de opties die je te zien krijgt als je de PNG wegschrijft vanuit Gimp.

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/21, 09:34:51 »
Als ik de afbeelding van Jvecht gebruik gaat het bij mij ook mis, dus het ligt niet aan mijn afbeelding :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/21, 09:35:37 »
OK! Dat weten we ook weer.

Vertel eerst eens welk systeem je hebt draaien en de rest? Ubuntu op het werk? 12.10 al (wie weet ... ) En Scribus versie? En waar print je mee qua software en waarop qua printer? Ik zie er wel geen reden in, maar wie weet ... . Bij het begin beginnen, lijkt me zo.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/02/21, 09:40:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/21, 10:23:53 »
Op het werk gebruik ik W7 (op Small Business Server) icm met GIMP 2.8 en Scribus 1.4.2

Ik print met een Brother laser printer (zwart) of Kleur op een Phaser 6121MFP.

Thuis draai ik Ubuntu 12.04 maar daar kan ik niet printen.

Nog iets: Het afdrukvoorbeeld wordt wel goed weergegeven.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/21, 10:57:08 »
Ik heb Scribus 1.4.1. Een update lager ... .

Eens kijken of ik jouw verschijnsel kan reproduceren dan.

Jij voegt een vorm in via Invoegen | Vorm? En dan via het Eigenschappen venster de kleur veranderen in bijvoorbeeld Cyan, 100% transparency, vermeng mode normaal en uitsparen aan?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/21, 11:10:11 »
Klopt. Transperancy bedoel je mee ONdoorzichtigheid he? Die heb ik idd op 100%

Dus eigenlijk de standaard instelling.

En over de ingekleurde vorm plaats ik het afbeeldingsvak.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/21, 11:18:48 »
OK, dat doe ik ook. Dat is gelijk.

En dan print "mijn" resulterende pdf zonder problemen en de op jouw systeem gemaakte pdf geeft wel problemen? Dat is dan waar het in wezen op neerkomt?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/21, 11:38:56 »
Klopt.

Ik heb nog een extra test met jouw afbeelding gemaakt en opgeslagen als PDF speciaal voor printer en speciaal voor Digitaal/Web. maar ook dit geeft geen resultaat

Heeft het misschien te maken dat ik bepaalde ondersteunende software mis op de Windows PC? Die mss wel standaard aanwezig is in Linux/Ubuntu?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/21, 12:16:24 »
De keuze voor printer of Digitaal/web is normaal alleen de laatste. De eerste optie is alleen voor speciale professionele Printer services.

Ik zat ook te denken aan het missen van software. En dan in het bijzonder het Ghostscript pakket.  Maar dat zou dan meer voor het lezen van pdf's zijn. Er is wel wat te vinden over Windows en ondoorzichtbaarheid in relatie tot GDI+. Dat laatste gaat me eerlijk gezegd enigszins boven de pet.

En als je nog eens je pdf thuis maakt in Ubuntu? Puur als test. Als die wel goed zou zijn zou je toch moeten denken aan iets wat in de Windows installatie mist.

Ik heb een paar jaar een heel stel posters gemaakt voor mijn werkgever in Scribus in een Windows XP en later een Windows 7 systeem. Daar gaf dat geen problemen. Die posters zijn ook nog eens A2 geprint om op te hangen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DurQ

  • Lid
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/21, 13:11:04 »
Ok, ga het thuis maken en dat maandag op het werk testen.

Volgens mij heb ik met het installeren van Scribus en Gimp ook iets van Ghostscript geinstalleerd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hulp met Scribus
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/21, 16:19:31 »
Succes!

Ik ben benieuwd wat ons dat weer oplevert ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021