Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!  (gelezen 5693 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Gepost op: 2008/01/30, 09:54:32 »
Beste mensen,

Het lijkt te gaan lukken: de installeerder van Hardy Heron zal straks waarschijnlijk de goede toetsenbord-definitie voorstellen aan Nederlandse gebruikers:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/console-setup/+bug/129982/comments/27

Het heeft er even om gehangen, want eerst wilden ze de "US" toetsenbord-definitie gaan gebruiken voor Nederlanders. Maar na enig aandringen lijkt het nu te zijn goedgekomen: het wordt "US International (with dead keys)".

Het wordt dadelijk dus nog makkelijker om Ubuntu te installeren!  :-)

Groet, Pjotr.

Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/30, 10:41:14 »
En voor de Belgen, met ons Azerty-toetsenbord ?

Heb je zo eentje liggen om te testen ?  Of zit hier ergens een Belgische tester die ons dat kan vertellen ?

Niet dat het zo moeilijk is, maar het zit wel goed verstopt :) (nu, in Gutsy, dus als het in Hardy beter kan, graag)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/30, 11:55:22 »
Klinkt goed, en is een goede stap, nu lopen de meeste mensen te rommelen omdat ze niet weten welke layout ze moeten nemen  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline wutnubu

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/30, 13:01:57 »
Citaat van: pjotr123
Het lijkt te gaan lukken: de installeerder van Hardy Heron zal straks waarschijnlijk de goede toetsenbord-definitie voorstellen aan Nederlandse gebruikers:
Dat is volgens/voor mij helemaal niet zo goed. Ik gebruik een uitstekend nederlands toetsenbord. Dat zouden overigens meer mensen moeten doen, dan zal het taalgebruik voor wat betreft leestekens een stuk beter en consistenter worden.
Waarom al die nederlanders een niet nederlands toetsenbord gebruiken is me al jaren een raadsel, vandaar dus....

Meest vriendelijke groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/30, 13:10:38 »
Citaat van: w.hellinga
Ik gebruik een uitstekend nederlands toetsenbord. Dat zouden overigens meer mensen moeten doen, dan zal het taalgebruik voor wat betreft leestekens een stuk beter en consistenter worden.
Waarom al die nederlanders een niet nederlands toetsenbord gebruiken is me al jaren een raadsel, vandaar dus....

Meest vriendelijke groet
Tja, zucht...... Ook ik snap niet, waarom het prima Nederlandse toetsenbord, met de handige aparte accenttoetsen, is verdwenen. Weer een onzinnige capitulatie voor de mode om alles maar Amerikaans-Engels te doen, vrees ik.

Maar goed, het is nu eenmaal een feit dat 99 % van alle Nederlanders een V.S. toetsenbord hebben, en dat het Nederlandse toetsenbord vrijwel nergens meer te krijgen is. Daarom ben ik toch blij met de nieuwe standaardkeuze bij de installatie van Hardy.

brbtrg

  • Gast
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/30, 13:13:50 »
Citaat van: w.hellinga
Citaat van: pjotr123
Het lijkt te gaan lukken: de installeerder van Hardy Heron zal straks waarschijnlijk de goede toetsenbord-definitie voorstellen aan Nederlandse gebruikers:
Dat is volgens/voor mij helemaal niet zo goed. Ik gebruik een uitstekend nederlands toetsenbord. Dat zouden overigens meer mensen moeten doen, dan zal het taalgebruik voor wat betreft leestekens een stuk beter en consistenter worden.
Waarom al die nederlanders een niet nederlands toetsenbord gebruiken is me al jaren een raadsel, vandaar dus....

Meest vriendelijke groet
Omdat Nederlandse toetsenborden nergens verkocht worden, en gelijk hebben ze. Niemand is eraan gewend, en de tekens zitten op zulke rare plekken...

Offline wutnubu

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/30, 13:19:32 »
Gewoon bij de BCC hoor en spotgoedkoop.

En als je er even meer werkt heel erg logisch.

Leestekens zijn met twee vingers te doen, i.p.v. acrobatisch toeren of zoals velen doen "weglaten".

Wordt het weer € i.p.v. Euro en kopiëren i.p.v. kopieren enzovoorts.
Groet

chantelle

  • Gast
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/30, 15:04:23 »
Citaat van: w.hellinga
Waarom al die nederlanders een niet nederlands toetsenbord gebruiken is me al jaren een raadsel...
Mischien een nederlands trekje: de prijs! Wat kost een toetsenbord in het NL en wat kost een USA?

Hoe ziet zo'n NL-ding er eigenlijk uit? Wat is er anders aan?

Tjitte

chantelle

  • Gast
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/30, 15:12:23 »
Citaat van: w.hellinga
Gewoon bij de BCC hoor en spotgoedkoop.

En als je er even meer werkt heel erg logisch.

Leestekens zijn met twee vingers te doen, i.p.v. acrobatisch toeren of zoals velen doen "weglaten".

Wordt het weer € i.p.v. Euro en kopiëren i.p.v. kopieren enzovoorts.
Groet
Euro-teken? Alt+e?
Micro-teken? Alt+u?
a-met-een-bolletje-erop? Alt+q?
graden-teken? Alt+w?
registered-trademark? (een 'r' in een cirkeltje)? Alt+r?
copyright-teken? (een 'c' in een cirkeltje)? Alt+y!

etc., etc.

Gewoon op een Amerikaans toetsenbord.

Maar wel aangesloten op een Amiga. Die is z'n tijd klaarblijkelijk nog steeds vooruit...

Tjitte

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/30, 15:54:44 »
Citaat van: w.hellinga
Gewoon bij de BCC hoor en spotgoedkoop.

En als je er even meer werkt heel erg logisch.

Leestekens zijn met twee vingers te doen, i.p.v. acrobatisch toeren of zoals velen doen "weglaten".

Wordt het weer € i.p.v. Euro en kopiëren i.p.v. kopieren enzovoorts.
Groet
€ is alt-5, het Euro teken staat ook op die toets.
" en daarna een e geeft ë.
Dit werkt allemaal prima met de Amerikaanse indeling. (US intl met dode toetsen).
Het is misschien even wennen en minder handig als je veel code schrijft voor programma's of websites, maar voor gewoon kantoorwerk is het prima.
Dat mensen geen leestekens meer typen is voornamelijk luiheid denk ik :)

Offline wutnubu

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/31, 07:02:35 »
Weet ik Johan, ik ben zelfs nog van voor de Nederlandse toetsenborden ;)
Maar zo'n briefje op je beeldscherm met Alt-codes vind ik bijzonder vervelend.

Hoe doe jij dit?

Dit kan ik allemaal met twee vingers en zonder briefje:

 ¹ ² ³ ¼ ½ ¾ £ € ¶ ¸} { ± § « » ¢

En dit met slechts één vinger
ä ë ö ü é ú etc.

En ze kosten precies evenveel als de niet nederlandse.

Groet

Offline JvH

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/17, 10:29:31 »
NL toetsenborden vind ik echt een hel... heb er een keer mee proberen te werken, maar ik hield het niet uit.
Ik vind Amerikaanse toetsenborden zowel voor NL als EN tekst veel geschikter.

VS Internationaal (met dode toetsen dus) kan het gemis aan diakritische tekens prima opvangen.
En voor programmeurs is er (iig in Ubuntu) de Compose Key. Vooral dat laatste is één van die puntjes waarmee Linux voorloopt op Windows IMHO.

Ik ga bij de installatie nu altijd voor het gewone Amerikaanse toetsenbord dus. Een aangezien ik sinds kort Engelstalig ben gegaan hoef ik dus niets meer aan te passen :)

Offline Tom

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/17, 11:36:36 »
Citaat van: Prosper
En voor de Belgen, met ons Azerty-toetsenbord ?

Heb je zo eentje liggen om te testen ?  Of zit hier ergens een Belgische tester die ons dat kan vertellen ?

Niet dat het zo moeilijk is, maar het zit wel goed verstopt :) (nu, in Gutsy, dus als het in Hardy beter kan, graag)
Ik krijg het nog niet voor elkaar met Hardy Alpha  via live CD.
Zal wel goed komen als hij af is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Theejoo

  • Gast
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/27, 19:28:56 »
Bij mij werkt dit dus niet, telkens ik opnieuw opstart moet ik het toetsenbord opnieuw configureren, waarom knutselen eraan als het in de vorige wel werkt.

Offline JvH

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/27, 20:16:21 »
Tot mijn grote vreugde hebben ze in Hardy mijn droomindeling toegevoegd: VS zonder dode toetsen maar met AltGr-combinaties. Geweldig! Nu zijn de meest voorkomende speciale tekens snel te typen met de rechter Alt-toets, en voor de exotischere tekens heb ik de Compose-toets.

Offline ivo

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/27, 21:04:31 »
Citaat van: w.hellinga
Gewoon bij de BCC hoor en spotgoedkoop.

En als je er even meer werkt heel erg logisch.

Leestekens zijn met twee vingers te doen, i.p.v. acrobatisch toeren of zoals velen doen "weglaten".

Wordt het weer € i.p.v. Euro en kopiëren i.p.v. kopieren enzovoorts.
Groet
En werkt dat ook in de terminal? Zodat je die functionaliteit ook hebt als je bijvoorbeeld mutt gebruikt?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/27, 21:40:11 »
gnome-terminal neemt gewoon je gnome instellingen over. Voor de virtuele consoles (alt+shit+F1 etc.) kan je dezelfde alle toetsenborden instellen die de X server kent.

Overigens, ik ben een atypische belg die het US International toetsenbord verkiest.

Offline Dave

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/27, 22:27:33 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: w.hellinga
Gewoon bij de BCC hoor en spotgoedkoop.

En als je er even meer werkt heel erg logisch.

Leestekens zijn met twee vingers te doen, i.p.v. acrobatisch toeren of zoals velen doen "weglaten".

Wordt het weer € i.p.v. Euro en kopiëren i.p.v. kopieren enzovoorts.
Groet
€ is alt-5, het Euro teken staat ook op die toets.
" en daarna een e geeft ë.
Dit werkt allemaal prima met de Amerikaanse indeling. (US intl met dode toetsen).
Het is misschien even wennen en minder handig als je veel code schrijft voor programma's of websites, maar voor gewoon kantoorwerk is het prima.
Dat mensen geen leestekens meer typen is voornamelijk luiheid denk ik :)
Nou...het vreemde doet zich voor dat wanneer je leestekens in Kompozer gebruikt het zwarte blokjes worden op je website, zowel in Firefox als op een computer met msIE..
Dus alle leestekens maar verwijderd daar.

Offline schep

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/28, 11:29:01 »
oei, misschien wel wat off topic, maar ik zit met het probleem dat ik geen Sz (duitse ringel 's') kan maken op mijn laptop. Ik was gewend dit met mijn numlock te doen (alt+223), maar die heb ik niet meer. Elke keer 'invoegen, speciale tekens, opzoeken, ringel's' invoegen' is wel wat veel werk, voor wanneer ik in het Duits typ. Ik heb al een tijdje lopen knoeien, maar heb nog geen snellere manier gevonden.

volgens mij heb ik een Amerikaans toetsenbord. (met nederlandse instellingen, ander lukt het niet om é (', daarna e) snel in te voegen.

bedankt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/28, 12:27:44 »
De Ringel-s kan je meestal gewoon vervangen door "ss".
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9F

Overigens kan ik een ß krijgen via rechter alt-s

Offline vanadium

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/28, 12:32:29 »
Zie hier

http://forum.ubuntu-nl.org/message/240617#p240617

Rechts alt + s produceert de ß bij mij.

Offline schep

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/28, 12:43:26 »
ai, bij mij niet. Andere amerikaanse versies hebben dat ook nog niet gedaan. Ik werk met Gutsy Gybbon en een laptop (rechter alt is dus een Alt Gr)

Offline RobinAJ

  • Lid
Installatie van Hardy: dadelijk goede toetsenbord!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/28, 13:40:23 »
Misschien niet helemaal voor dit onderwerp maar is er ergens een lijstje waar ik alle tekens terug kan vinden met de toetscodering? Onder windows gebruikte ik gewoon alt-130 en alt-137 voor e met streepje en e met puntjes maar dat schijnt hier niet te werken... dus inderdaad, laat ik ze weg...
Ik gebruik ook gewoon de Hardy-standaard US. Wat is het verschil met de NL-toetsenborden?
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]