Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus EEE Dutch - ervaringen  (gelezen 32665 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #75 Gepost op: 2008/07/23, 18:20:51 »
Citaat van: Calimerubuntu
met een usb -stick gaat dat, maar en externe cd-rom drive soms niet, soms wel
Dit kan liggen aan het feit dat de CD-rom te laat reageert als 'boot-device'. Als je de andere devices die *na* de CD/USB komt 'verwijdert', zal de USB- CD-rom alle tijd van de wereld hebben om te reageren.

marialice

  • Gast
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #76 Gepost op: 2008/07/26, 08:58:21 »
Citaat van: markba
"Atom-minilaptop van Medion komt naar Nederlandse Aldi"
http://core.tweakers.net/nieuws/54205/atom-minilaptop-van-medion-komt-naar-nederlandse-aldi.html

Voor zo'n 400 euri, maar dan heb je er wel Windows bij. :-(
Deze heb ik (zit er nu op te typen). 10 inch scherm, iets groter dan de EEE. Ik vind de afwerking iets mooier (heb ook naar de EEE gekeken, vond het toetsenbord wat hoekig en onvriendelijk).

Ik heb er nu een dual boot op draaien. Ubuntu installeren ging soepel vanaf USB-stick. Het meeste werkt out-of-the-box. Draadloos internet was nog even wat puzzelen, ging uiteindelijk heel soepel met behulp van dit script op een Duitse site. De webcam heb ik nog niet aan de praat, maar ook nog niet echt geprobeerd.

Wat wel jammer is: het stroomverbruik onder linux is duidelijk groter dan onder windows (voorlopig, als ik het goed heb begrepen zijn ze hier druk mee bezig).

Ik heb ook de netbook-remix even bekeken. Veelbelovend! Maar eigenlijk werkt het met de standaard desktop ook prima, zo klein is het scherm nou ook weer niet. Sommige toepassingen gaan er alleen wel vanuit dat ze meer pixels ter beschikking hebben, lelijk en onhandig.

eikelmuis

  • Gast
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #77 Gepost op: 2008/07/26, 14:05:28 »
Ik heb ook de Medion 10" netbook maar kon hem niet draadloos krijgen kun je mij precies vertellen wat je hebt gedaan .
Graag in jip en janneke taal .

Offline mcgyver

  • Lid
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #78 Gepost op: 2008/08/05, 12:06:37 »
Dit is geen ervaring maar wel het vermelden waard:

Kom net (weekje terug )uit het voormalige Oostblok. De EEE is daar in de meeste landen 249 euro. Gisteren zag ik het bij Dixons (of Expert) ook voor 249 euro.

Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #79 Gepost op: 2008/08/05, 13:06:05 »
Hallo,

Ook ik ben sinds vorige vrijdag een blije bezitter van een Asus EEE 900 pc. Door omstandigheden (ik was in FNAC te Antwerpen etc...) kocht ik wel de XP versie, daar de Linux versie blijkbaar moeilijk te krijgen was in de Scheldestad...

Hoedanook, ik heb het voorbije weekend "Ubuntu eee" op de D: partitie geinstalleerd en dat ging vlekkeloos. Ik deed dat mbv. een USB stickje en het Windows programmatje unetbootin.

XP heb ik laten staan op de C: schijf: tenslotte heb ik er wel voor betaald, en is het wel een feit dat alle hardware in XP keurig werkt. Ik was nl. niet geheel zeker of dat onder Ubuntu ook zo zou zijn. Maar dat bleek enorm mee te vallen: geen problemen met wireless of de ingebouwde webcam. Enkel om de ingebouwde microfoon aan de praat te krijgen heb ik wat moeten knutselen. Verder doet Ubuntu eee het prima. Alleen Firefox 3 durft wel eens hangen en "CPU vreten" op zware sites (moet ik nog eens uitzoeken...)

Wat het computertje zelf betreft: een prima ding, op de meegeleverde batterij na dan. Die doet het dus opgeladen nauwelijks meer dan 1 uur, en dat is echt wel te weinig. Een batterij update tegen een kleine meerprijs (zoals Asus in de UK heeft aangeboden) lijkt me dan ook netjes qua geste naar hun klanten, maar ik denk niet dat we dat in BE kunnen verwachten.

Offline kihid

  • Lid
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #80 Gepost op: 2008/08/05, 15:04:20 »
Voor degene die Ubuntu op een EEPC willen zetten hier misschien wat nuttige info om de speciale toetsen, webcam enz in te stellen.

Linkje naar een how-to van DeGrijze: http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=28319
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

dubbeld

  • Gast
Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #81 Gepost op: 2008/09/09, 23:54:14 »
op ubuntu.org kan ik niets downloaden, ik geef toe een ubuntu analfabeet te zijn maar ben nu een week bezig om eeebuntu te krijgen op mijn EEEPC4G te krijgen via een externe harde schijf, wie heeft er wat nuttige tips voor me en waar kan ik eeebuntu simpel downloaden

Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #82 Gepost op: 2008/09/10, 12:01:19 »
Citaat van: dubbeld
op ubuntu.org kan ik niets downloaden, ik geef toe een ubuntu analfabeet te zijn maar ben nu een week bezig om eeebuntu te krijgen op mijn EEEPC4G te krijgen via een externe harde schijf, wie heeft er wat nuttige tips voor me en waar kan ik eeebuntu simpel downloaden
Met eeebuntu heb ik geen ervaring. Wel met Ubuntu Eee, eveneens een afgeleide Ubuntu voor eee. Hier kan je die vinden:

http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?title=Get_Ubuntu_Eee

Ikzelf heb niet via een externe harde schijf (of externe CD drive), maar met behulp van een USB stickje geïnstalleerd.

Even kort hoe ik dat deed:

Naast de Ubuntu Eee ook het programmatje unetbootin (voor Windows) downloaden:

http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=unetbootin&filename=unetbootin-eeeubuntu-windows-238.exe&use_mirror=switch

Op een Windows PC (desnoods eentje van een kennis of zo, Windows PC's vind je overal) unetbootin-eeebuntu-windows-238.exe geinstalleeerd.

Dan ook de iso van de gedownloade Ubuntu naar (het bureaublad van) die PC gekopieerd.

Een vrije USB-stick in die PC gestoken (capaciteit 1 GB of >)

Unetbootin gestart, en de instructies gevolgd. Die maakt van je USB stick een opstartbare Ubuntu.

USB stick in de ASUS.

Tijdens het opstarten op ESC duwen, en de USB kiezen als opstartmedium.

Vervolgens start de "live CD" (of liever Live USB) en kom je op het Ubuntu Eee bureaublad.

Via de "installer" kan je dan, net zoals een andere Ubuntu distro de boel installeren naar wens.

Volgens mij kan je dit met alle versies van ubuntu (en andere distrubuties doen), zolang je een goede iso van een CD hebt. Voordeel van Ubuntu Eee is dat er al een hoop tweaks en aanpassingen voor de Asus eee zijn gebeurd. Als je de normale Ubuntu Hardy neemt moet je zelf veel meer prutsen voor je alles voor elkaar hebt.

Succes!

Asus EEE Dutch - ervaringen
« Reactie #83 Gepost op: 2008/09/10, 12:36:50 »
Citaat van: arie
er is ook een Linux versie van Unetbootin.
Yep, oude Windows gewoonte van me, lekker makkelijk exe'tje klikken :-)

maar met deze zou het inderdaad ook moeten lukken:

http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=unetbootin&filename=unetbootin-eeeubuntu-linux-238&use_mirror=garr