Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu  (gelezen 1219 keer)

Offline truus22

  • Lid
Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Gepost op: 2011/07/16, 20:48:35 »
Hoi beste Forumleden,

Sinds een tijdje gebruik ik Ubuntu virtueel op mijn Windows 7 installatie. Ik ben voornemens om t.z.t. over te stappen naar Ubuntu. Voorwaarde is echter, dat ik beter leer omgaan met de bediening van Ubuntu, hoewel ik momenteel al een stuk ben gevorderd. Nu heb ik het programmaatje AutoKey (QT)" geinstalleerd. Het is een programma, waarmee je teksten automatisch kan oproepen, door een vooraf ingestelde toetsencombinatie te hanteren. Na veel proberen is het mij tot nog toe niet gelukt, om dit programma te kunnen gebruiken. Ik kom er simpelweg niet achter hoe ik een automatische tekst kan invoeren en gebruiken. Wie kan mij s.v.p. daarbij helpen d.m.v. de z.g. "stap voor stap methode" Ik zou daar zeer dankbaar voor zijn. Want ik wil dit programma, of een ander daarop gelijkend programma graag gaan gebruiken in mijn Ubuntu. Uw hulp is daarom zeer welkom en  in afwachting van een leerzame reactie, verblijf ik met vr. groet,

truus22
Weert
truus22
Weert

Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 20:57:32 »
Ik weet niets van het programma af, maar ik heb het idee dat het via de terminal werkt.
Ik kan je denk ik niet verder helpen dan dit, maar ik denk dat je zelf misschien kunt proberen om in de terminal een beetje dingen uit te zoeken.
Je zou kunnen beginnen met autokey, autokey help of info autokey.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit


Offline truus22

  • Lid
Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/17, 09:41:28 »
Mijn dank voor jullie reactie, maar ik vrees dat ik ook hiermee niet veel verder kom. Het Terminaalvenster is niet nodig, om het programma te laten draaien en de (Engelse) gebruiksaanwijzing kan ik ook niet gebruiken, bovendien had ik die al, maar daar zit nu precies mijn pijnpunt; mijn Engels is dermate slecht, dat ik deze niet kan gebruiken. Ook een vertaling naar Nederlands heb ik al geprobeerd, maar de vertaling is zo slecht, dat deze voor mij onbegrijpelijk wordt. Nogmaals mijn vraag; is er iemand, die het programmaatje kent en mij op een simpele manier duidelijk kan maken, hoe dit programmaatje werkt? Waarschijnlijk zijn er een paar dingen, die ik niet goed doe, of b.v. niet in de juiste volgorde. Ik heb al talloze pogingen gedaan, om meer inzicht in de werking van dit programmaatje te krijgen en dat is tot nog toe niet gelukt. Alle eventuele reactie zie ik in dank en waardering tegemoet.....

Groetjes,

truus22
Weert
truus22
Weert

Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/17, 12:11:01 »
Handig programma'tje zo te zien.
Ik zal het een en ander maar voor je vertalen.
Citaat
You can start AutoKey in Ubuntu by Applications -> Accessories -> AutoKey. Or in command line (for GTK) as /usr/bin/autokey-gtk. Once it is started , you will see an blue icon with "A" in the tray.
Je kunt AutoKey starten door naar Applicaties > Accessoires > Autokey te gaan. Of je kunt in de terminal /usr/bin/autokey-gtk intikken. Eenmaal gestart, zie je een blauw icoontje met "A" in de tray.*

*Gebruik je trouwens de nieuwste versie, 11.04 (Natty Narwhal), of de LTS 10.04 (Lucid Lynx)?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 12:12:49 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/17, 13:37:21 »
Hallo,

Ik kende dit progje nog niet en heb het maar eens geïnstalleerd.
Op deze machine (10.10) staat hij bij Toepassingen-Hulpmiddelen.

Eenmaal gestart, krijg je een A-icoon en een programmavenster en is hij
ook meteen actief. Open maar eens een tekstverwerker of tekst editor
tik daar adr in, dan enter of spatiebalk en je ziet één van de voorgekookte
afkortingen zijn werk doen. Als je het programma afsluit, blijf hij actief zoals
je kunt zien aan de blauwe A-icoon

In het programma venster zie je links My Phrases en Sample Scripts, als je nu
de + voor de My Phrases aanklikt en daarna de + voor Adresses en je
klikt op Home Adress zie je hoe het werkt.
Dit kun je eens gaan veranderen, type een eigen adres veld in ( of een berg onzin)
in het grote witte venster rechts (waar nu dat voorbeeldje staat)
Kijk onderaan daar staan Abbreviation: , Hotkey: en Window Filter: waarbij alleen de
Abbreviation is toegekend nl. aan adr Je kunt dat wissen (voor als je wel erg vaak
adr tikt en je niet steeds wilt dat dan de complete berg onzin voorbij komt). Je moet
dat dan direct daarna ook opslaan, anders wordt dat niet meteen toegepast.
Of je kunt dat met set aanpassen naar een afkorting (want dat is Abbreviation)
eentje bedacht door jezelf.
Werk je liever met Hotkeys, wis dan de Abbreviation en neem een hotkeycombi
druk set achter Hotkey:  je ziet een nieuw venster met CTRL ALT SHIFT SUPER
die je kunt aanklikken. De SUPER is de toets met het *ahum* Windows vlaggetje.
Na dat aanklikken klik je op Press to Set en daarna de toets die je wilt in combinatie
met. Bijv. SUPER a is de Windows toets en een a, om bijvoorbeeld een adres te
maken. Pas na opslaan werkt deze combinatie.
Window Filter heb ik mij in deze korte tijd even niet mee vermoeit, ik denk dat je het
zo makkelijk mogelijk moet maken; neem alleen afkortingen of alleen hotkeys.

Voor de aanmaak van een geheel nieuwe zijn er meer mogelijkheden; klik op een mapje
waar ze naartoe moeten; bijv. op dat Adresses, klik dan op File-Create-NewPhrase
(of op dat lege blad icoon met dat groene plusje linksboven)
Je kunt dan een eigen naam eraan toekennen en de gegevens invullen zoals beschreven
hierboven. Vergeet niet op te slaan, anders kun je niet direct ook even testen.
Je kan ook rechtsklikken op een bestaande Phrase en die kopiëren en dan aanpassen,
waarbij je met rechtsklikken op de naam ook die kunt aanpassen.
Het programma zit wel logisch in elkaar, ik denk dat je nu voldoende houvast hebt om
het te doorgronden, ik heb de Engelstalige uitleg niet nodig gehad, met een beetje
oefenen (knoeien ;)) wordt de zaak al snel duidelijk.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 13:57:14 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/17, 13:51:04 »
Ben hier ook aan het spelen met autokey, wat een handig ding is dat zeg en system wide, echt TOP.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline truus22

  • Lid
Re: Bediening van het programmaatje "AutoKey (QT)"in Ubuntu (Topic gesloten)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/17, 22:28:35 »
Ik dank alle fijne mensen, die mij daadwerkelijk behulpzaam wilde zijn. Fantastisch dat er zulke mensen zijn. Ik ga met jullie info aan de gang en vermoedelijk kom ik er nu wel uit. Nogmaals heel erg bedankt.
 :-* :-* :-* :-*Ik (en met mij vele anderen) waarderen dit zeer.

truus22
Weert
« Laatst bewerkt op: 2011/07/18, 11:52:12 door truus22 »
truus22
Weert