Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardware raid op ubunu server 11.10  (gelezen 850 keer)

Offline jobbais

  • Lid
Hardware raid op ubunu server 11.10
« Gepost op: 2011/12/05, 23:55:29 »
Heb een nieuwe bak in elkaar geflanst.
is een asus mobo socket 2011 met intel onboard raid controller.
Buiten het feit dat onboard raid misschien niet helemaal altijd jovel is toch hier mijn vraag.

Alles is sata3, en als ik begin met de install dan krijg ik ook de vraag of ik de raid controller wil inschakelen.
dan zou je evrwachten dat je in een scherm komt warrbij je dus de schijf kan gaan indelen.

Helaas kom ik daar niet in maar in het scherm configure Iscsi.
En het lijkt mij niet dat ik dat moet hebben, kom dus ook niet verder dan.

Voor de duidelijkheid, heb via Bios de raid controller aangezet de 2 ssd's gekoppeld in mirror ( raid-1 ).
Dus dat werkt allemaal.

Wat doe ik verkeerd, of ben ik beter af met software matige raid van Ubuntu zelf.

Iemand die advies heeft?

gr.

Offline jobbais

  • Lid
Re: Hardware raid op ubunu server 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/06, 11:16:47 »
klopt inderdaad, bios staat raid-1 en linux install ziet zelfs geen een schijf..
ik zal de raid eraf halen en dan nog eens proberen, en dan software raid proberen.

het zijn 180 GB schijven, wat is een goede indeling ongeveer, of maakt ubuntu dat zelf uit??

Offline jobbais

  • Lid
Re: Hardware raid op ubunu server 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/06, 18:12:09 »
het is voor een server install natuurlijk, of ik moet in de verkeerde sectie van het forum zitten  =D
bedankt voor de info, zal kijken of ik vanavond tijd heb om er mee te gaan stoeien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hardware raid op ubunu server 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/06, 18:22:58 »
Onboard RAID-controllers zijn vrijwel altijd zgn. FakeRAID en dus geen echte hardware RAID.
In zo'n geval ben je beter uit met de software RAID die in Ubuntu zit (MDADM).

Offline jobbais

  • Lid
Re: Hardware raid op ubunu server 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/06, 20:33:01 »
thanks johan, tja dat dacht ik al, mag wel leuk op die x79 chipset zitten dat sata3-raid gebeuren maar het meukt toch op de cpu, dus dan maakt het niets uit.