Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?  (gelezen 1138 keer)

Offline Shan

  • Lid
een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Gepost op: 2020/01/04, 18:52:19 »
hallo,
Een enkeling zal nog weten dat ik Dolphin had gedownload in Ubuntu 18.04.3 .
Ik meen dat vanadium toen opmerkte dat Dolphin wel in KDE werkt maar niet in Gnome.
Mijn vraag is nu : is er een prog dat wel geschikt is en waarin je het venster kunt " Splitsen " om naast Linux = bestanden ook nog b.v. een externe disc kunt openen ?
Ik vond iets op internet : Double Commander geheten. Is dat wat ?
gr Shan
« Laatst bewerkt op: 2020/01/04, 19:03:18 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/04, 19:24:33 »
Dolphin werkt wél in de Gnome omgeving. Alleen is het minder geïntegreerd in de bureaubladomgeving omdat het specifiek voor de KDE desktop gemaakt is.

Gnome Files (nautilus) heeft geen gesplitste vensters. Men gaat ervan uit dat het zeer gemakkelijk is twee vensters te openen en die zij aan zij te zetten. Met het toetsenbord:

<Super><Left> <Ctrl>N <Super>R

De eerste toets schikt je bestandsbeheer zo dat het de linker helft van het scherm vult. De tweede toets opent een tweede venster, en de derde toets schikt dat venster rechts.

Vergeet ook niet dat je meerdere lokaties/schijven enz kan openen in afzonderlijke tab bladen: <Ctrl>T om een nieuw tabblad te openen.

Nu zijn er inderdaad andere programma's zoals Double Commander, dat werkt zoals het onvolprezen Norton Commandor van in het Windows tijdperk. Midnight Commander is gelijkaardig en werkt rechtstreeks in de terminal (zoals Norton Commander).

Aarzel niet om andere file managers te installeren en te testen: jij bent de enige die kan weten welk programma best aansluit bij je werkgewoonten.

Offline Shan

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/04, 19:44:43 »
@Vanadium, geweldige reaktie, ga ik binnenkort allemaal exploreren, Hartelijke dank.
Goed weekend. gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline peer

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/05, 08:09:17 »
naast Double Commander is er ook nog Tux Commander. Deze is iets simpeler maar werkt heel gemakkelijk.

Offline Shan

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/06, 15:26:13 »
Peer ook bedankt, ik ga vanavond met alle aanwijzingen aan de slag. Kijken wat lekker werkt.
Gr. Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline h2o

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/06, 18:03:14 »
Gnome Files (nautilus) heeft geen gesplitste vensters. Men gaat ervan uit dat het zeer gemakkelijk is twee vensters te openen en die zij aan zij te zetten. Met het toetsenbord:
<Super><Left> <Ctrl>N <Super>R
Ik gebruik zelf op mijn Cinnamon desktops Nemo, dat is toch een afgeleide van Nautilus?
Druk op [F3] en je krijgt een dubbel paneel, en nogmaals [F3] is dubbel paneel weg.
Iets zegt mij dat dit met Nautilus ook moet kunnen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Shan

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/06, 18:36:52 »
SUPER LEFT / CTRL  N  /  SUPER RIGHT werkt voor mij uitstekend.
Het is alleemaal maar een weet. Allen nogmaals bedankt.
F3 werkt geeft niet het gewenste resultaat. Noch alleen , noch met Ctrl , noch met Shift, noch met Super.
Maar evengoed bedankt voor de suggestie.
gr Shan  Topic is opgelost.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: een programma als Dolphin voor Gnome omgeving ?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/07, 10:39:37 »
Druk op [F3] en je krijgt een dubbel paneel, en nogmaals [F3] is dubbel paneel weg.
Iets zegt mij dat dit met Nautilus ook moet kunnen.
Niet dus. Dat is trouwens één van de redenen waarom Nemo er is. Het meeste wat je in Nemo ziet, komt nog van vroegere versies van nautilus, waarvan Nemo werd opgesplitst. De Gnome ontwikkelaars kozen er op een bepaald moment voor om te schrappen en te vereenvoudigen. Zo verdween de split view: je kan immers even goed vensters naast elkaar zetten. Sommigen waren niet tevreden met het afbouwen van opties, en zo werd Nemo afgesplitst van nautilus. Andere meer essentiële functies, die ontbraken, zijn er wel bijgekomen, zoals een goede (= ook vlugge) en geïntegreerde zoekfunctie en een eenvoudige maar krachtige functie voor het hernoemen van meerdere bestanden.