Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar worden ge  (gelezen 2779 keer)

Censuur

  • Gast
Waar worden ge
« Gepost op: 2006/05/30, 20:10:16 »
Dag lijst,

Sinds ik de mogelijkheid heb een laptop te gebruiken heb ik besloten hierop een Dual-boot systeem (WinXP en Ubuntu) te installeren.  De bedoeling is te leren werken met het  *nix besturingssysteem en het dus zoveel als mogelijk te gebruiken voor mijn werk.
Na wat gerommel begin ik stilletjesaan mijn eerste stapjes te zetten en ben er ondertussen in geslaagd een netwerkje op te zetten en een nieuwe videodriver te installeren (Wie heeft beslist de installatie-procedures van drivers zo onwaarschijnlijk ondoorzichtig te maken?).   Een aantal programma's (mPlayer, Java SDK, Eclipse, Thunderbird) heb ik ook kunnen installeren, wat dan w

Waar worden ge
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/30, 20:12:18 »
Dat laatste, maar er wordt wel netjes bijgehouden waar alles staat :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Waar worden ge
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/30, 20:18:11 »
Als je eens tijd hebt:
http://216.239.51.104/custom?q=cache:-vaBDi5cePkJ:www.tldp.org/LDP/Linux-Filesystem-Hierarchy/Linux-Filesystem-Hierarchy.pdf+filesystem&hl=en&gl=us&ct=clnk&cd=7&ie=UTF-8
(html versie van tldp - the linux documentation project)

Programma's staan in bin
/bin: essenti

Censuur

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/30, 20:19:39 »
Citaat van: Dennis
Dat laatste, maar er wordt wel netjes bijgehouden waar alles staat :)
Oei, echt?  Wat als ik nu een plugin wil installeren voor Eclipse?  Op een Windows-systeem dien je die in de "plugin" directory te plaatsen, wat hier dus blijkbaar niet mogelijk is?

Ik heb bijvoorbeeld ook de Dos emulator DosBox geinstalleerd en daar pas ik graag een aantal dingen aan in een .cfg bestand.  Maar dit bestand is dus onvindbaar op mijn Ubuntu installatie :)

Censuur

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/30, 20:22:28 »
Citaat van: zappa
Als je eens tijd hebt:
http://216.239.51.104/custom?q=cache:-vaBDi5cePkJ:www.tldp.org/LDP/Linux-Filesystem-Hierarchy/Linux-Filesystem-Hierarchy.pdf+filesystem&hl=en&gl=us&ct=clnk&cd=7&ie=UTF-8
(html versie van tldp - the linux documentation project)

Programma's staan in bin
/bin: essenti

Offline Jenske

  • Lid
Waar worden ge
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/30, 20:24:18 »
Op https://wiki.ubuntu.com/LinuxFilesystemTreeOverview?highlight=%28filesystem%29 vind je de betekenis van de verschillende mapnamen.

Ik moet toegeven dat het wel handig zou zijn mocht er in de GUI een aanwijzing worden gegeven als je met de muis over de bewuste map beweegt. Nu heb je er inderdaad het raden naar wat /dev betekent (*)?

Jens



(*) /dev komt van "devices"
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Waar worden ge
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/30, 20:40:11 »
Voor een ati raad ik (en anderen) fglrx aan.

https://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverHowto/ATI

Saamelainen

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/30, 21:35:18 »
@Censuur

Apt-get doet zijn werk erg netjes maar nergens wordt er melding gemaakt van waar de gedownloade bestanden op mijn HD terecht komen.

Gebruik de zoekfunctie via Locaties > Bestanden zoeken. Of, als je een programma ge

budster

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/31, 00:00:35 »
Zover ik weet zijn er vijf plekken waar software terecht kan komen:
- bin
- sbin
- userbin
- usersbin
- je home dir

En er schijnt logica in te zitten ;)

Enne vele applicaties dumpen ook nog het een en ander aan overige bestanden (zoals icoontjes etc) in allerlei verschillende folders.

En daar schijnt ook logica in te zitten.

Persoonlijk denk ik dat dit de achilleshiel van linux is.

Waar worden ge
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/31, 00:30:07 »
Nee hoor, dit is juist de *kracht* van linux. Standaardisatie in paden.

/bin -> essentiele programmas
/sbin -> essentiele programmas, voor superuser gebruik
/usr/bin -> niet-essentiele programmas
/usr/sbin -> raad eens :)

Icoontjes:
/usr/share/icons/ (en dan gesorteerd op theme, doel en formaat)

budster

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/31, 01:04:39 »
In theorie, prachtig... alleen de praktijk is anders.

essentieel is een relatief begrip.Is het essentieel als je computer niet werkt zonder? (dan kan je het merendeel van de programma's uit bin donderen), essentieel als het noodzakelijk is om het systeem te onderhouden? (en als er alternatieve programma's zijn? zijn die dan OOK essentieel?)
En wat is superuser gebruik? maw hoeveel vrijheid geef je een user? Dat is in iedere server anders, "shutdown" is dat voor de user? Op een desktop systeem wel maar ik weet zeker dat een ISP daar anders over denkt.

En wat betreft die icons folder, bij ubuntu is het zo ingedeelt, bij andere systemen is het totaal anders, bij de meeste systemen staan er icons in de folder zelf, of zijn er sub-folders op software ingedeeld of een mapje pix, gfx, icons van alles en nog wat. Daar gaat je hele theorie over standarisatie. Of zie je de ubuntu thema's ook op andere Linux distributies terug komen?

Waar worden ge
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/31, 01:14:27 »
Ook dat is simpel:

Essentieel: mogelijk nodig tijdens booten
Superuser gebruik: rootrechten nodig om iets nuttigs mee te kunnen

Als een linuxdistributie iconen overal verspreid is die fout. Een van de sterke kanten van Debian en op Debian gebaseerde distributies is de FHS oftewel Filesystem Hierarchy Standard die bepaalt wat waar hoort.

Red Hat en aanverwanten maken hier vaak een zootje van, maar Ubuntu zeker niet.

shivan

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/31, 07:28:55 »
Ik vond dit op linuxforums.org

The Main Directories

These are the basic directories that you (should) have after installing any Linux distribution:

Quote:
/bin/
/dev/
/etc/
/home/
/lib/
/mnt/
/proc/
/root/
/sbin/
/tmp/
/usr/
/var/

/bin/

This is where all your programs that are accessible to all users will be stored once installed.

/dev/

This is a virtual directory where your devices are 'stored.' Devfs allows Linux to list devices (hard drives, input devices, modems, sound cards, etc.) as 'files.'

/etc/

This is where you'll find all your global settings. Daemons such as ssh, telnet, and smtp/pop3 mail servers find their configuration files here. Also in /etc/ is the system's password file, group lists, user skeletons, and cron jobs.

/home/

This is the default directory where non-root users' homes are created. When you add a user, the default home directory is created as /home/username. You can change this default in the proper file in /etc/.

/lib/

This is where shared libraries (perl, python, C, etc.) are stored. Also in /lib/ are your kernel modules.

/mnt/

This is the default location for mounting cdroms, floppy disk drives, USB memory sticks, etc. You can mount anything anywhere, but by default there is a /mnt/floppy (if you have a floppy drive) and /mnt/cdrom.

/proc/

This virtual folder contains information about your system. You can view processor statistics/specifications, PCI bus information, ISA bus information, and pretty much anything else you want to know about the hardware on your system.

/root/

This is the default home directory for the user root.

/sbin/

This is where system programs are installed. These include fdisk, tools to make partitions, certain network tools, and other things that normal users shouldn't have a need for.

/tmp/

This is the default location to place files for temporary use. When you install a program, it uses /tmp/ to put files during installation that won't be needed once the program is installed.

/usr/

This contains various programs, non-daemon program settings and program resources.

/var/

This is where your log files, system mail messages and database of installed programs are stored.
__________________

budster

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/31, 09:13:37 »
Citaat van: Dennis
Ook dat is simpel:

Essentieel: mogelijk nodig tijdens booten
Superuser gebruik: rootrechten nodig om iets nuttigs mee te kunnen

Als een linuxdistributie iconen overal verspreid is die fout. Een van de sterke kanten van Debian en op Debian gebaseerde distributies is de FHS oftewel Filesystem Hierarchy Standard die bepaalt wat waar hoort.

Red Hat en aanverwanten maken hier vaak een zootje van, maar Ubuntu zeker niet.
maar dat bedoel ik nu: mogelijk nodig met een beetje fantasie zou je zo een beetje ieder programma mogelijk nodig kunnen hebben tijdens het booten.

En supperuser gebruik, dat begrijp ik wel maar ene systeem word met meer restricties ingericht dan een ander systeem, waar moet je dan naar kijken, hoe het in DIE bepaalde distributie met superuser gebruik word omgegaan of bij andere systemen.

Ok, ik had nog nooit in het 'icons' mapje van ubuntu gekeken, en het was er inderdaad netjes, maar ga eens kijken bij Debian, daar is (of was) het al een zooitje, bij Redhat inderdaad ook, en bij zijn broertje mandrake ook. Dat geeft Ubutunu toch een uitzonderings positie.

Waar worden ge
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/31, 11:16:54 »
Niks mogelijk nodig. De boot procedure die /bin nodig heeft (/usr kan op een andere partitie staan, het gaat dus om alles wat gebeurt voordat filesystems gemount worden en nadat ze ge-unmount worden tijdens shutdown) is zeer strak gedefinieerd.

budster

  • Gast
Waar worden ge
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/31, 11:24:10 »
Het systeem is zoals het is, ik zie ook wel bepaalde voordelen in het huidige systeem, kwa veiligheid en delen van bestanden.

Als ik een systeem zou moeten ontwikkelen zou ik er voor zorgen dat alle rommel van een programma bij elkaar staat en niet over een hele os word uitgesmeerd. Dan maar geen modules en graphics delen en iets grotere software. Maar wel software die te "uninstaleren" is door simpelweg hele folder te deleten.