Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 14.04 start niet op. Grub installeren? naam/nummer partitie achterhalen ?  (gelezen 627 keer)

Goedemorgen lieden,

Het volgende probleem: op mijn machine is onlangs Ubuntu 14.04 geinstalleerd, maar deze start nu niet op. Dit gaat vergezeld van de melding:
"unknown filesystem" (zwart scherm, witte letters)

Voor zover ik heb kunnen vinden, moet dit worden opgelost door de grub opnieuw te installeren. Dit heb ik via de live cd in de terminal gedaan. Vervolgens dezelfde melding. Dit zou dan zo ik heb begrepen kunnen komen doordat ik niet het goede nummer van de partitie waar ubuntu op staat heb ingetikt bij het commando: sudo mount /dev/sda5 (of welke partitienaam dan ook) /mnt.

Ik neem aan dat ik de exacte codering van de partitie moet achterhalen, want die weet ik uiteraard niet meer, maar dit kan meen ik ook in de terminal:
maar met welk commando ?

Voor de volledigheid: ik heb eerst alle partities ingesteld middels Gparted live usb.

Tot slot: zit ik met mijn vraag op het goede spoor of zie ik iets over het hoofd?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Goedemorgen lieden,

Het volgende probleem: op mijn machine is onlangs Ubuntu 14.04 geinstalleerd, maar deze start nu niet op. Dit gaat vergezeld van de melding:
"unknown filesystem" (zwart scherm, witte letters)

Voor zover ik heb kunnen vinden, moet dit worden opgelost door de grub opnieuw te installeren. Dit heb ik via de live cd in de terminal gedaan. Vervolgens dezelfde melding. Dit zou dan zo ik heb begrepen kunnen komen doordat ik niet het goede nummer van de partitie waar ubuntu op staat heb ingetikt bij het commando: sudo mount /dev/sda5 (of welke partitienaam dan ook) /mnt.

Ik neem aan dat ik de exacte codering van de partitie moet achterhalen, want die weet ik uiteraard niet meer, maar dit kan meen ik ook in de terminal:
maar met welk commando ?

Voor de volledigheid: ik heb eerst alle partities ingesteld middels Gparted live usb. Ik zou dus ook eerst nog eens via Gparted kunnen kijken wat de codering van de partitie is, maar ik wil het ook weten via de terminal.

Tot slot: zit ik met mijn vraag op het goede spoor of zie ik iets over het hoofd?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
sudo fdisk -l
Of, op zeer nieuwe machines:
sudo parted -l
« Laatst bewerkt op: 2014/04/25, 11:35:32 door Pjotr »

Offline Nero

  • Lid
fdisk -l of gdisk-l als het een gpt partitionering betreft.

Maakt het vervolgens ook nog wat uit dat de partitie waar ik ubuntu op heb gezet eerst een ntfs indeling had?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
"unknown filesystem", dat kan ook komen doordat je uuid van je hd niet klopt met je fstab, of de codes in je fstab kloppen niet met wat er op je hd staat.

Om je uuid te checken, start de livecd, start geparted, open de goede hd, rechter toets op je partitie  dan bij eigenschappen zie je de uuid, dit kun je kopieren, en in je fstab kopieren(indien deze verkeerd is).
Dit is bijv die ik gebruik,
UUID=9d7290c5-06a1-423c-9f96-29ce05c442e2  /                             ext4  discard,noatime,nodiratime,errors=remount-ro  0  1 
Kan ook zijn dat de codes niet goed zijn,ext4  discard,noatime,nodiratime,errors=remount-ro, dus even proberen of googlen wat verkeerd is.

Fstab van mij
UUID=9d7290c5-06a1-423c-9f96-29ce05c44232  /                             ext4  discard,noatime,nodiratime,errors=remount-ro  0  1 
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b14356  none                          swap  sw                                            0  0 
« Laatst bewerkt op: 2014/04/25, 14:43:53 door jan11000 »