Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Installeren?  (gelezen 799 keer)

Offline them1971

  • Lid
Ubuntu Installeren?
« Gepost op: 2006/08/30, 21:52:04 »
Ben een blijde gebruiker van ubuntu 6.06, maar heb ff een probleem gehad want heb inmiddels alweer een nieuwe installatie gedaan.
Het probleem is dat ik een dual boot had met windows XP en Ubuntu maar nu dacht ik laat ik ook eens Vista erbij installeren maar dit gaf aardig wat problemen om weer een dual boot te maken met grub.
Nu is mijn vraag als ik snel weer een dual boot wil maken, dus eigenlijk grub opnieuw installeren hoe dit in zijn werk gaat.
Heb wel aardig wat gelezen maar geen van de opties werkte voor mij, heb imiddels weer Vista eraf gegooid en een clean instal gedaan maar had net alles lekker lopen en wil niet weer alles opnieuw doen in de toekomst hehehehe dus als iemand dit in jip en janneke taal eens wil beschrijven zou ik hier dankbaar voor zijn.
Werk nu een maand of zo met Ubuntu en moet zeggen dat het fantastische draait maar soms heb ik toch Windows XP nodig voor spellen en zo want het emulleren van windows of exe bestand heb ik nog niet onder de knie maar dat is weer een ander verhaal hehehehe.
Al vast bedankt voor de reactie.
M.v.g Harald

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu Installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/30, 22:05:04 »
Eerste advies: eerst XP, dan vista, dan ubuntu. Zoniet, eerst xp, dan ubuntu.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu Installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/30, 22:16:57 »
Hey, Harald,

als je de desktop cd (6.06) of live cd (5.10) van ubuntu in je pc steekt kan je GRUB opnieuw configureren door op de live cd een terminal te openen en te typen:

sudo grub

daarna krijg je dit te zien:
   GNU GRUB  version 0.97  (640K lower / 3072K upper memory)

       [ Minimal BASH-like line editing is supported.   For
         the   first   word,  TAB  lists  possible  command
         completions.  Anywhere else TAB lists the possible
         completions of a device/filename. ]

grub>
Typ nu:

root (hdx,y)
Citaat
tip: wat x en y moet zijn kan je vinden door dit te typen (dit kan je alleen zien als je toegang hebt tot je linux systeem, maar aangezien je een herinstallatie hebt gedaan is dit geen probleem)
cat /boot/grub/menu.lst|grep "# groot"

Als je 1 harde schijf hebt dan is x zoiezo 0
dan typ je:
setup (hdx)
Citaat
op de plaats van x typ je hetzelfde als de vorige keer (als je 1 harde schijf hebt is dit 0)
dan typ je:
quit

en je reboot de computer

alternatief dat het bekijken waard kan zijn: Super Grub Disk: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline them1971

  • Lid
Ubuntu Installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/03, 06:52:47 »
Dank u wel, ga der eens mee aan de slag, zag dat vista weer een rc1 had uitgebracht.
Blijft leuk om met OSen te spelen.
Laat het wel weten of het gelukt is.
Groetjes Harald