Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)  (gelezen 2845 keer)

Offline Rodin

  • Lid
[Opgelost]Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Gepost op: 2011/02/09, 23:55:13 »
Hallo,

Heb de afgelopen tijd Xubuntu geïnstalleerd op een oude Pentium II om linux te leren. Daarna op een dual core Ubuntu geïnstalleerd naast Windows XP. Perfect! Heb hier veel plezier van.

Heb er nu een laptop bij HP Compaq 6715s, geheugen 3 GB, processor AMD Turion64 2x, kloksnelheid 1,9 GHz, 250 GB harde schijf, beeldscherm ATI Radeon X1250 128 MB RAM. Daar stond Windows Vista op (gaf blauwe schermen en liep vast).
Schijf geheel gewist en getracht om Ubuntu 10.04 te installeren. Installatie lukte, maar alles liep vast bij het downloaden van de updates. Een paar maal geprobeerd, maar steeds hetzelfde, totdat ook de installatie niet meer lukte. Liep tijdens installatie volledig vast.
Bios geflitst, Windows XP geïnstalleerd, alle nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd. Loopt als een trein.
Ubuntu 10.04.1 gedownload. Loopt bij het uitproberen met de live CD al volledig vast. Het enige wat je nog kunt doen is de PC uitzetten.
Zo ga ik niet proberen om de laptop dubbel opstartbaar te maken.
Heb inmiddels al van alles gegoogled, maar kan niets vinden.

Iemand een idee?

M. vr. gr.
Rodin
« Laatst bewerkt op: 2011/02/14, 16:21:38 door Rodin »

Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 00:05:10 »
Idee? Ja, gebruik XP want dat loopt als een trein!
Wat Ubuntu betreft, je zou de nieuwere versie 10.10 kunnen proberen en als dat niet helpt zou je de foutmeldingen die optreden tijdens de installatie van 10.04.1, hier kunnen mededelen. Wanneer loopt het vast bijvoorbeeld, als je wat aan het doen bent?

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/10, 08:45:55 »
Het probleem is dat hij geen foutmeldingen geeft. Hij blijft hangen bij het bekijken van de voorbeeld bestanden op de live CD en bij het installeren op willekeurige punten (bij iedere installatiepoging een ander punt) of (toen de installatie nog wel lukte) bij het installeren van de updates ook op willekeurige punten. Geen enkele foutmelding, gewoon vastlopen en toetsenbord en muis werken dan niet meer. Dus het enige dat je kunt doen is uitzetten en opnieuw beginnen met weer hetzelfde fenomeen. Toen de installatie nog wel lukte moest ik elke 5 minuten de muis bewegen tijdens het downloaden van de updates, want anders liep hij ook tijdens het downloaden vast.

Rodin

Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 10:11:43 »
Elke 5 minuten de muis moeten bewegen omdat anders de download van de updates vast loopt!! :O
Hoe lang duurde het downloaden überhaupt?
Bij mij zijn de meeste updates binnen een minuut binnen.
Oke, ik heb hier dan ook een super verbinding, maar bij mijn ouders (tragere verbinding) duurt het ook nooit veel langer dan 5 minuten.

Ergens loop er dus iets niet lekker.
Maar het is compleet onbekend waar het in zit.

Die 5 minuten heeft waarschijnlijk wat te maken met de schermbeveiliging en/of het inactief beschouwen van de computer.
Zet deze uit voor je updates gaat installeren. (Maar nu het opstarten niet lukt zijn we nog niet zo ver.)

Beperk ook invloeden van buitenaf.
Probeer eens op te starten zonden enige netwerk verbinding.
Dus trek de netwerk kabel eruit en kijk of je de draadloze adapter kunt uitschakelen.
Iets van verschil?

Bios geflitst, Windows XP geïnstalleerd, alle nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd. Loopt als een trein.

Tja, totdat de updates binnen komen. Dan raakt smeerolie opeens snel op. (Altans dat is mijn ervaaring.)

Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 15:10:12 »
Rodin, misschien zit het probleem elders. Vista liep ook vast op die laptop, schreef je, en Ubuntu doet raar. Alleen XP draait goed. Misschien 'lust' je laptop deze Ubuntu-versie niet (en Vista niet). Ik heb eens een pc gehad waar ik met geen mogelijkheid SuSe op kon installeren, andere Linux'en gaven geen problemen...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 15:37:32 »
Zoek eens op acpi of noacpi(je hebt nog meer), of het hiermee beter werkt. Sommige moederborden hebben problemen.

Met installeren op de spatie duwen dan kun je bijv noacpi kiezen en dan installeren, maar lees er eerst over.

Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/10, 21:39:40 »
@Rodin
Waarschijnlijk zal je een aantal boot-parameters moeten gebruiken om de zaak aan de draai te kunnen krijgen.
Probeer de volgende parameters één voor één toe te voegen tot het werkt:
ACPI=OFF NOAPIC PNP=OFF ROOTDELAY=90
doe dit op de volgende manier:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-1-vindt-harddisk-niet-op-packardbell-m36/msg654299/#msg654299
Gebruik alleen de bootparameters die je nodig hebt. Hoe minder hoe beter, des te meer er door de Bios zelf geregeld wordt.


Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/10, 22:06:00 »
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga er volgende week mee aan de slag. Ben het weekend weg en heb er nu even geen tijd voor. Ik zal volgende week nog even melden, wat de ervaringen zijn.

M. vr. gr.
Rodin

Offline Rodin

  • Lid
Re: [Opgelost]Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/14, 16:33:03 »
@Jan11000 en @JPaulus,

Ik heb het e.e.a. opgezocht over ACPI, NOAPTIC en NOLAPTIC. En dat was precies wat ik nodig had!
Ik begrijp nu zo ongeveer wat het probleem is. Het heeft inderdaad te maken met het energiebeheer bij een laptop met een dual-core processor. Linux schijnt dat niet aan te kunnen. Dat probleem was er trouwens in 2004 al, las ik op een Mandriva forum en zou opgelost moeten worden in de BIOS. Echter in de laatste BIOS versie voor mijn laptop is dat nog steeds niet opgelost. Ik heb alles uitgeprobeerd met de live CD. Met de commando's "noaptic nolaptic" op de commandolijn na "quiet splash" in het configuratiebestand van grub (als root naar /etc/default/grub) is mijn probleem opgelost. "ACPI=no" bleek niet nodig. Als ik dat er ook in zet, dan sluit de laptop niet meer automatisch af, maar moet je hem handmatig uitzetten. Nu sluit hij dus wel automatisch af.

Ik heb er nu echter een ernstig probleem bij, maar daar zal ik een nieuw topic voor openen, want dat is een ander probleem.

Bedankt voor jullie aanwijzingen. Ik wist niet waar ik het moest zoeken, maar ben door jullie op het goede spoor gezet!

Rodin.

Offline Rodin

  • Lid
Re: [Opgelost]Ubuntu 10.04 loopt vast (live CD èn installatie)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/14, 19:09:13 »
Klein typfoutje. Het is natuurlijk NOAPIC en NOLAPIC