Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen mount point in Gparted  (gelezen 564 keer)

Offline John K

  • Lid
Geen mount point in Gparted
« Gepost op: 2016/03/13, 18:20:07 »
Wanneer ik een usb in Gparted open geeft deze geen info bij mount point en UUI, hoe kan dat? Ik wil een persistent partition verwijderen d.m.v  rm -v /media/ubuntu/UUI/casper-rw. Bij mijn usb stick blijven de velden waar in het commando 'ubuntu' en 'UUI' leeg waardoor ik die opdracht niet kan uitvoeren. Er wordt alleen filesytem Vfat32 genoemd en size. Ik heb deze live usb geschreven met usb image writer.

En wat vul ik in bij 'media' ? Is er een terminalopdracht om het mountpoint te zien?

Groet John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen mount point in Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/14, 12:51:45 »
Wanneer ik een usb in Gparted open geeft deze geen info bij mount point en UUI, hoe kan dat?
Geen mount point: dat zal voorkomen als de partitie niet gemount is. Wat is UUI? UUID?
Citaat
Ik wil een persistent partition verwijderen d.m.v  rm -v /media/ubuntu/UUI/casper-rw.
Wat is een "persistent partition"?
Citaat
Bij mijn usb stick blijven de velden waar in het commando 'ubuntu' en 'UUI' leeg waardoor ik die opdracht niet kan uitvoeren.
Je kan zelf eens in de folder /media bladeren om te zien wat zich daar bevindt. Met de commandolijn: "ls /media".
Citaat
En wat vul ik in bij 'media' ?
/media is standaard de folder waaronder verwijderbare USB media aangekoppeld worden. In de meest recente Ubuntu versies worden USB media aangekoppeld onder een folder in /media met als naam de login van de gebruiker. Vroeger was dat rechtstreeks onder /media.
Citaat
Is er een terminalopdracht om het mountpoint te zien?
Met het commando "mount" krijg je een overzicht van alle aangekoppelde volumes.

Offline John K

  • Lid
Re: Geen mount point in Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/14, 18:13:27 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen mount point in Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/14, 21:37:07 »
Als je een recentere Ubuntu versie gebruikt, dan zal je wellicht de USB stick za vinden onder /media/<je gebruikersnaam>. Het commando wordt dan
rm -v /media/<je gebruikersnaam>/ubuntu/UUI/casper-rw

Offline John K

  • Lid
Re: Geen mount point in Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/15, 10:49:11 »
Maar wanneer je een live usb maak met USB-writer maak je niet een user aan. Wanneer ik zoals beschreven in de bovenstaande link de casper-rw verwijder (en een nieuwe aan maak met Ext4) en de stick opnieuw opstart, dan kan ik er niet van booten, er verschijnt alleen een zwart scherm met een streepje???.

Wanneer ik een USB partitioneer als bij een gewone installatie (ext 2 voor root, een /home en een swap) ubuntu installeer en opnieuw opstart mdan et een Grub live cd zie ik wel een linux partitie mar kan hiermee alleen in de inlogregel komen. Grub herstellen lukt weer niet met de opties vanaf Grub2 cd.

Groet John K
« Laatst bewerkt op: 2016/03/15, 11:11:48 door John K »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen mount point in Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/15, 12:51:07 »
De aanpassingen (bestand casper-rw wissen, partitie aanmaken met label casper-rw) moet je wel degelijk vanuit een andere Ubuntu installatie doen (tweede USB stick in de link die je gaf, maar kan ook een gewone Ubuntu installatie op je laptop of desktop zijn). Navigeren naar waar je USB aangekoppeld is, bestand "casper-rw" wissen. Daarna wordt met gparted de partitionering bijgewerkt: de fat32 partitie wordt verkleind, een nieuwe partitie met label "casper-rw" wort aangemaakt. Blijkbaar is dat live systeem zo geconfigureerd dat het "iets" met de naam "casper-rw" oppikt, hetzij het bestand met de naam "casper-rw" , hetzij een echte partitie met dat label.