Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Datapartitie in Linux niet vinden  (gelezen 792 keer)

Offline molly w

  • Lid
Kan Datapartitie in Linux niet vinden
« Gepost op: 2014/02/16, 14:38:10 »
Onder WindowsXP had ik een aparte partitie "Data" gemaakt: D:\. Deze schijf is in het netwerk te zien en te benaderen door andere pc's.
Nu heb ik naast Windows (op dezelfde laptop) Linux Mint 13LTS Mate 32bit geinstalleerd, maar daar kan ik hem niet vinden. Ik zie in Linux wel het netwerk met de andere pc's en hun partities. Hoe los ik dit op?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Kan Datapartitie in Linux niet vinden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/16, 14:54:26 »
In linux mint moet dit met de file manager kunnen meestal nautilus of thunar deze staan meestal onder hulpmiddelen in het basis menu.
Geen idee welke verkenner Mint 13 gebruikt.

Offline molly w

  • Lid
Re: Kan Datapartitie in Linux niet vinden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/16, 14:57:21 »
In linux mint moet dit met de file manager kunnen meestal nautilus of thunar deze staan meestal onder hulpmiddelen in het basis menu.
Geen idee welke verkenner Mint 13 gebruikt.
De filemanager ziet hem ook niet.

Offline molly w

  • Lid
Re: Kan Datapartitie in Linux niet vinden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/16, 15:10:43 »
In linux mint moet dit met de file manager kunnen meestal nautilus of thunar deze staan meestal onder hulpmiddelen in het basis menu.
Geen idee welke verkenner Mint 13 gebruikt.
De filemanager ziet hem ook niet.
Ik ontdek trouwens nu ook dat deze data-partitie niet in het netwerk te zien is vanuit andere computers. De laptop waarop nu Linux draait wordt gezien als Linux server. Er is geen data-schijf te zien, wel de map documenten van Linux. Ik denk dat als ik de laptop met windows opstart de data-schijf wel weer te zien is in het netwerk.

Re: Kan Datapartitie in Linux niet vinden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/16, 15:40:30 »
De 'data' partitie zou je bij Nautilus in de linker kolom moeten kunnen zien.
Door er op te klikken wordt hij aangekoppeld indien dat nog niet was gebeurd.

Het klopt dat je die data schijf nu niet zomaar via het netwerk ziet.
Het staat in Windows ingesteld dat het met het netwerk miet worden verbonden. Mint neemt dat niet zomaar over.
Dat zou je opnieuw moeten instellen.

In Ubuntu kan je tegenwoordig dit simpel doen door rechts te klikken op de map die je wilt delen en dan 'Deelopties' of rechts klikken en dan 'Eigenschappen' -> tabblad delen.
De partitie zou daarvoor eerst wel aangekoppeld moeten zijn.

Dit met het oogpunt vanuit Ubuntu. De exacte verschillen met Mint hierin zijn mij niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/16, 15:45:16 door Erik Krom »