Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?  (gelezen 4202 keer)

Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Gepost op: 2013/04/29, 03:11:30 »
Mijn laptop is verouderd en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik wil daarop Linux installeren, dus hoef er geen geïnstalleerde Windows7 of 8 op.
Ik heb bij voorbaat niets met Chrome of cloudachtige toestanden.
Maar omdat ik hier waarschuwingen lees over onbruikbare geluidskaarten ben ik een beetje voorzichtig. En er zullen hier vast wel mensen zijn met ervaring in dezen.
Wat ik zoek is een kleine laptop (notebook) aan de onderkant van de markt, maar met SSD. Wie weet hierover iets te vertellen?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/29, 10:51:26 »
Op een Chromebook kun je prima Ubuntu installeren zonder al te veel handelingen. Is wel een aanrader als je een SSD erin wilt en toch budget wil blijven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/29, 12:30:22 »
Op een Chromebook kun je prima Ubuntu installeren zonder al te veel handelingen. Is wel een aanrader als je een SSD erin wilt en toch budget wil blijven.
Uitstekend advies. Zo zou ik het ook doen....

Vooral die Chromebook van Samsung is schitterend. *wil hebben*  :P

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/29, 18:11:23 »
Bedankt Pjotr en VistaUS

Goed bedoeld, maar ik voel er weinig voor om aan de halsband van Google Chrome te lopen. Ik heb niets te verbergen en misschien zie ik spoken, maar de gedachte dat mijn gegevens ergens in de Cloud gaan verblijven zonder dat ik weet wie daar de touwtjes in handen heeft...... :police:
Daarom gebruik ik ook geen Chrome als zoekmachine en ben mede op die reden ook gestopt met het wangedrocht dat Windows8 heet: je adressen in de Cloud.... :police:
Evenzogoed. Op die Chromebook zit toch al een OS? Zou die er dan af moeten om onder Ubuntu of Linuxmint te kunnen werken?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/29, 18:13:13 »
als je een laptop in de winkel koopt zit er hoe dan ook een os op.

ik denk dat je het beste een laptop kan kopen die op windows 7 loopt en zonder uefi en dan daar gewoon lekker ubuntu over heen gooien.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/29, 18:41:19 »
Inmiddels trof ik deze interessante youtubes aan:

Ubuntu install on Samsung (ARM) Chromebook, and Full Office, Libre Office        

En op hetzelfde scherm, daarnaast,  dit: Install Ubuntu on Chrome Book C7

En zo zijn er nog meer. Het kan dus deels zonder Chrome, of het moet zijn dat met Ubuntu alle data op de SSD komen, daar ben ik nog niet achter.

Bart
     
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/29, 20:08:49 »
@Old Man: Je kunt Ubuntu gewoon over Chrome heen installeren. Al je data van Ubuntu komt gewoon op de SSD terecht. Je hebt dus maar heel even ChromeOS nodig voor een paar commando's en daarna hoef je nooit meer naar Chrome(OS) om te kijken. Je start gewoon in Ubuntu op die dus op de SSD wordt geïnstalleerd en daar kies je zelf je webbrowser.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/30, 11:23:47 »
Bedankt allemaal voor de adviezen.
Inmiddels heb ik bij laptopshop.nl een Samsung Chromebook besteld. De Samsung was de enige met een SSD. Weliswaar een kleintje (16Gb) maar als ik het goed heb begrepen kun je er ook een memorycard - zoals je die ook in fotocamera's gebruikt -  in stoppen als uitbreiding.

Veel van hoe Linux te installeren is hier te vinden. Hier gaat het om Linuxmint, maar het zal voor Ubuntu niet veel anders zijn, neem ik aan.

Wel vraag ik me nu nog af hoe die installatie gaat. Tot nu toe brandde ik eerst een DVD van een distro om die vervolgens als installatiemedium te gebruiken, maar dat kan hier dus niet. Enfin, we zien wel. Nogmaals: dan, allemaal
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/30, 12:05:01 »
Bedankt allemaal voor de adviezen.
Inmiddels heb ik bij laptopshop.nl een Samsung Chromebook besteld. De Samsung was de enige met een SSD. Weliswaar een kleintje (16Gb) maar als ik het goed heb begrepen kun je er ook een memorycard - zoals je die ook in fotocamera's gebruikt -  in stoppen als uitbreiding.
De SSD is zo klein, omdat de gedachte erachter is, dat je alles in de wolken opslaat.... In Ubuntu kun je daarvoor zowel Google Drive, als Ubuntu One en Dropbox gebruiken. Zonder de lokale toepassing, want de opslagruimte op de SSD is erg beperkt. Volg het concept, want die SSD is te klein voor foto- en muziekverzamelingen, en SD-kaartjes zijn te slijtagegevoelig voor vele schrijfacties.

Citaat
Veel van hoe Linux te installeren is hier te vinden. Hier gaat het om Linuxmint, maar het zal voor Ubuntu niet veel anders zijn, neem ik aan.
Dat betreft een andere Chromebook, een dure luxe-editie, die weer anders in elkaar zit dan degene die jij hebt besteld. Die handleiding is dus niet 1 op 1 te gebruiken.

Citaat
Wel vraag ik me nu nog af hoe die installatie gaat. Tot nu toe brandde ik eerst een DVD van een distro om die vervolgens als installatiemedium te gebruiken, maar dat kan hier dus niet.
Vermoedelijk met een USB-geheugenstaafje:
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

De installatie is niet zo makkelijk als op een gewone flaptop. Je wil 13.04, en volgens mij zit er een ARM-processor in, dus je wil die speciale editie van Ubuntu. Op het internet zijn er diverse handleidingen te vinden voor jouw specifieke machine.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/30, 12:23:04 door Pjotr »

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/30, 12:42:49 »
@Pjotr: Nee, dat kan niet met een USB-staaf. Dat kan alleen maar zo:
http://www.whatthetech.info/installing-ubuntu-chromebook/
(noot: die aangepaste Chrubuntu is dus alleen voor de installatie; nadien krijg je gewoon alle updates e.d. via Updatebeheer zoals op een normale Ubuntu)

Je hebt dan nog steeds een beetje ruimte dus enkele toepassingen kun je er wel opzetten zoals bijv. Ubuntu One of Dropbox. Plus je hebt sowieso een USB-poort op de Chromebook dus een externe harde schijf voor data kan ook prima.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/30, 12:45:06 door Vistaus »

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/30, 13:17:07 »
Is het misschien een idee om hier op het forum tzt een topic te openen waarin ik als Ubuntu-stumper -wel ooit geprogrameerd onder Unix, maar dat is inmiddels ook 30 jaar geleden - verslag geef van mijn bevindingen met de Chromebook versus Ubuntu?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.


Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/30, 17:17:21 »
@Pjotr: Nee, dat kan niet met een USB-staaf. Dat kan alleen maar zo:
http://www.whatthetech.info/installing-ubuntu-chromebook/
(noot: die aangepaste Chrubuntu is dus alleen voor de installatie; nadien krijg je gewoon alle updates e.d. via Updatebeheer zoals op een normale Ubuntu)

Je hebt dan nog steeds een beetje ruimte dus enkele toepassingen kun je er wel opzetten zoals bijv. Ubuntu One of Dropbox. Plus je hebt sowieso een USB-poort op de Chromebook dus een externe harde schijf voor data kan ook prima.
@Vistaus: In het stuk waar jij naar verwijst wordt een dual-boot beschreven: Ubuntu (op SD card) naast Chrome OS (in SDD).
Als ik het goed begrijp wordt in in dit stuk beschreven hoe Ubuntu in plaats van Chrome OS komt.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/30, 20:01:21 »
@Old Man: Oeps, sorry, ik gaf je inderdaad de verkeerde link. Die link jij nu geeft is de link die ik je wilde geven. Excuses voor mijn domheid :-[

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/03, 09:06:23 »
Beetje oT inmiddels gezien de status van je bestelling nu. Maar ik heb een paar weken geleden via marktplaats een defecte Samsung netbookje  voor 40 euro gekocht. De harde schijf was kapot en deze heb ik vervangen door een Samsung SSD 840 van 120 Gb. Daarna kun je elke distro erop gooien wat je wil. Erg cheap netbookje voor 126 euro ! Je kunt het dus ook zo eens proberen, el cheapo maar maximale fun!
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/03, 15:17:11 »
@Goldfinger:
Nee helaas. Dat was ook wel leuk geweest, maar ik heb inmiddels de Chromebook binnen.
Ziet er leuk uit. Zodra de tuin het toelaat kom ik met een nieuw topic waarin ik stap voor stap zal beschrijven hoe ik daar Ubuntu op zet.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een notebook met SSD en zonder OS : welke te kopen?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/03, 16:11:48 »
Moet je zeker doen, lijkt me interessant om te volgen, ik had deze ook namelijk een tijdje in mijn vizier tot ik die kapotte samsung zag. Daar zijn genoeg handleidingen over te vinden inmiddels hoe dat moet worden omgebouwd naar ubuntu. De arm-ondersteuning  van ubuntu wordt steeds beter.
Op de site van Phoronix is die ook getest en erg goed bevonden. Alleen jammer wel van de beperkte ssd, daar zou ik als dat mogelijk was wel gelijk aan willen sleutelen om die wat ruimer in zijn jas te laten zitten...
Ik ben benieuwd naar je voortgang op dit mooie apparaat, hou je in de gaten ! :-)
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb