Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Missend dokvenster in Gimp  (gelezen 2615 keer)

Missend dokvenster in Gimp
« Gepost op: 2015/07/21, 23:21:30 »
Ik mis steeds het venster waar in b.v de maat van het gummetje of de maat van het penseel kan instellen!Ik heb al van alles geprobeerd,zo als ALLE vensters te laten zien.Ook twee keer
Gimp verwijdert,zelfs nu net met de data verwijdert ,en als ik dan Gimp weer installeer heb ik weer de oude situatie zonder venster om de grootte van het penseel of spuit of gum in te stellen.Ik wordt er gek van..
Wie heeft een oplossing??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/22, 08:34:30 »
Dat zie je niet als je hem net schoon geïnstalleerd hebt.Maar ook als je hem al een tijd hebt staat er,althans bij mij,geen gesloten vensters staan.Zo als ik al schreef,heb al diverse dingen gedaan om het weer terug te krijgen.
En al die vensters die daar onder staan heb ik al geprobeerd,maar die ene die ik mis zit er niet bij..Ook als ik modus enkel venster kies zit die er ook niet bij..
« Laatst bewerkt op: 2015/07/22, 08:42:25 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/22, 09:22:04 »
Hoi Lowlands,

Dat zijn de Gereedschapopties! Dat kan een lastig beestje zijn, maar als je eenmaal weet hoe stelt het niks voor. Kijk eens onder Vensters > Dokbare Vensters?



En om hem dat lekker te dokken onder de gereedschapskist sleep je hem bij de kop van het tabblad met het pictogram (dus niet bij de kop van het vensterje!!) naar de ruimte onder de kist voor de dokbare vensters. Zie bovenstaand plaatje.

Lukt hij zo? Gedokt zou hij toch moeten blijven staan!
« Laatst bewerkt op: 2015/07/22, 09:24:09 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/22, 10:37:49 »
Ja!Dat is hem!Hoe kan ik die nou gemist hebben?Ik had ALLE vensters geopend en was er niet bij.En meerdere malen gezocht.Waarom hij ook verdween bij het opstarten is mij ook een raadsel.
Nou ja,ik heb hem weer!Hartelijk dank! =D
« Laatst bewerkt op: 2015/07/22, 10:39:42 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/22, 10:39:00 »
Citaat
Dat zijn de Gereedschapopties! Dat kan een lastig beestje zijn, maar als je eenmaal weet hoe stelt het niks voor. Kijk eens onder Vensters > Dokbare Vensters?
Inderdaad, die bedoelde ik.

Maar je hebt ook en die bedoelde ik ook tabblad Vensters en dan de bovenste optie Onlangs gelosten dokken.
Kijk daar eens.
Als je hem nieuw installeert staat daar niks Femke..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/22, 10:42:11 »
Ik vond de tip van Femke zo gek nog niet, Lowlands. Maar hoe dan ook, je hebt hem weer. Blijft hij nu ook staan na een herstart?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/22, 12:39:00 »
Ja,dat had ik dus gedaan.Om dus de oude situatie niet weer op te roepen,heeft alleen niks geholpen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/22, 13:16:27 »
@Lowlands: in dit topic kan ge genoeg info vinden (inclusief cursusboek ) :
  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85535.msg920955#msg920955

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/22, 13:43:36 »
Een verhaaltje over die "o zo moeilijke interface van GIMP":
https://allesgimpofbijna.wordpress.com/o-la-la-die-interface/

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/22, 15:08:19 »
Haha!Daar staat dus al een fout in!Als je een enkelvenster modus aan hebt hoeft die gereedschapsopties helemaal niet aan de gereedschapskist vast te zitten.Want dat dacht ik ook,even de enkelvenstermodus en dan moet die toch te voorschijn komen,nou mooi niet..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/22, 18:32:25 »
Waarom zou dat dan een fout van het boek moeten zijn? Misschien is het wel dat het bij jou even niet op die manier ging.

Overigens is dat boek van o.a. Just Vecht die jouw geholpen heeft met het probleem.

LOL! Ik heb het Scribus gedeelte geschreven. GIMP deed Paul Matthijsse, die we hier in dit draadje ook zagen. Paul heeft veel meer verstand van GIMP dan ik, hoor.

Maar dat ik nou precies de goede tip had is gewoon een beetje geluk geweest. Je zit niet zelf achter die PC, er is altijd een beetje koffiedik kijken bij.

Mooie Blog over GIMP heeft Paul trouwens. De moeite waard, hoor!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/22, 23:14:41 »
Haha!Daar staat dus al een fout in!Als je een enkelvenster modus aan hebt hoeft die gereedschapsopties helemaal niet aan de gereedschapskist vast te zitten.
Ik weet niet precies waar je op doelt (welke link, welke tekst, waar in welke tekst), maar enkel- of multivenstermodus staat los van welke gereedschapsopties je ziet of niet.

Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/22, 23:23:29 »
LOL! Ik heb het Scribus gedeelte geschreven. GIMP deed Paul Matthijsse, die we hier in dit draadje ook zagen. Paul heeft veel meer verstand van GIMP dan ik, hoor.
Valt reuze mee hoor, misschien heb ik langzamerhand zelfs "meer verstand van G'MIC" dan van GIMP. Heb nog een stapel artikelen in de wacht staan, maar ben op dit moment even in de weer met het nieuwe wavelet-gereedschap (of golfjes-tool, zo u wilt) van RawTherapee. Deels zeer interessante resultaten, deels teleurstellend ook. Ik vrees dat dat laatste overwegend aan mij ligt, ik moet me nog het een en ander aan kennis en kunde zien bij te brengen...

Voor wie een blik wil werpen (Engelstalig, dat wel):
https://rawtherapeewavelets.wordpress.com/2015/07/01/wavelets-in-rawtherapee-a-short-introduction/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Missend dokvenster in Gimp
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/23, 08:52:38 »
https://rawtherapeewavelets.wordpress.com/2015/07/01/wavelets-in-rawtherapee-a-short-introduction/

Schitterend! Ik heb die Wavelets wel eens voorbij zien komen en me afgevraagd of ik daar nou plezier van zou kunnen  hebben. Nou jouw uitstekende artikel snap ik het en nog belangrijker, ik zie het enorme verschil in de voorbeelden. Behoorlijk ingewikkelde techniek, maar juist daarom ook zo verschrikkelijk leuk.

Als iedereen het zou kunnen is de lol er natuurlijk ook gauw af  :evil:

Zet hem op, Paul! En laat ons bij tijd en wijle weten waar je staat, ik persoonlijk kijk in ieder geval altijd graag mee.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021