Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Media player voor Ubuntu Linux  (gelezen 3079 keer)

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Gepost op: 2007/05/18, 11:56:31 »
Hallo,

ik heb gelezen dat op Ubuntu niet standaard MP3 wordt ondersteund. Ik ben nogal een muziekfan, en luister toch echt veel mp3 bestanden. Nu zou ik willen weten of er een media player beschikbaar is die meteen alle formaten kan afspelen. De formaten die ik wil kunnen afspelen zijn: MP3, WAV, WMA,  MPEG. Weet iemand een media speler naast VLC media player (die vind ik zeer onhandig)?


mvg,


Cobuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 12:18:49 »
feisty installeert de codecs direct als je op een mp3/mediaformaat klikt.
verder is VLC echt 1 van de beste hoor, samen met mplayer.
een mediaplayer met biblio en lyrics : listen!

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 12:25:55 »
Hallo,

okay bedankt voor het antwoord leoquant. Dat als je op een MP3 zou klikken Ubuntu meteen de codec zou installeren is te gek :D En nog een vraagje. Kan Mplayer nadat de codec van Mp3 is geinstalleerd ook Mp3 afspelen? Ubuntu heeft toch ook andere standaard players? (Amarok etc.)


mvg,


Cobuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 12:35:15 »
Citaat van: Cobuntu
Hallo,

okay bedankt voor het antwoord leoquant. Dat als je op een MP3 zou klikken Ubuntu meteen de codec zou installeren is te gek :D En nog een vraagje. Kan Mplayer nadat de codec van Mp3 is geinstalleerd ook Mp3 afspelen? Ubuntu heeft toch ook andere standaard players? (Amarok etc.)


mvg,


Cobuntu
maar voor informatie over alle mediaplayers zou ik in het off-topic gedeelte de mediaplayer-poll eens bekijken! zie je direct de voor/nadelen van de de versch.players.:)

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 12:48:03 »
Hallo,

Okay bedankt voor de hulp leoquant. Ik zal naar de off-topic gaan en dan naar mediaplayers kijken.

mvg,  

Cobuntu

mderking

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 12:52:23 »
Het gaat om de Gstreamer  codes.

Als je gaat naar  Systeem => Beheer => Synaptic pakket gedoe en je zoekt daar op Gstreamer dan vind je heel veel codes. In die lijst staat ook " all codes"

Als je die aanklikt dan ben je meteen klaar voor bijna elk film en muziek bestand dat je vind.


Ik loop momenteel SlamFM te streamen :-)

(link hiervoor was moeilijk te vinden: http://www.slamfm.nl/stream/slamfm.pls

mderking

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/18, 12:54:21 »
Ik heb echter zelf nog wel een kleine vraag.

ALs je Rhytmbox gebruik dan zet ie bij het " op de taakbalk zetten"  em niet op de taakbalk maar rechtsboven bij de tijd.  Dit vind er zelf erg fijn. Ik heb daarop dus hier en daar wat extra ikonen toegevoegd zoals het weer enzo, maar door iets te vlug klikken heb ik dat ding van Rythmbox eruit gegooid.

Nu krijg ik het dus niet meer voor elkaar om dat terug in te stellen. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen?

Nizzle

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/18, 12:58:42 »
rechts boven bij de tijd is de taakbalk..

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/18, 13:37:03 »
Hallo,

kun je de benodigde codecs apart selecteren? Dit vraag ik om te weten hoe groot codecs zijn. Hoe groot is de gemiddelde codec?

mvg,

Cobuntu

Nizzle

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/18, 13:57:35 »
geen flauw idee.. zal niet ontzettend groot zijn

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/18, 14:34:42 »
Gemiddeld een paar honderd KB.
De grootste is iets van 6 a 7 MB (de ffmpeg codec voor o.a. films)

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/18, 15:54:18 »
Hallo,

okay. Bedankt voor het vertellen van de grote van codecs. ;) Maar nogmaals zou je dan ook codecs die je niet in zo een pakket wilt kunnen deselecteren? Niet om schijfruimte te winnen, maar gewoon om te weten.

mvg.

Cobuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/18, 16:04:46 »
Welke codecs wil je niet dan en waarom niet?
Ik snap je bedoeling niet helemaal.

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/18, 16:11:10 »
Citaat van: Johanvd
Welke codecs wil je niet dan en waarom niet?
Ik snap je bedoeling niet helemaal.
Hallo Johanvd,

ik wilde gewoon weten of het mogelijk was bepaalde codecs weg te laten.  Misschien zijn sommige overbodig, en gebruik ik ze dan niet. Voor schijfuimte hoef ik niet bang te zijn (160GB) Maar stel als er een aantal codecs bij zitten van 3 MB, 2,5 MB, 1,25MB en het zijn formaten die haast niet te vinden zijn, zou ik ze kunnen deselecteren. Ik wilde alleen weten of het nou mogelijk was of niet. ;) Sorry dat ik niet zo duidelijk ben geweest in mijn vorige posts.

mvg,

Cobuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/18, 16:18:00 »
Het totaal van alle geïnstalleerde codecs op mijn systeem zal in de buurt liggen van 10 tot 15 MB.
Dus echt niet de moeite waard om allerlei toeren uit te gaan halen om bepaalde codecs weg te halen :D

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/18, 16:26:28 »
Citaat van: Johanvd
Het totaal van alle geïnstalleerde codecs op mijn systeem zal in de buurt liggen van 10 tot 15 MB.
Dus echt niet de moeite waard om allerlei toeren uit te gaan halen om bepaalde codecs weg te halen :D
Hallo Johanvd,

bedankt voor je antwoord. :D Als dat het totale aantal MB's is hoef ik me geen zorgen te maken. Dit was eigenlijk de grote vraag achter alles. Bedankt voor de hulp iedereen ;)

mvg,

Cobuntu

mderking

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/18, 19:01:25 »
Citaat van: Nizzle
rechts boven bij de tijd is de taakbalk..
ja duh, dat zegi k mijn bericht ook. Alleen het ikoon wat daar normaal staat als je Rhythmbox naar de taakbalk verwijst, heb ik perongeluk weggegooid.

Dus normaal staat de player bij het verwijzen naar de takbalk (dat kleine streepje recht boven in ;-)) dan staat deze niet in de taakbalk, maar als een klein ikoon rechts boven in naast de tijd en de volumeregeling.

Dat ikoon heb ik echter perongeluk weggegooid. Hierdoor blijft Rhymbox WEL onder op de balk staan en wordt NIET een klein ikoon rechts boven in. En dat wil ik dus juist terug hebben.

mderking

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/18, 19:03:40 »
En dat met die codecs, een paar weghalen doe je met het package beheer.

Als je zoekt op Gstream heb je een hele lijst met (als ze geinstalleerd staan) aangevinkte onderdelen.

Haal de vinkjes weg van de codes die je niet wil hebben, klik op "toepassen"  en als 't goed is wordt het weggesmeten.

Cobuntu

  • Gast
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/18, 20:49:26 »
Citaat van: mderking
En dat met die codecs, een paar weghalen doe je met het package beheer.

Als je zoekt op Gstream heb je een hele lijst met (als ze geinstalleerd staan) aangevinkte onderdelen.

Haal de vinkjes weg van de codes die je niet wil hebben, klik op "toepassen"  en als 't goed is wordt het weggesmeten.
Hallo,

okay. Dank je wel voor het vertellen.

mvg,

Cobuntu

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Media player voor Ubuntu Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/19, 14:45:52 »
Citaat van: Cobuntu
kun je de benodigde codecs apart selecteren?
Ja dat kan, via Synaptic of via de commandline:

sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly   --o.a.mp3
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-bad    --o.a.mms

Of voor alle codecs:
sudo apt-get install gstreamer0.10-plugins-*

Handig om je systeem met 1 handeling al vast voor te bereiden op de codecs die je toch nodig zult hebben.
In de meeste packages zit overigens vaak ondersteuning voor meerdere codecs tegelijkertijd, dus niet alleen voor bijvoorbeeld mp3.