Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freenas  (gelezen 4280 keer)

Offline ubuntupat

  • Lid
Freenas
« Gepost op: 2009/10/27, 14:24:36 »
Beste , op mijn oude dell pc zou ik graag een nas installeren , daarbij dacht ik aan freenas ,ik kan het laten opstarten van usb en zo mijn ganse schijf gebruiken als nasschijf .
Dit verloopt vrij vlot , maar ik heb nog een 4-tal usb schijven staan om bij te koppelen maar dit lukt dus niet .waarschijnlijk door boot instelling starten vanop usb ? Ik had ook gedacht aan ubuntuserver maar deze laat zich niet bedienen vanop mijn mac Graag wat hulp ,ben helemaal leek op server gebied

groeten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 19:48:26 »
Waarom niet gewoon je systeem zoals het normaal hoort op de harde schijf installeren?

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Freenas
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 13:21:10 »
Dit heeft niets te maken met dat freenas op een usb staat maar het bestands formaat waar de schijf mee geformateerd is.
Als je het freenas formaat neemt (ik weet niet meer hoe die heet ) dan moet je eerst de schijf los halen voor je hem op start, ik heb het ook gehad en kwam er achter toen ik de schijf aankoppelde op een ander ubuntu systeem en die ook niet wou opstarten.
Toen de schijf weer ext3 was geformateerd was het probleem weer verholpen, hopelijk heb je wat aan mijn info.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline jan11000

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 08:32:52 »
Probleem zal zijn dat je met installatie de usb niet verbonden had. Dus nu is de opstartschijf veranderd in de bios. Of freenas is nu de weg kwijt(denk ik niet).

Beste is om alles aan te sluiten en dan installeren, dan weet de bios en OS wat/waar de schijven zijn, dit kan per hardware/software verschillend zijn.

Freenas wist alle schijven tijdens installatie , dus let op.