Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?  (gelezen 3921 keer)

Hoi, wie kan mij helpen met het volgende:

Ik wil op een laptop (met dual boot Windows XP - Ubuntu 9.04) 3 verschillende user-accounts maken binnen Ubuntu, eentje heb ik al aangemaakt en volledig ingesteld. Vond het best lang duren om alle instellingen etc goed te zetten, software te installeren en om alles uit te vogelen. Het zou fijn zijn als ik de overige 2 accounts precies hetzelfde kan kopieren (?) o.i.d. van de eerste. Weet iemand of dit kan en hoe dit dan precies moet? Alles moet dus precies zo overgenomen worden, ook de instellingen/plugins van Firefox, map/folderindeling + reeds aanwezige inhoud, enkele snelkoppelingen en snelstarters op het bureaublad, bureaublad achtergrond, instellingen OpenOffice, geconfigureerde A-msn enz enz. Alleen de accountnamen en de bijbehorende wachtwoorden moeten anders + de rechten van deze accounts (beperkte accounts). Het zou ook wel fijn zijn als het daarna vlekkeloos werkt natuurlijk ^-^.

Graag simpel en volledig uitleggen a.u.b. en liefst via GUI want ben nog niet echt zo'n ster met terminalvensters (mag wel natuurlijk, maar dan wel graag stap voor stap zodat ik weet wat ik aan het doen ben en ik er ook nog iets van leer).

Heb al gezocht naar mogelijke methodes maar weet niet zo goed wat de precieze zoektermen moeten zijn. Ook was veel info al verouderd. Paar dingen gevonden maar als ik die probeerde werd niet alles overgenomen uit de folders/mappen/persoonlijke map (deels dus maar).

Wie weet wel hoe het moet?
Bedankt alvast!

Offline tabasco

  • Lid
Zoals je zegt heb je gebruiker1 al aangemaakt en volledig ingesteld. Maak ook gebruiker2 en gebruiker3 aan, en geef deze de juiste rechten...
Vervolgens kun je op de volgende manier vanuit gebruiker1 instellingen kopieren.

Dit werkt niet voor alles 100% Ik hoop ook dat een ander forum lid hier nog even zijn licht op laat schijnen voordat je het toepast.

Maar het idee ziet er als volgt uit vanuit een terminal venster:
sudo cp -R /home/gebruiker1/.mozilla /home/gebruiker2/.mozilla
sudo cp -R /home/gebruiker1/Desktop /home/gebruiker2/Desktop
sudo cp -R /home/gebruiker1/Pictures /home/gebruiker2/Pictures
sudo cp -R /home/gebruiker1/.themes /home/gebruiker2/.themes
sudo chown -R gebruiker2:gebruiker2 /home/gebruiker2

Enige uitleg over bovenstaande terminal commando's
sudo    - gebruik dit voor je commando zodat je root rechten hebt
cp -R - het kopieer commando met directories+inhoud (recursive)
.    - een punt voor een directory betekent dat deze normaal verborgen is
chown -R - verander ownership voor directories+inhoud

Nogmaals, ik weet niet voor welke programma's (directories in home) dit wel of niet correct werkt. Maar standaard plaatjes/documenten zal zeker wel werken.
Hopelijk komt iemand nog met een betere oplossing...

Offline Thijsg

  • Lid
Waarom niet dit?

sudo cp -r /home/gebruiker1 /home/gebruiker2

Hallo Thijsg, thnx voor je hulp!

Net een test-accountje binnen mn eerste account aangemaakt om hetgeen jij voorstelde te proberen. Heb jouw code eerst geplakt in gedit (teksteditor) en toen de juiste gebruikersnamen ingevuld. Daarna deze regel in een terminalvenster copy/paste ingevoerd via hulpmiddelen ---> terminalvenster. (allemaal nog in mn eerste account, dus niet ingelogd onder mn nieuwe account).

Krijg dan de volgende melding;  [cp: kan status van `/home/gebruiker1/.gvfs' niet opvragen: Toegang geweigerd]

Niet gelukt dus... doe ik iets fout misschien? Nieuw aangemaakte account heb ik als profiel desktop user gegeven, niet administrator. Of heeft dit er niks mee te maken?

Tabasco jij ook bedankt voor je hulp tot nu toe.

Heb je manier nog niet geprobeerd, maar jij bedoelt dus iedere map die in de persoonlijke map voorkomt 1 voor 1 kopieren vanuit het oorspronkelijke/eerste user-account? Oke, maar hoe weet ik dan welke directories ik allemaal moet kopieren? Als ik in mn persoonlijke map ctrl-h indruk worden ze allemaal weergegeven (incl. verborgen). Welke daarvan zijn nu van belang en moet ik overnemen? Allemaal j/n?

Heb een paar dagen geleden wel een paar dingen gevonden, maar lukte niet, misschien kunnen jullie er iets mee (of het aanpassen zodat het wel gaat en even zelf proberen met een test-accountje):

- http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1278344
- http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=32375

Offline Thijsg

  • Lid
Hallo Michael,

In je links staat grotendeels hetzelfde als in ons advies. Als je sudo voor de andere commando's zet, is sudo -i niet nodig. Verder staat er /home/1/*, ik had /home/user1. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed dat dat sterretje heel belangrijk is. Anders krijg je een map 1 in /home/2.

Van die foutmelding weet ik het niet, maar het zou zo kunnen zijn omdat .gvfs leeg is.

<offtopic>In een handtekening in de tweede link staat het volgende: "Linux guys are motivated by their hate for Microsoft, while BSD developers are motivated by their love of UNIX..." Stiekem zit daar wel een kern van waarheid in.</offtopic>

mvg
Thijs

Ja idd Thijs, ik heb nu een map 1 in home/2. Niet helemaal de bedoeling, maar kan het weer wissen natuurlijk.
Wat je zei over .gvfs klopt denk ik ook, deze is zo te zien leeg in het orgineel.

Ff samenvattend;
Ik moet nu volgens jou een nieuwe gebruiker aanmaken om te testen en dan het onderstaande invoeren in de terminal:

sudo cp -R /home/gebruiker1/* /home/gebruiker2
sudo chown -R gebruiker2:gebruiker2 /home/gebruiker2

Dus als enige toevoeging dat /* in de eerste regel? Klopt het zo dan?
Btw zit er ook nog verschil tussen het gebruik van een -r of -R?


Offline Thijsg

  • Lid
Ik ben helemaal niet deskundig op het gebied van gebruikers, maar heb wel overal een mening over. :rolleyes:
Ff samenvattend;
Ik moet nu volgens jou een nieuwe gebruiker aanmaken om te testen en dan het onderstaande invoeren in de terminal:

sudo cp -R /home/gebruiker1/* /home/gebruiker2
sudo chown -R gebruiker2:gebruiker2 /home/gebruiker2

Dus als enige toevoeging dat /* in de eerste regel? Klopt het zo dan?
Btw zit er ook nog verschil tussen het gebruik van een -r of -R?
Terminalcommando's: eens

/* is de enige toevoeging, dat betekent dat iedere map in /home/1 gekopieerd wordt naar /home/2. Anders wordt /home/1 gekopieerd naar /home/2 en krijg je wat je net hebt gezien.

Tussen -r en -R heb ik nog geen verschil ontdekt, ik houd de kleine letter aan.

mvg
Thijs

Offline tabasco

  • Lid
Voor cp maakt een -r of -R volgens mij niet uit, voor chown kun je volgens mij officieel alleen -R gebruiken.
Ik houd dus -R aan.

Offline ivo

  • Lid
In alle tijd die er sinds gisteren 23:17 is verstreken had je allang twee neiuwe users aangemaakt vanaf scratch. Mijn ervaring hiermee is dat je altijd wel wat vergeet waardoor toch iets niet vlekkeloos werkt en dan ben je later uren bezig om dat uit te zoeken. Dat wordt hier ook maar weer bewezen.

Schiet me nu te binnen, als je toch op deze voet wil verder gaan kan je misschien met rsync werken, die neemt echt alles mee wat ie op z'n pad tegenkomt.

rsync -av /home/gebruiker1 /home/gebruiker2

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/21, 21:22:58 »
Thijs, je laatste reactie;

sudo cp -R /home/gebruiker1/* /home/gebruiker2
sudo chown -R gebruiker2:gebruiker2 /home/gebruiker2

Heeft ook niet volledig tot het gewenste resultaat geleid: bureaublad nog standaard, FF idem, geen snelstarters etc.

Toch -nogmaals- bedankt voor het meedenken zover!

Misschien iemand anders nog een idee?


Gr Michael

Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/21, 21:53:52 »
@Ivo:

Ja, dat kun je nu op zich wel concluderen ja (maar dat is dan wel achteraf). Alleen maak ik graag zelf een kosten/baten-analyse qua tijd/moeite en of ik iets wel of niet nodig vind. Nog geen 24u mee bezig ondertussen, dus valt ook allemaal best mee.
Dacht dat er misschien wel een snellere manier was. Niet verboden om naar te vragen (als redelijk newbie) neem ik aan? Daar is dit forum toch voor bedoeld of niet? En aangezien Ubuntu toch altijd zo naar je hand te zetten is en zoveel mogelijkheden biedt, misschien ook geen gekke vraag. Zullen vast meer mensen nu en in de toekomst mee te maken hebben (met het snel willen kopieren/instellen van identieke accounts).

Ik in ieder geval wel nu en daarom vroeg ik het. Deze laptop is van iemand anders en zal ook wel niet de laatste keer zijn dat ik die opnieuw moet installeren + binnen 1/2 maanden heb ik hetzelfde weer nodig voor 1 van mn eigen computers... zou toch wel wat tijd schelen, vandaar.

Verder vroeg ik in beginsel om een duidelijke alles in 1 methode, dus wat er dan te vergeten valt weet ik niet (tenzij het alleen in delen mogelijk of erg ingewikkeld is).

Ik zal je idee nog even proberen zo. Maar krijg inderdaad wel het idee dat het niet of niet goed mogelijk is.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/21, 22:03:00 »
Tuurlijk mag je vragen, daar spreek ik je toch niet op aan? Ik geef je alleen mijn mening, dat mag hier ook  ;)

Laat ik het zo zeggen, als het met rsync niet lukt dan stop er maar mee.
Met rsync maak je echt identieke kopieen met alles derop en deran, hidden files, directories, enzovoorts. Als het dan niet werkt dan worden er nog ergens anders instellingen bijgehouden en ga dan maar eens op zoek. Uiteindelijk zal je het ongetwijfeld vinden....................
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/22, 12:54:59 »
Kijk een naar de mogelijkheden van de 'useradd' in samenwerking met de '/etc/skel' directory.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/11, 12:37:28 »
Ik zit met hetzelfde probleem (of wens eigenlijk...)



VV
« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 13:36:48 door VuurVosje »

Re: Nieuwe user-accounts snel aanmaken door kopieren eerste account mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/14, 19:03:04 »
Sorry voor de late reactie, tijdje andere dingen moeten doen. Had nog wel naar jullie ideeën gekeken + geprobeerd:

@Ivo. Ja mening geven mag, maar kwam een beetje over als een verwijt zonder dat je de precieze situatie wist. Heb je idee nog geprobeerd, maar lukte daar ook niet mee. Bedankt iig en idd meer tijd eraan besteden wordt een beetje te gek.

@donpedroII. Heb ook naar jouw advies (link) gekeken, maar zegt me niet zoveel als beginner (te ingewikkeld/weet niet hoe precies).

Inmiddels heb ik het natuurlijk allang allemaal stap voor stap gedaan, maar voor in de toekomst zou een snellere methode nog steeds handig zijn. Misschien dat iemand ooit nog eens een methode weet, dan hoor ik het graag! Moet toch mogelijk zijn zou je zeggen.


Gr Michael