Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen  (gelezen 5873 keer)

Offline Willy4

  • Lid
Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Gepost op: 2009/01/25, 14:56:02 »
Oké, het zijn voor vele hier waarschijnlijk een beetje domme vragen, maar ik heb dit nog nooit gedaan:

Omdat ik ook eens wat andere distro's wil uitproberen in dual boot, heb Ik een interne harddisk (IDE) gekocht die ik bij m'n bestaande hd wil plaatsen.
Als ik in mijn pc kijk, zit mijn huidige hd aangesloten met een iets bredere witte en een ietse smallere zwarte stekker en hangen er nog twee van die bredere witte stekkers en twee smallere witte stekkers los bij. In het 'kastje' waar mijn huidige disk in zit, is ruimte voor een tweede disk.

Mijn vragen:
Welke stekker hoort waar als ik de tweede disk in mijn computer steek?
Moet ik de beide disks koppelen als ik den dualboot wil? (ik heb wel eens iets gehoord over hoofddisk en slave)
Hoe pas ik de bios aan zodat de pc in mijn huidige Ubuntu (8.10) opstart?
Moet ik nog iets met de Grub doen?

Alvast bedankt voor de hulp. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/25, 15:13:30 »
Het IDE-systeem werkt als volgt:

- primary bus. Hierop zijn 2 apparaten aan te sluiten, master en slave.
- secondary bus. Hierop zijn 2 apparaten aan te sluiten, master en slave.

Op de gemiddelde IDE-kabel zitten 2 connectors. Dus, als er eentje vrij is: aansluiten maar :)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/25, 15:19:22 »
Who, dat klink ingewikkeld.
Overigens, ik kom er net achter dat er alleen een brede stekker op mijn dvd speler zit en dat op mijn huidige hd ATA staat. (Die verkoper gister wist zeker dat in een vijf jaar oude pc echt alleen maar een IDE kon zitten)
Ik ga nu even kijken of die winkel op zondag open is en of ik dat ding kan ruilen want anders gaat het niet werken vrees ik.
Kan ik in dat geval gewoon een bredere en een smallere stekker insteken, ja zeker?
En hoe zit het met de bios en de grub?
Tot straks.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Dwarrel

  • Gast
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/25, 16:18:20 »
Heb je anders de mogelijkheid om een foto te maken en even te posten hier, denk dat het dan een heel stuk duidelijker kan worden.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/25, 16:45:54 »
Je hebt die brede kabel, dat is IDE.
Er is maar 1 brede kabel en die loopt van de dvd-speler naar het moederbord

Een ata hd zit aan zo'n brede kabel. Een sata hd zit aan een klein rood plat kabeltje.
Klopt er zit een rood plat kabeltje in met een zwarte stekker en een iets bredere witte stekker waarin vier 'draadjes' gestoken zitten. Ik heb maar een zo'n rood kabeltje en die zit in mijn huidige hd. Van die witte hangen er nog twee loos naast. Bij nadere inspectie staat er 'Serial ATA' op. (Het is zo met de pc aan wat moeilijk te lezen want het 'kastje valt erover heen)
Maar goed, ik heb dus een SATA en mijn aankoop gisteren was wat impulsief. Winkel was dicht nu dus ruilen zal voor morgen zijn.

Durf je het niet zelf dan zou ik het toch aan een ander overlaten
Mwah... Ik ben niet technisch en ik heb me nooit zo verdiept in de binnenkant van de pc, maar alles valt te leren en zo moeilijk kan dit niet zijn. Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben, is als ik dat ding heb aangesloten, de pc niet meer opstart. Daarom wil ik op voorhand weten hoe ik dat kan voorkomen. ;)

1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/25, 17:09:24 »
Dank :) Ik zal er op letten.
Morgen vervolg.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/25, 21:11:33 »
liever geen hd en dvd/cd op een ide aansluiten aangezien je hd dan aanzienlijk langzamer gaat werken.

gewoon je hd omruilen voor een sata en die bijprikken op je moederbord,
kabeltje kan je best meekrijgen bij je hardwareboer of anders heb ik er nog wel een berg voor je liggen,
indien je in de regio arnhem zou wonen.

Offline Willy4

  • Lid
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/26, 20:28:50 »
Oké het is gelukt. Ik heb nu naar het schijnt een Sata300 gekocht die met een jumper omgezet is naar een Sata1
Alles aangesloten; kon 'm inderdaad gewoon bijprikken en geformatteerd met de 'Partitiebewerker' naar Ext3
Het mounten met de MountManager lukt om de een of andere reden niet. Met de Disk Manager wel, maar nu is ie als media gemound en dat is niet helemaal de bedoeling.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de MountManager werkende krijg (hij werkt wel, maar kan geen acties uitvoeren) of hoe ik kan mounten als interne hd in de terminal?
Als ik nu een bootmenu met bijvoorbeeld Fedora wil opzetten, kan ik dan gewoon de pc opnieuw opstarten en vanaf de live-cd van Fedora gaan installeren of moet ik nog iets doen met Bios of Grub?



En Willy is eigenlijk stiekem een 'zij' ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/26, 20:38:27 door Willy2 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Harddisk bijplaatsen en bios aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/26, 20:33:26 »
sorry daar moeten betere goden bij komen,,,ik kan je er niet bij helpen.


@femke:
als je een traag app [dvd/cd] aansluit op dezelfde IDE met een  HD dan gaan beide op de langzaamste snelheid werken en dat is die van de dvd/cd,
idd je zal er als gewone gebruiker weinig van merken maar met grote data overdracht of [nog erger] je OS staat op die disk dan is het smeren met stroop,,   dus beter optische drive's appart houden van HD's.  voor het "smoothe" gevoel.