Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade of schone installatie?  (gelezen 6689 keer)

jjz

  • Gast
upgrade of schone installatie?
« Gepost op: 2009/10/25, 17:07:12 »
Op http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie lees ik

"Gebruik liever niet de opwaardeerknop die in Update Manager verschijnt, wanneer  er een nieuwe Ubuntuversie beschikbaar is. Schoon installeren, dus met formatteren en al, levert in de praktijk de minste problemen op. Bij elk besturingssysteem onder de zon.

Dit komt onder andere door de instellingen die er in de oude versie staan. Die veroorzaken soms complicaties in de nieuwe versie."

Maar op http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeNaarNieuweVersie staat

"Een nieuwe versie van Ubuntu kan zonder herinstallatie worden opgewaardeerd naar een opeenvolgende versie. Dit kan op twee manieren:

    * een upgrade vanaf het internet met behulp van de Updatebeheer toepassing,
    * door een alternate installatie cd met de nieuwere versie te downloaden.

Deze methode geeft het minste risico op problemen met uitwisselbaarheid tussen geïnstalleerde pakketten. "


wat is nu wijs? NB ik ben een beginnende - tevreden! - gebruiker.

Offline siegi

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 17:14:04 »
Pjotr de schrijver van http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie  is zelf niet echt voorstander van upgraden.
Omdat hij in het verleden er wat problemen mee gehad heeft.

Zelf sta ik eigenlijk achter de informatie die wordt gegeven in de officiële documentatie van ubuntu-nl.
Tegenwoordig is het upgrade proces serieus verbeterd en zou het eigenlijk gemakkelijker moeten zijn om te upgraden. In beide gevallen zou ik trouwens nog steeds backups nemen.

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/26, 14:56:56 »
Ik heb van het weekend mijn test-laptop met "update-manager -d" naar 9.10 gebracht.
Geen enkel probleem ondervonden. Alle instellingen, bookmarks e.d. zijn bewaard gebleven.
Overigens zou ik toch even wachten op de uiteindelijke versie over 3 dagen voor het
upgraden van een productie laptop.

Ubuntu user # 30077

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/26, 17:41:01 »
Tegenwoordig is het upgrade proces serieus verbeterd en zou het eigenlijk gemakkelijker moeten zijn om te upgraden.

Dat zegt "men" bij elke nieuwe versie van Ubuntu.... En elke keer weer, zijn er mensen die in de problemen komen door een opwaardering (terwijl een schone herinstallatie dan hun problemen blijkt op te lossen)....

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/26, 17:43:03 »
Tegenwoordig is het upgrade proces serieus verbeterd en zou het eigenlijk gemakkelijker moeten zijn om te upgraden.

Dat zegt "men" bij elke nieuwe versie van Ubuntu.... En elke keer weer, zijn er mensen die in de problemen komen door een opwaardering (terwijl een schone herinstallatie dan hun problemen blijkt op te lossen)....
Tja Pjotr, je hebt toch weinig te verliezen? Voer een upgrade uit. Als die mislukt, kun je altijd nog een schone installatie doen. Alle upgrades die ik ooit heb uitgevoerd verliepen vlekkeloos.

Offline Dave

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/26, 17:56:47 »
Zoals het er staat dat er met een schone installatie minder problemen zijn is nu eenmaal zo.
Dat er steeds minder problemen met een upgrade zijn doet er niet aan af.

En net als al gezegd, gewoon proberen als je graag je instellingen en installaties behoudt.
Ik merkte geen verschil met de upgrade en de schone installatie 2 maand terug met 9.10, beide in gebruik.




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/26, 17:57:13 »
Tja Pjotr, je hebt toch weinig te verliezen? Voer een upgrade uit. Als die mislukt, kun je altijd nog een schone installatie doen.

Klopt. Maar je zal dan net zien, dat een "opwaarderingsslachtoffer" vergeten heeft om vooraf externe kopieën te maken van z'n documenten...

Ik geef daarom in mijn documentatie bij voorkeur adviezen die (liefst) 100 % betrouwbaar zijn. Een citaat van de thuispagina van m'n webstek:

"De basis van alle handleidingen en tips die ik op deze webstek geef, is voorzichtigheid. Ik streef naar een maximaal betrouwbaar werkende computer.

Mijn doel is: advies waar u op kunt vertrouwen. Daarom ga ik in mijn adviezen steeds uit van een voorzichtige aanpak, met zo weinig mogelijk kans op problemen.

Degelijkheid staat voorop. Gelukkig is dat niet moeilijk te bereiken met Linux!"


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/26, 22:56:35 »
Tja Pjotr, je hebt toch weinig te verliezen? Voer een upgrade uit. Als die mislukt, kun je altijd nog een schone installatie doen.

Klopt. Maar je zal dan net zien, dat een "opwaarderingsslachtoffer" vergeten heeft om vooraf externe kopieën te maken van z'n documenten...
Met een nieuwe installatie weet je 1 ding zeker. :'(

Edit: nee, we hebben natuurlijk een aparte home/data/backup partitie. XD

p.s. Het maakt mij niet uit wat een ander doet: 1 keer installeren en daarna opwaarderen vindt ik een vanzelfsprekende (en goede) kwaliteit van een besturingssysteem van mijn keuze. En als ik een nieuwe installatie wil doen moet dat ook mogelijk zijn. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/26, 23:01:26 »
Altijd backups maken,en dan upgraden.Scheelt weer een cd branden en de boel overhevelen.Gaat het niet goed,dan kun je altijd een schone install overwegen.Nieuwe install doe ik wanneer ik mijn schijf opnieuw wil gaan indelen met andere distro's.
Kubuntu 20.04

Offline siegi

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/27, 11:04:50 »
Tegenwoordig is het upgrade proces serieus verbeterd en zou het eigenlijk gemakkelijker moeten zijn om te upgraden.

Dat zegt "men" bij elke nieuwe versie van Ubuntu.... En elke keer weer, zijn er mensen die in de problemen komen door een opwaardering (terwijl een schone herinstallatie dan hun problemen blijkt op te lossen)....
Probleem is dat alleen mensen met problemen bij het upgraden zich melden op de forums. 

Offline jp

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/27, 11:38:12 »
Ik doe al sinds 2007 upgrades en ik heb nog nooit problemen gehad.

JP

Offline Ploffie

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/27, 13:20:31 »
Mijn desktop lust helemaal geen upgrades, heb nu 8.04 er op staan, naar 8.10 verliep nog goed, Jaunty lust hij niet, ook de live-cd niet.

Na een poging te upgraden, kon ik dus Hardy er opnieuw opzetten.  >:(
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline vds

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/27, 13:41:24 »
ik doe altijd een schone installatie.
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline joop905

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/27, 15:32:19 »
ik doe altijd een schone installatie.
+1

Offline Ploffie

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/27, 19:01:13 »
Kun je alleen steeds  weer van het begin af aan alles opnieuw finetunen, das minder.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/27, 19:07:06 »
Pjotr: Dan moet je niks adviezeren omdat er altijd iets fout kan gaan.. Niks is foolproof en kan tegen iedere configuratie..
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/27, 19:17:00 »
@ertai: Wet van Murphy en zo, ja.  Duh....  :P

Enfin, voor alle duidelijkheid dus: ik adviseer liefst die aanpak, waarbij de kans op misgaan zo klein mogelijk is.  :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/27, 20:02:06 »
Als ik dit allemaal zo lees, is er voor beide wat te zeggen.

Zelf ga ik een schone installatie doen (heeft overigens een andere reden, ik heb getracht een dual boot te installeren en daar is iets bij fout gegaan, dus liever leg ik alles er helemaal opnieuw op). Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Wat wel een aantal keren terugkomt, is het preventief redden van foto's, files e.d. als je iets 'majors' aan het OS gaat doen.

Terecht en begrijpelijk, maar eens een idee: ik bewaar nooit eigen files op de pc. Heeft grotendeels met m'n werk te maken, waarbij ik ook 's avonds of in het weekend gebeld kan worden, en dan soms snel iets uit moet zoeken.
Ik heb alles op enkele usb-sticks staan. En op de pc ligt alleen de programmatuur. Ik realiseer me dat ook dit nadelen heeft (hoe makkelijk raak je een stick kwijt?), en daarom check ik ze ook alsof het m'n beurs is.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/27, 20:08:15 »
Ik maak ook regelmatig backups. Niet alleen als ik een upgrade oid doe.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/28, 00:23:42 »
@ertai: Wet van Murphy en zo, ja.  Duh....  :P

Enfin, voor alle duidelijkheid dus: ik adviseer liefst die aanpak, waarbij de kans op misgaan zo klein mogelijk is.  :)
Dat heeft niets met Murphy te maken, in tegendeel, met een herinstallatie weet je zeker dat je persoonlijke instellingen en/of gegevens verloren gaan. Je krijgt een mooie schone Ubuntu. :)
Natuurlijk leuk! En als je de tijd hebt om alles opnieuw te installeren en in te stellen, waarom niet? En als bonus: geen problemen alles werkt out-of-the-box (ahum).

Minder leuk als je (liefst snel) meerdere computers moet/wil opwaarderen. Of bijzondere instellingen hebt. Dan kan dat wel eens veel tijd kosten.

En als je niet zo goed bent in het regelmatig maken van back-ups (ook van andere gebruikers?). Bij een verse Ubuntu installatie (dus over de oude heen) ben je gewoon alles van de computer kwijt en moet je op een back-up terugvallen. Dat is een kans van 100%.

 * waarschiijnlijk ga je van een (veeel betere) niet standaard installatie uit en hebt je waardevolle gegevens (ook) op een eigen partitie. De wiki gaat van een standaard installatie uit.
 * ik zeg (vooral) NIET dat een back-up niet nodig is. Alles kan altijd misgaan (lees: wat mis kan gaan, gaat ooit fout). Maar de kans dat je een backup (/andere partitie) nodig hebt na een upgrade kan je niet vergelijken met een "verse" installatie.
 * het staat iedereen vrij van alles te adviseren. In Ubuntu kiest de gebruiker lekker zelf. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/28, 00:28:34 »
In Ubuntu kiest de gebruiker lekker zelf. :P

Dat is misschien wel het allermooiste aan Linux!  :)

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/28, 08:15:16 »
Ik heb /home op een aparte partitie staan. Kan ik dan veilig upgraden zonder backups te maken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/28, 10:27:09 »
Ik heb /home op een aparte partitie staan. Kan ik dan veilig upgraden zonder backups te maken?

Externe kopieën zijn altijd nodig. Ook dan dus. Het antwoord is daarom: nee.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 10:29:12 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/28, 10:44:14 »
Ik heb /home op een aparte partitie staan. Kan ik dan veilig upgraden zonder backups te maken?
Een back-up van belangrijke gegevens moet je altijd hebben, upgrade of niet.

Zowel de Ubuntu site, de Nederlandstalige en Engelstalige wiki hebben instructies hoe je een upgrade kan doen. Deze instructies zijn ook van toepassing als je een aparte /home partitie gebruikt.

Maar zoals de 1e vraagsteller al aangaf, er zijn ook sites met alternatieve instructies die adviseren eerst de /home partitie te formatteren. Zonder back-ups zou ik daar voorzichtig mee omgaan. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Thijsg

  • Lid
Re: upgrade of schone installatie?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/28, 16:23:08 »
Ik heb /home op een aparte partitie staan. Kan ik dan veilig upgraden zonder backups te maken?
Grote kans dat je de backup niet nodig hebt, maar niets is 100%.