Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en grafische programma's  (gelezen 6675 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Gepost op: 2006/02/17, 15:15:14 »
Ik zou graag overschakelen naar Ubuntu als besturingssysteem. Ik ben een overtuigd Open Sources voor webapplicaties en servers (heb er zelf, en een trouwe gebruiker van Joomla!) Maar als grafsich vormgever ben ik terughoudend om Ubuntu te instaleren.

Ik heb de volledige CS2 van Adobe, en deze moet ge

Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/17, 16:17:08 »
Ik weet niet wat CS2 is, maar Adobe is heel erg windows-centrisch. Je zou geluk kunnen hebben, dan werkt het met Wine. Maar voor grafisch ontwerpers is windows+adobe toch nog de betere keuze.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/17, 17:38:37 »
Ik webdesign (voor mijn hobby), en werk altijd onder Ubuntu. Nu is het nog niet mogelijk om CS2 goed aan de praat te krijgen onder Ubuntu, maar de iets oudere
Photoshop 7 werkt hier prima. Hiervoor zul je wel het programma Crossover Office moeten bestellen (http://www.codeweavers.com/products/cxoffice/)
Ik weet niet hoe hard jij de nieuwere versie (CS2) nodig hebt?

Misschien dat je PS7 nog wel aan de praat krijgt met Wine (een gratis en minder gebruiksvriendelijke versie van Crossover Office), maar bij mij lukte dat niet.

Voor de rest: het valt mij heel erg mee, Ubuntu doet het ook goed als webdesign-platform (wel na de installatie van de windows-fonts)

Sander(50)

`GooZ

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/17, 17:38:48 »
En anders eventueel Crossover Office even overwegen? Hun programma laat Photoshop sowieso onder Linux draaien, al weet ik niet of dit ook voor versie CS2 geldt.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/17, 17:41:08 »
net iets te laat gooz.... :P

`GooZ

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/17, 19:08:57 »
Oeps, inderdaad :)

Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/17, 19:45:18 »
Web design gaat inderdaad prima, daar is zelfs the gimp nog geschikt voor - maar voor high0end grafisch ontwerpen ben je helaas nog gebonden aan de (overigens geweldige) software van Adobe - en die draait niet onder linux.

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/22, 16:33:03 »
Kheb zelf CS en CS2.
Toch gebruik ik nog oudere versies van Adobe, zoals PhotoShop 7.0, Illustrator 10,0 en InDesign 2.0.
Ze draaien net ffies wat sneller en heb ook niet echt het idee dat CS/CS2 nou zoveel meer te bieden heeft. Ok, een InDesignCS2 bestand openen in InDesign2.0.., dat wordt misschien lastig. :-P
Maar je kunt natuurlijk ook een G5je aanschaffen ofzo. :-D
Ben je ook meteen van Windows af! ;-)

budster

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #8 Gepost op: 2006/04/22, 17:41:14 »
Ik doe zo nu en dan ook wel grafisch wat, the gimp is zeker waard om eens naar te kijken .... je moet het een beetje tijd gunnen, ik weet dat je opeens al je photoshop 'knoppen' kwijt bent maar ik zou nu hopeloos verloren zijn als ik terug naar photoshop zou moeten.

Voor Illustrator is een GEWELDIG! alternatief: Inkscape. Het lijkt in het begin misschien primitief maar als je er mee werkt dan kom je er achter dat het alles kan wat illustrator ook kan.

software van adobe is misschien wel onder wine te draaien maar dan denk ik dat je verkeerd bezig bent, ga dan naar een mac. (ps probeer eens The gimp en inkscape op windows uit)

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #9 Gepost op: 2006/04/24, 08:02:53 »
Nou... je hebt wel een beetje makkelijk praten nu.
Als grafisch DTP-er werk je voornamelijk met CMYK kleuren, ofwel printkleuren.
Gimp is puur ontwikkeld voor grafisch werk in RGB kleuren.
Voor een WebDesigner (wat ik overigens ook doe)lijkt me dit natuurlijk geen probleem.
Kzie Gimp alleen niet als een goeie vervanger voor Adobe Photoshop.
Maar inderdaad... voor het echte grafische werk gebruik je natuurlijk een Mac. ;-) (wel duur die dingen :-P)

Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #10 Gepost op: 2006/04/24, 10:59:42 »
Echt grafisch werk doe je op SGI :)

budster

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #11 Gepost op: 2006/04/24, 18:46:02 »
ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat zijn werk vooral digitaal bleef. Als hij een echte DTP-er was zou ik hem zeker een mac aanraden zeker aangezien die monitoren nagenoeg kleurecht zijn. En als hij een intel mac neemt kan hij helemaal alle kanten op....

Voor mensen die van photoshop af komen bestaat er een Gimp versie die heet: 'gimpshop' (ofzoiets) een omgebouwde versie van the gimp waarbij de docks zich meer gedragen zoals bij photoshop.

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #12 Gepost op: 2006/04/24, 20:39:12 »
Yep, maja... duur die dingen.
En ja, je wilt toch een pc waarop je zowel kunt DTP-en en een beetje kunt gamen.
En aangezien ik Windows al meer dan beu ben zou ik toch best graag helemaal over willen stappen op Ubuntu.
Het is grafisch alleen nog niet zo krachtig, maar volgens mij is dat een kwestie van nog geduld hebben.
Hoe zit het trouwens met Ubuntu 6.10 ofzo?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #13 Gepost op: 2006/04/24, 20:45:36 »
Zelfde programma's, nieuwe versies. The Gimp 2.2 bv.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #14 Gepost op: 2006/04/24, 20:48:16 »
Citaat van: Math.
Hoe zit het trouwens met Ubuntu 6.10 ofzo?
De volgende versie zal Edgy Eft heten, er bestaat een topic over op:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1247
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #15 Gepost op: 2006/04/25, 20:24:14 »
ALs je echt heel erg met grafisch bezig bent moet je een Mac nemen, de meeste beste programma's zijn eerst voor Mac uitgebracht en pas later aangepast voor Windows.
Met Wine of CrossOver Office zou je het probleemloos moeten kunnen draaien, maar je kan ook GIMP gebruiken, maar die is wel iets cryptischer dan Photoshop(e.d.).
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #16 Gepost op: 2006/04/26, 13:43:18 »
Waarom maakt Adobe bijna niks voor Linux?
Verdient zeker te weinig? :-P
Maja, volgens mij is Linux op het moment al bezig met een grote inhaalslag.
Als ik ook hoor hoe snel Ubuntu zich al aan 't ontwikkelen is. :-)
Het is misschien gewoon nog even een kwestie van tijd.
...En geduld. ;-)

budster

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #17 Gepost op: 2006/04/26, 14:04:13 »
Waarom adobe geen software maakte, berijp ik wel, poort van mac classic of windows is best heftig. Maar ja sinds er nu OSX is is het inderdaad een beetje vreemd. Wellicht niet Microsoft tegen de haren willen strijken ..... Adobe wilt natuurlijk niet dat microsoft bijvoorbeeld Corel opkoopt en die software standaard bij windows gaat leveren.

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #18 Gepost op: 2006/04/26, 15:02:21 »
Sinds wanneer is Adobe Software standaardsoftware voor Microsoft?
Ik zou eerder zeggen dat Corel al de standaard dan zou moeten zijn voor Microsft en Adobe voor de Mac-users.

budster

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #19 Gepost op: 2006/04/26, 15:14:04 »
Neet dat is geen standaard software voor windows dat zei ik ook niet, wat ik zei is dat Adobe Microsoft niet pissed moet krijgen, anders zou Microsoft wel een corel kunnen opkopen.

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #20 Gepost op: 2006/04/26, 15:20:09 »
Nee ok, las ff te snel. :-)
Maar ja, Adobe brengt meestal als eerst zijn software uit voor de Mac, daarna pas voor Windows.
Dus, waarom dan ook niet voor Linux?
Want als Adobe dan toch al van twee walletjes zou eten, waarom dan niet van drie? lol

jpjacobs

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #21 Gepost op: 2006/04/27, 08:47:23 »
btw over die gimp, je kan er als je wil wel met cmyk werken : image > modes > (de)compose. Ik weet niet of je hiermee kunt wat je wil bereiken, maar ik ben dan ook geen graficus.
Groetjes,
JP

budster

  • Gast
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #22 Gepost op: 2006/04/27, 11:39:25 »
Het verschil tussen CMYK en RGB is gewoon het verschil tussen verf en licht. Voor witlicht moet je bijvoorbeeld alle kleuren aanzetten, bij verf moet je echt niet allerlei stipjes rood, blauw en groen gebruiken, dan krijg je gewoon bruin.

Offline Math.

  • Lid
Ubuntu en grafische programma's
« Reactie #23 Gepost op: 2006/04/27, 14:12:19 »
RGB: Rood, Groen, Blauw dit zijn de licht of wel beeldkleuren.
CMYK: Cyaan, Magenta, Yello en de K staat voor de kracht, maar je mag ook zwart zeggen (CMYZ)