Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp  (gelezen 1865 keer)

Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Gepost op: 2010/06/23, 09:59:02 »
Hallo ik zal me even voorstellen op dit forum (ben net nieuw).
Op het net heet ik captain archer, in het dagelijks leven Pim Scheffers, 22 jaar en werk bij Philips.
Ben al vaker op een neer gestapt tussen MacOS X Linux en Windows.

(heb nog de orginele Ubuntu 5.04 cd hier nog liggen ;)).

Maar nu heb ik een BG48 Packard bell laptop, en een merkwaardig probleem.
Het schijnt dat het moederbord in deze laptop niet native Pcie Hot plugging ondersteund.

Om het simpel te beschrijven, het log bestand SYSLOG.LOG en KERN.LOG vullen zo snel als de processor is met het bericht,
pciehp 0000:00:1c.5:pcie04: Card not present on Slot(37)
pciehp 0000:00:1c.5:pcie04: Card present on Slot(37)
pciehp 0000:00:1c.5:pcie04: Card not present on Slot(37)
pciehp 0000:00:1c.5:pcie04: Card present on Slot(37) ect.........

nu is er iemand die het probleem heeft weten te tackelen door de kernel te her compileren en de PcieHP driver manueel uit te zetten.
nu ben ik geen held in linux en zijn instructies zijn het proberen waard (met waarschijnlijk verschillende pogingen) maar mijn vraag is, er moet toch een manier zijn om dit simpeler op te lossen.
Door bijvoorbeeld gewoon kernel logging uit te zetten of het log bestand na iedere sessie te verwijderen.
Het log bestand groeit met ongeveer 1mb per minuut  :o :o :o :o :o :o :o :o

Hieronder de link naar de beschrijving voor het her compileren van de kernel.
Mijn OS = Ubuntu 10.04

http://www.configblog.com/2010/05/easynote-bg48-pci-express-hotplug-problem/

Alvast bedankt...

Captain archer out.......................................!

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/23, 10:34:23 »
Vooreerst welkom op het forum

Een vraagje, waarom die "oude" Ubuntu 5.04 versie, staat die er momenteel bij jou op?
Misschien het overwegen waard om de ISO van 10.04 (Lucid Lynx) te downloaden, branden en te installeren, voor die oude 5.04 versie ga je hoe dan ook toch al geen updates niet meer vinden, en dan ben je misschien gelijk van je "probleem" af.  :D

ps.
Citaat
Het log bestand groeit met ongeveer 1mb per minuut

Over die log groei zou ik mij niet direct druk maken, Ubuntu maakt gebruik van een "rotatie" systeem waardoor die logs na bepaalde tijd/bepaalde grootte automatisch vernieuwd worden hoor.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/23, 10:41:12 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/23, 10:37:13 »
Ik weet niet meer precies hoe, maar je kan die driver op de "blacklist" zetten. Met google en de zoekfunctie hier vindt je daar meer informatie over ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/23, 10:40:27 »
Vooreerst welkom op het forum

Een vraagje, waarom die "oude" Ubuntu 5.04 versie, staat die er momenteel bij jou op?
Misschien het overwegen waard om de ISO van 10.04 (Lucid Lynx) te downloaden, branden en te installeren, voor die oude 5.04 versie ga je hoe dan ook toch al geen updates niet meer vinden, en dan ben je misschien gelijk van je "probleem" af.  :D

Mijn OS = Ubuntu 10.04

Heb je wel de hele post gelezen? ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/23, 10:43:58 »
@Wazzzaaa

Sorry, daar had ik volledig over gelezen, het is nog vroeg dag hé, mea culpa dus.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/23, 11:38:32 »
Wat voor hardware zit er in die laptop?
Merk en type van je processor, videokaart, wireless, enz.

Werkt de laptop in Windows wel normaal? Dit zou een mogelijk hardwareprobleem uitsluiten.

Even googlen op die foutmelding levert vooral berichten op die betrekking hebben op Aspire Ones of EEEpc's.
Heeft jouw laptop vergelijkbare hardware?

Ik heb al verschillende tips gezien, o.a. het updaten van de BIOS, de BIOS-instellingen voor je netwerkkaart aanpassen (netwerkkaart aan- of uitzetten), en verschillende kernelparameters die je op kan geven in het GRUB-menu.
Welke van deze tips heb je zelf ook gevonden en al eens geprobeerd?

Verder lijkt het me een goed idee om dit als bug aan te melden op Launchpad. Dan kunnen de professionals er eens naar kijken en het hopelijk oplossen.
Een nieuwe kernel compilen is misschien een goede work-around maar lijkt me geen echte oplossing.

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/23, 11:45:57 »
hmm zou iemand me kunnen helpen die driver te backlisten?

de kernel opnieuw compileren kan wel, maar is onzettend veel werk en als ik een keer opnieuw installeer moet het hele riedeltje weer.
de installatie staat er nu 1 dag op (totale uptime 3 uur of zo en het logbestand is al 200mb.... >:() dus dit is niet te houden zo

p.s nog een vraag als je bijvoorbeeld via "apt-get install linux-headers-generic" of   "apt-get install vlc" download hij het pakket en installeert hij een programma maar het gedownloade .deb bestand of whatever, waar laat hij het en wordt het verwijderd na de installatie van het programma?

Kijk als je in windows een bestand download sla je het op, voert het uit, en verwijderd het setup bestand, maar in linux mis ik die laatste stap altijd.

ik zou graag linux blijven gebruiken maar of ik nu SuSe, Ubuntu, Fedora of zo gebruik het probleem is in alle distro's aanwezig die een nieuwe kernel gebruiken.


Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/23, 11:47:07 »
ja mijn laptop heeft ongeveer de zelfde hardware en het probleem isoleerd zich in linux windows werkt perfect :P :P :P hardwarematig dan.....


Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/23, 11:50:30 »
Processor T4200 dual core
12" tft 1280x800
Atheros wireless
Alcxxx High defenition sound
Intel GM4500 video

Het probleem heeft iets te maken met de wireless on, off switch bven op de laptop.
voor de rest werkt linux perfect en bios instellingen hebben geen effect en grub handmatig aanpassen gaat mijn linux kennis nog te boven.
 

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/23, 11:54:41 »
Citaat
p.s nog een vraag als je bijvoorbeeld via "apt-get install linux-headers-generic" of   "apt-get install vlc" download hij het pakket en installeert hij een programma maar het gedownloade .deb bestand of whatever, waar laat hij het en wordt het verwijderd na de installatie van het programma?

Normaal worden die pakketten na installatie door het systeem terug verwijderd, maar dat kan je zelf instellen onder Systeem => Beheer => Synaptic, bij Instellingen => Voorkeuren op het tabblad Bestanden.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/23, 12:00:17 »
ok dan is dat in ieder geval duidelijk.
Bedankt.

Maar het idee dat je harde schijf wordt verslonden door een simpel textbestand kan ik niet accepteren dus als de kernel opnieuw compileren mij niet lukt of mensen hebben geen andere oplossing dan zal Ubuntu er weer af moeten.
ook de processor belasting die zich in rust toestand voordoet hierdoor is on acceptabel.

P.S alle hardware inclusief het wireless doet het gewoon in ubuntu dat is het gekke, zelf de wireless switch boven op de laptop die het probleem veroorzaakt.

ik wil aleen van die gekke logbestanden van nu ondertussen 295.3 mb af

greets captain out..........................!

Re: Extreem kernel log probleem pcieHP......hheeeeelllp
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/23, 18:32:30 »
Al gegoogled op "ubuntu blacklist"? Met “sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf” (dacht dat deze het was, maar pas wel op als je met "sudo" werkt) kan je de blacklist openen, en daar je driver toevoegen. Deze code moet je in de terminal invoeren, waarna je je wachtwoord moet geven. Als je dit typt zie je niks verschijnen, maar dit hoort zo. In het bestand wat zich dan opent, kun je onderaan de PcieHP driver toevoegen. Maar dan moet je eerst nog even uitvogelen hoe die driver heet ;)
Op de chat te vinden als debiantux