Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten  (gelezen 13961 keer)

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Gepost op: 2007/06/05, 12:39:26 »
Hallo.
Ik heb gisteren linux geinstalleerd. Maar dit is niet goed gegaan omdat de handleiding totaal niet klopte. Dus heb ik via windows vista de partitie verwijderd waar ubuntu op was geinstalleerd. Ik dacht dat ik zo ubuntu verwijderd had maar toen ik opstarte kreeg ik een grub loading error 22. Dit komt omdat de bootloader van ubuntu dus nog op de computer staat. Nu wil ik dus weten hoe ik dat er af haal. Omdat de bootloader een error geeft krijg ik ook niet de optie te zien om windows vista te laten draaien, het gaat hier uiteraad om een dualboot. Ik hoorde van iemand op school dat ik iets moest veranderen aan de boot.ini bestand die op de C schijf staat maar ik kan die niet echt vinden via linux (ik draai nu ubuntu via de life CD) en ik weet niet precies wat ik daarin moet veranderen. Ik zou echt heel graag hiermee geholpen worden want ik durf niet zomaar dingen te gaan doen en post alleen het antwoord als je het ook echt zeker weet !!!!!

Zou het helpen als ik linux wel goed installeer zodat de grubloader linux wel kan vinden?

Offline patrick

  • Lid
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/05, 13:00:36 »
boot from the Windows-CD, enter the recovery console (press R when it asks you whether you want to install windows etc.) When you're at the console, type:

fixmbr

and that will remove GRUB from your system.

dit heb ik gevonden op het forum
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/05, 13:07:07 »
Bedankt ik zal het proberen (dit werkt wel met windows vista toch)

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/05, 13:41:03 »
Ik heb het geprobeerd maar de beschrijving klopt niet waarschijnlijk is dat bedoelt voor windows xp en niet voor windows vista. Het maakt me niet uit welke methode nodig is om dit weer goed te krijgen zolang de bestanden op de C schijf niet gewist word.

ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/05, 13:51:19 »
Citaat van: stuart1292
Ik heb het geprobeerd maar de beschrijving klopt niet waarschijnlijk is dat bedoelt voor windows xp en niet voor windows vista. Het maakt me niet uit welke methode nodig is om dit weer goed te krijgen zolang de bestanden op de C schijf niet gewist word.
Ik los het altijd zo op:

Boot via een opstartdiskette (van XP of W98) en dan bij de prompt het volgende commando geven:

FDISK /MBR
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/05, 13:58:23 »
Ok ik heb geen opstartdiskette van xp of 98 dus als er een andere oplossing is dan doe ik dat liever maar ik denk wel dat ik een opstartdiskette kan lenen.

ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/05, 14:54:37 »
Citaat van: stuart1292
Ok ik heb geen opstartdiskette van xp of 98 dus als er een andere oplossing is dan doe ik dat liever maar ik denk wel dat ik een opstartdiskette kan lenen.
Wellicht kan je hier wat mee: http://www.datatron.nl/?invPagina=opstartdiskette
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline patrick

  • Lid
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/05, 14:55:10 »
Hier een link om bootdisks te downloaden

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/05, 15:45:03 »
Dat downloaden lukt niet aangezien ik nu op linux werk via de life cd ( de enige manier om op het internet te komen). Ik heb ontdekt dat de boot.ini in windows xp anders is dan in vista via prompt moet je nu bcdedit invoeren en via daar kun je het ook veranderen maar hellaas heb ik niet echt veel verstand van prompt en in vista is prompt weer anders dan xp. Ik kan alleen doormiddel van de opstartdisk van windows vista in prompt komen. Dus als iemand weet hoe het in de vista versie met prompt werkt zal ik het graag horen . en ik vraag me af of je dit soort instellingen niet vanaf de life CD kunt doen???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/05, 15:53:21 »
Het handigste is denk ik om Ubuntu nog een keer te installeren, maar dan wel goed.
Dan werkt grub ook weer.

Om grub te verwijderen en de bootloader van Windows weer te gebruiken:
Vanaf de Vista cd moet je in de recovery console kunnen komen.
In de console de volgende commando's typen:
fdisk /mbr
fixboot C:
fixmbr

Hierna zou Vista gewoon weer op moeten starten.

Kijk ook hier:
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows#head-ed11e99b46c70bb8d6b2c9647bfd3d7bb2d5863b
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/05, 17:03:53 »
Ik heb ubuntu weer geinstalleerd en ik kan nu weer in windows vista komen!!!!! (opluchting). Maar nu doet linux het weer niet ik heb het zelfde probleem als de vorige keer namelijk tijdens het opstarten van ubuntu iets staat van failed root partition.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/05, 18:15:25 »
Wat staat er PRECIES?

Kan je ook het resultaat hier plakken van het commando sudo fdisk -l (kleine letter L aan het eind)
Even de live-cd opstarten en het commando uitvoeren in een terminal.

stuart1292

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/05, 20:28:59 »
Het is gelukt!! heel erg bedankt iedereen voor de hulp. Toen ik ubuntu opstarte kreeg ik weer zo'n melding maar toen ik het voor de tweede keer opstarte deed ie het. Nu draait ubuntu naast vista!!

simsax

  • Gast
ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/21, 22:04:41 »
Ik wil erg graag Edubuntu van mijn computer verwijderen, want WinXP start niet meer op en Edubuntu geeft geen verbinding met het internet... (via Gigaset 108 en Experiabox van KPN). Grub staat steeds een opstarten via diskette of WinXP cd in de weg. Wat moet ik doen?

ik krijg een grub loading error 22 tijdens het opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/21, 23:38:11 »
Dat is niet de schuld van Grub mijn beste....

Dat is de schuld van de bios,
Die bepaald de volgorde van booten.

Je zult dus in de bios moeten aangeven waarvan je wilt booten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D