Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: minimale systeem eisen  (gelezen 5352 keer)

jeff

  • Gast
minimale systeem eisen
« Gepost op: 2009/03/03, 11:33:04 »
Hallo, voor m'n bejaarde ouders een 2e hands laptop gekocht zonder besturingssysteem, want windows wil ik hen niet aandoen. Hij is erg eenvoudig:
processor : intel mobile 800mhz, geheugen : 256mb ram, harddisk : 30gb.
Is installatie mogelijk met de livecd?
Laptop mag functioneren als mijn ouders: niet te snel, niet teveel geheugen.

Dwarrel

  • Gast
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/03, 11:36:43 »
Laptop mag functioneren als mijn ouders: niet te snel, niet teveel geheugen.

 =D XD

Denk dat je het beste xubuntu kunt pakken. Live cd werkt waarschijnlijk prima maar alternate zal waarschijnlijk sneller installeren.

Offline joop905

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/03, 11:38:21 »
De minimale systeemeisen  voor "redelijk functioneren" (werkbaar) en voor "soepel draaien" (prettig werken) zijn als volgt.

Redelijk functioneren:
Processor: Pentium III, 700 Mhz
RAM-geheugen: 384 MB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien:
Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 128 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Bron:  http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

GrJ.

Offline track

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/03, 11:41:44 »
Hoi Jeff,

als je niet verklapt welk type Laptop je hebt zal het moelijk zijn om een advies te geven.
Een werkgeheugen van 256 MB is trouwens erg weinig. Dus alleen een geval voor Xubuntu en dan waarschijnlijk de "alternatieve" CD.

track

Offline woteb

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/03, 12:00:23 »
Een blokkendoos installatie werkt prima op zo'n systeem. Ik heb thuis ook een dergelijke laptop en die draait prima op een blokkendoos installatie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/03, 12:29:15 »
Mijn Xubuntu laptop werkt met 192MB.
Het booten gaat traag en liefst niet meer dan één programma tegelijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

jeff

  • Gast
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/03, 13:01:34 »
ok,

ik heb dus de volgende mogelijkheden:
-werkgeheugen opkrikken
-blokkendoos installatie
-Xubuntu

Wat raden jullie aan?

Het gaat overigens om een 2.HP omnibook 6000 .

Re: minimale systeem eisen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/03, 13:12:10 »
Ik zou er Xubuntu op zetten, met Firefox erop.

Offline track

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/03, 13:36:02 »
Wat woteb zegt lijk mij de beste aanpak.  Hij heeft een geheel project opgesteld speciaal voor dit doel.
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos

En voor jou is het ook een aanleiding om iets verder achter de schermen van Linux te kijken.

Vriendelijke groet,

track

jeff

  • Gast
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/03, 13:38:21 »
Ik ben iets minder leek dan m'n ouders en wil me maar niet wagen ad blokkendoos.
Begrijp ik goed dat ik Ubuntu dien te installeren met Xubuntu als werkomgeving?

Offline woteb

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/03, 13:38:59 »
je kan het ook combineren, bv een Xubuntu blokkendoos
Klopt, werkt prima en heel snel. Het is een stuk sneller dan de officiële Xubuntu en ook een stuk kleiner. Omdat het een blokkendoosinstallatie is, kun je er later zelf opzetten wal je nodig hebt.
Citaat
sudo apt-get install xfce4 xfce4-goodies xfce4-mixer xfce4-terminal xubuntu-default-settings xfce4-mcs-plugins-extra xscreensaver thunar gnome-mount gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base gnome-system-tools gnome-menus
is voldoende voor een basis XFCE-nl systeem. De rest kun je desnoods via Synaptic installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 13:57:19 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

jeff

  • Gast
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/03, 13:51:30 »
Aangezien ik kan lezen moet de blokkendoos toch te doen zijn met zo'n heldere uitleg.
Lijkt me dat ik aan de slag moet met de alternate-cd omdat er geen beturingssysteem op zit.
Erg prettig alle antwoorden van jullie en op te zoeken documentatie.

Re: minimale systeem eisen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/03, 14:30:34 »
tussen gnome en xfce zit tegenwordig niet veel snelheids verschil

je zou ook eens naar http://crunchbanglinux.org/ kunnen kijken
maakt gebruik van openbox window manager.

Offline woteb

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/03, 14:46:55 »
tussen gnome en xfce zit tegenwordig niet veel snelheids verschil

je zou ook eens naar http://crunchbanglinux.org/ kunnen kijken
maakt gebruik van openbox window manager.
ALs je Xubuntu met Ubuntu vergelijkt heb je grotendeels gelijk. Met een blokkendoosinstallatie scheelt het stukken of je Gnome of XFCE gebruikt. Maar Fluxbox en vooral IceWM is veel en veel sneller.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: minimale systeem eisen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/03, 15:17:03 »
mijn fout bedoelde id Xubuntu en ubuntu.

Heb hier in het jongeren centrum
2 compaq pro's p3 800mhz, geheugen : 256mb ram, harddisk : 20gb geinstaleerd
met alternate cd, livecd start op maar duurt heel erg lang
1 met ubuntu en de ander met xubuntu alle onnodigge programmas zijn verwijdert
ze zijn niet snel maar het werkt wel opstarten van programmas gaat naar mijn gevoel sneller in ubuntu met gnome.

Offline woteb

  • Lid
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/03, 16:12:03 »
@ubu_dynamite: Als je de alternate CD gebruikt en de commandline installatie uitvoert (4 beginscherm) en dan de blokkendoosmethode gebruikt heb je een nog sneller systeem. Je kunt beter van klein naar groot gaan, dan van groot naar klein.
Uitleg: Wanneer je Ubuntu of Xubuntu installeert staat er een heleboel op wat je eruit moet slopen. Dat is veel moeilijker dan een commandline installatie en dan via de blokkendoos een basis Gnome of XFCE systeem erop zetten en dan installeren wat je nodig hebt. Bovendien is het systeem ook veel betrouwbaarder, want je bouwt alles vanaf de grond op. Als je er dingen uit sloopt, haal je ook wel eens dingen weg die essentieel zijn. Een basissysteem kun je ook eerst goed testen, en dan erop zetten wat je nodig hebt.

Leuke bijkomstigheid: Je leert je systeem ook snel kennen omdat je min of meer gericht iets installeert met een bepaald doel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

JimZ

  • Gast
Re: minimale systeem eisen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/03, 17:48:57 »
Wat natuurlijk nooit kwaad kan (los van alle hier al gegeven adviezen) is uitzoeken of die laptop nog een vrij geheugenslotje heeft. Doorgaans is dat een kwestie van één of twee schroefjes aan de onderzijde losdraaien en een extra module erin prikken. Een 256MB SDRAM SO-Dimm (voor laptops dus) kost tegenwoordig iets vanaf € 15,-- dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ik ga er hierbij even vanuit dat er nog gewoon DDR geheugen in zit maar evt. DDR2 kost ongeveer hetzelfde.

En met totaal dan 512 MB draait de boel voor weinig geld sowieso een stuk soepeler, wat voor installatie je ook kiest.

Gr,
Jim