Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden makkelijk zoeken/vinden  (gelezen 6951 keer)

Offline vis

  • Lid
Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Gepost op: 2013/01/19, 16:02:59 »
Ik heb hier Ubuntu 12.04 draaien en het enige wat ik echt mis binnen ubuntu is een goede zoek functionaliteit zoals finder op de MAC. Unity geeft tegenwoordig ook bestanden en mappen weer, maar niet voordat ik deze al eerder een keer benaderd heb. Hoe kan ik er voor zorgen dat unity al mijn bestanden (incl. nfs shares) indexeert zonder dat ik ze ooit benaderd heb?

Is er misschien een alternatief? Heb nu synapse geïnstalleerd, maar deze maakt gebruik van locate en op een of andere manier wil locate niet mijn NAS (nfs share) indexeren.  Is dit misschien op te lossen?

Als er een andere goede alternatief is, hoor ik deze graag. Ik ben niet naar iets opzoek, dat ik een echte applicatie moet opstarten tenzij dit net als sysapse makkelijk kan met een shortcut (ctrl+space).

----edit---

Ik heb ook nog geprobeerd om unity-places-filesearch te installeren, maar deze blijkt niet meer te bestaan?

--- einde edit ---

Vis
« Laatst bewerkt op: 2013/01/19, 16:05:16 door vis »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/19, 16:37:01 »
Tegenwoordig heet dat zoeken lens.
Als je een stuk tekst daarin zet, wordt i.e.i. in je home gezocht.
Er zijn alternatieven voor het zoeken met "de Dash" zoals catfish, gnome-search-tool en ook Nautilus (die heeft een A4+vergrootglas als pictogram voor de zoekfunctie in de knoppenbalk).
M.i. wordt een systeem traag als telkens voor alle partities aan een index wordt gewerkt. Het zoeken in mappen met Nautilus is snel en doelmatig.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/19, 16:56:46 »
Tegenwoordig heet dat zoeken lens.
Als je een stuk tekst daarin zet, wordt i.e.i. in je home gezocht.
Er zijn alternatieven voor het zoeken met "de Dash" zoals catfish, gnome-search-tool en ook Nautilus (die heeft een A4+vergrootglas als pictogram voor de zoekfunctie in de knoppenbalk).
M.i. wordt een systeem traag als telkens voor alle partities aan een index wordt gewerkt. Het zoeken in mappen met Nautilus is snel en doelmatig.
Die lens kan bij lange na niet wat bijvoorbeeld de Finder in OS X kan.

In dit topic vind je een aantal tips: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/indexeren-en-bekijken/

Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 17:14:06 »
alt-f2  gnome-terminal
find $HOME |grep <naambestand>

Zit al in je bak, in het base pakket. Meer heb je niet nodig en (L)unix distro onafhankelijk. De lens niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/19, 17:33:35 »
Met Catfish kan je eenvoudig bestanden zoeken, bv met de zoek optie: *.doc   of *linux*.*

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 17:36:12 »
Die lens kan bij lange na niet wat bijvoorbeeld de Finder in OS X kan.
Mee eens, maar een verwijzing naar de lens kwam in mij op n.a.v.
Ik heb ook nog geprobeerd om unity-places-filesearch te installeren, maar deze blijkt niet meer te bestaan?
Je kan catfish proberen en een starter maken daarvoor. In de opties voor de starter zou ik het volgende meegeven:
/usr/bin/catfish --path=/gewenste_startmap/ --iso-time --fileman=nautilusDe optie iso-time is belangrijk omdat je zoekresultaten anders niet goed kan sorteren door een klik op de kolomkop (de maand staat dan nl. op pos. 1 op de Amerikaanse manier).
Voordeel: zeer snel kunnen zoeken, nadeel: zoekt maar in 1 map en de submappen, work-around: maak een 2e starter voor catfish en laat die in de map /media zoeken voor zover daar je NAS in staat als mountpoint.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/19, 18:04:17 »
alt-f2  gnome-terminal
find $HOME |grep <naambestand>

Zit al in je bak, in het base pakket. Meer heb je niet nodig en (L)unix distro onafhankelijk. De lens niet.
Als je alleen maar platte tekst wil doorzoeken heb je niet meer nodig inderdaad. Echter leven we in 2013 en hebben we nu binary formaten die ook doorzoekbaar moeten zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/19, 18:26:06 »
Met Catfish kan je eenvoudig bestanden zoeken, bv met de zoek optie: *.doc   of *linux*.*
Catfish regeert! Prima zoekgereedschapje.  :)
Is een dun grafisch schilletje om find heen....

Offline wowo

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/19, 18:33:49 »
Klein beetje jammer, vind ik, dat Catfish in Ubuntu nauwelijks vertaald is.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/19, 19:38:35 »
Klein beetje jammer, vind ik, dat Catfish in Ubuntu nauwelijks vertaald is.
1. Sluit Catfish;

2. Haal het bijgevoegde bestand binnen;

3. Voer vervolgens deze terminalopdracht uit (kopieer en plak):
cd Downloads && tar xvzf ~/Downloads/catfish.mo.tar.gz && sudo mv -v ~/Downloads/catfish.mo /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
4. Start Catfish. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/19, 19:48:12 door Pjotr »

Offline vis

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/19, 20:07:36 »
Bedankt voor alle reacties. Heeft me zeker een stap verder geholpen. Op dit moment heb ik ze allemaal geprobeerd, maar blijf p dit moment even hangen bij recoll. Het voordeel van deze indexering software is de lens die je kunt installeren. Een (groot) nadeel is dat hij onder andere filmpjes niet indexeert. Misschien valt dat wel aan te passen, maar ben hier nog niet uit.

Vis

Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/19, 20:08:21 »
Bedankt voor alle reacties. Heeft me zeker een stap verder geholpen. Op dit moment heb ik ze allemaal geprobeerd, maar blijf p dit moment even hangen bij recoll. Het voordeel van deze indexering software is de lens die je kunt installeren. Een (groot) nadeel is dat hij onder andere filmpjes niet indexeert. Misschien valt dat wel aan te passen, maar ben hier nog niet uit.

Vis
Wil je metadata van video indexeren? Ik geloof dat Nepomuk/Strigi dit wel kunnen.

Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/19, 21:04:44 »
alt-f2  gnome-terminal
find $HOME |grep <naambestand>

Zit al in je bak, in het base pakket. Meer heb je niet nodig en (L)unix distro onafhankelijk. De lens niet.

Klopt, hoewel de lens ook een beetje onafhankelijk is aangezien Unity ook werkt op o.a. Gentoo, Fedora en Arch.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/19, 21:32:49 »
Bedankt voor alle reacties. Heeft me zeker een stap verder geholpen. Op dit moment heb ik ze allemaal geprobeerd, maar blijf p dit moment even hangen bij recoll. Het voordeel van deze indexering software is de lens die je kunt installeren. Een (groot) nadeel is dat hij onder andere filmpjes niet indexeert. Misschien valt dat wel aan te passen, maar ben hier nog niet uit.

Vis
Wil je metadata van video indexeren? Ik geloof dat Nepomuk/Strigi dit wel kunnen.
Net even geprobeerd, en vanuit Dolphin kan ik inderdaad gewoon zoeken op metadata :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/19, 22:57:16 »
Klein beetje jammer, vind ik, dat Catfish in Ubuntu nauwelijks vertaald is.
1. Sluit Catfish;

2. Haal het bijgevoegde bestand binnen;

3. Voer vervolgens deze terminalopdracht uit (kopieer en plak):
cd Downloads && tar xvzf ~/Downloads/catfish.mo.tar.gz && sudo mv -v ~/Downloads/catfish.mo /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
4. Start Catfish. :)
Snelle reactie. Bedankt.
Maar misschien toch iets te snel ?
Bij mij zijn de volgende termen niet vertaald:
- Limit results
- File type
- Search method

Heb natuurlijk even naar dat .mo bestand gekeken maar dat is binair zodat ik dat niet zelf kan aanpassen.  :(
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/19, 23:10:58 »
@wowo: vreemd; bij mij is catfish wel volledig vertaald hiermee. Die tekenreeksen die je noemt, heb ik sowieso niet, dacht ik.

Enfin, het nu bijgevoegde bestand kun je wel bekijken/wijzigen. Dat was de basis voor het .mo-bestand....

Offline wowo

  • Lid
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/19, 23:26:22 »
@wowo: vreemd; bij mij is catfish wel volledig vertaald hiermee. Die tekenreeksen die je noemt, heb ik sowieso niet, dacht ik.

Enfin, het nu bijgevoegde bestand kun je wel bekijken/wijzigen. Dat was de basis voor het .mo-bestand....
Vreemde zaak. In dat bestand staan de termen inderdaad niet.
Zie als bijlage hoe Catfish er bij mij in Ubuntu 12.04 uitziet.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden makkelijk zoeken/vinden
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/19, 23:31:15 »
@wowo: op de machine waar ik dit bericht op tik, draai ik nu even Mint 14 met Mate, dus ik kan het niet reproduceren.

Vermoedelijk is er in Ubuntu een onderdeel van een ander pakket doorgekoppeld naar Catfish. Dat is meestal de reden van zoiets... Het is dan vaak een helse klus om zoiets op te sporen en alsnog fatsoenlijk te vertalen.  :P
« Laatst bewerkt op: 2013/01/19, 23:35:27 door Pjotr »