Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten op ntfs partitie  (gelezen 318 keer)

rechten op ntfs partitie
« Gepost op: 2015/11/21, 09:41:09 »
Hallo,
Het gebruik van rechten op een ntfs partitie zijn blijkbaar veranderd. Vroeger stond alles onder linux op 777 (rwxrwxrwx)
Dat is blijkbaar veranderd want als ik nu bestanden van een ext4 naar een ntfs partitie schrijf is het enkel rwx--- --- (voor een dir) of rw- --- --- (voor een bestand)
En dit kan blijkbaar niet op de normale manier veranderd worden. Iemand advies ?
Bedankt alvast
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/21, 09:57:14 »
Kijk eens in je /etc/fstab naar de regel(s) waar de ntfs-partities worden genoemd.
Het zou er ongeveer als volgt uit moeten zien:

UUID=144ED2EE554AF834 /data_ntfs_sdb9 ntfs rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096 0 0

Hier wordt dus de partitie met blkid 144ED2EE554AF834 gemount aan de directory /data_ntfs_sdb9
 "rw" en "allow_other" zou er moeten staan.

Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/21, 10:07:04 »
Hey,
Ik heb de volgende regel in mijn fstab staan, maar zoals je ziet is niet actief. Heb ooit eens een probleem gehad met fstab en in recovery met root bevoegdheid kon ik de backup niet terugzetten. Daarom mount ik die partitie adhoc. Maar de regel staat wel klaar zoals je ziet. Maar is blijkbaar niet de juiste?

# /dev/sdc2 /media/guy/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.utf8 0 0
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/21, 13:04:51 »

# /dev/sdc2 /media/guy/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.utf8 0 0
Verander "defaults,locale=nl_BE.utf8" eens in "rw,nosuid,nodev,allow_other" en probeer
dan eens
sudo mount   /media/guy/windows

(en je comment # weghalen natuurlijk)

Ik vraag me of ntfs-3g ook niet veranderd moet (mag?) worden in ntfs.
Mijn regel in fstab wordt trouwens gebruikt in een Mint 17.2 systeem, maar ik denk dat
het niet veel uitmaakt of het een Mint- of Ubuntu-systeem is.

Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/22, 14:41:50 »
Ik mounte de windows partitie altijd adhoc. Nu had ik "#" weggehaald met de bestaande regel /dev/sdc2 /media/guy/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.utf8 0 0en ij n de terminal sudo mount -a De partitie koppelde zonder fouten en alle rechten stonden open (777) Daarna reboot en alles was normaal. Ooit heb ik eens iets veranderd in /etc/fstab en het systeem startte niet meer op. In recovery mode kon ik ook de backup file niet terugzetten (geen schrijfrechten).  Is daar ook een oplossing voor? Want het is wel veiliger om een backup te maken van een systeembestand als je iets wil veranderen, maar hoe zet je die backup dan terug ??
De regel die jij voorstelt in /etc/fstab; is die beter denk ik. Kan ik altijd eens proberen mits controle met sudo mount -aIn ieder geval, bedankt voor de assistentie  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/22, 14:47:51 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/22, 14:43:04 »
Ik mounte de windows partitie altijd adhoc. Nu had ik "#" weggehaald met de bestaande regel /dev/sdc2 /media/guy/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.utf8 0 0en  in de terminal sudo mount -a De partitie koppelde zonder fouten en alle rechten stonden open (777) Daarna reboot en alles was normaal. Ooit heb ik eens iets veranderd in /etc/fstab en het systeem startte niet meer op. In recovery mode kon ik ook de backup file niet terugzetten (geen schrijfrechten).  Is daar ook een oplossing voor? Want het is wel veiliger om een backup te maken van een systeembestand als je iets wil veranderen, maar hoe zet je die backup dan terug ??
De regel die jij voorstelt in /etc/fstab; is die beter denk ik. Kan ik altijd eens proberen mits controle met sudo mount -aIn ieder geval, bedankt voor de assistentie  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/22, 14:43:57 »
Ik mounte de windows partitie altijd adhoc. Nu had ik "#" weggehaald met de bestaande regel /dev/sdc2 /media/guy/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_BE.utf8 0 0en  in de terminal sudo mount -a De partitie koppelde zonder fouten en alle rechten stonden open (777) Daarna reboot en alles was normaal. Ooit heb ik eens iets veranderd in /etc/fstab en het systeem startte niet meer op. In recovery mode kon ik ook de backup file niet terugzetten (geen schrijfrechten).  Is daar ook een oplossing voor? Want het is wel veiliger om een backup te maken van een systeembestand als je iets wil veranderen, maar hoe zet je die backup dan terug ??
De regel die jij voorstelt in /etc/fstab; is die beter denk je?  Kan ik altijd eens proberen mits controle met sudo mount -aIn ieder geval, bedankt voor de assistentie  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/22, 14:46:31 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten op ntfs partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/22, 15:54:34 »
Een andere manier had erin bestaan de rechten van het koppelpunt van de partitie aan te passen. Dit moet je doen terwijl de partitie aangekoppeld is: bij het automatisch aankoppelen (dus niet via fstab) wordt het koppelpunt automatisch aangemaakt en weer verwijderd. De "instellingen" van het koppelpunt worden echter onthouden.

Koppelen via fstab is zeker en vast OK, zeker voor een ntfs partitie op een interne harde schijf, dus laat maar zoals het nu is  :)