Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf  (gelezen 7403 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Gepost op: 2007/12/07, 19:44:23 »
Ik heb een nieuwe externe HD gekocht. Maar die is NTFS geformateerd. Dus ik krijg de melding dat hij niet wil mounten. Is er een mogelijkheid dit wel te doen?

Ook kan deze HD aangesloten worden op het netwerk. Maar om de verbinding te verwezelijken moet je instalprogies laden, Maar helaas enkel onder Windos. Kan dit ook onder Linux?

Offline Nick1890

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/07, 19:58:39 »
Installeer via Synaptic: "ntfs-3g".
Daarmee kun je NTFS-geformateerde partities lezen en beschrijven.
PS: Is reeds standaard ingebouwd in Ubuntu 7.10
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 21:20:11 »
Die ntfs-3g is al geinstalleerd. Ik draai momenteel UBUNTU 7.10 Maar hij wil echt niet mounten.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/07, 21:30:12 »
Probeer eens met diskmounter:
In je terminal

wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmounter
sudo bash diskmounter
rm diskmounter
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/07, 21:46:51 »
Hey Bartek,

Thanks, it works.

Apropo, bedankt om mijn mailtje door te spelen aan Fabien, en ben de 14e ook van de partij.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/07, 21:48:55 »
Oeps te vroeg gejuicht,

Nu is die schijf wel gemount, maar ik kan geen mappen aanmaken en geen bestanden naar copieren.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/07, 21:49:32 »
Leuk,
ik ben bezig met mijn lesvoorbereiding ... wordt mijn eerste Ubuntulesje.
Ik geloof dat er al meer dan 20 inschrijvingen zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/07, 21:51:07 »
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de rechten.
Rechtermuisklik -> eigenschappen -> rechten
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/07, 22:02:01 »
Inderdaad, ik ben zogezegd niet de eigenaar. Wat kan hieraan gedaan worden?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/07, 22:33:38 »
Jezelf eigenaar maken. :)
Indien dit niet gaat op de grafische manier is er een methode via de terminal met het commando 'sudo chown'. Gebruik even de zoekfunctie op dit forum daarvoor, ik weet het zo niet uit mijn hoofd
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Bandicoot

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/07, 22:36:20 »
Jezelf eigenaar maken doe je door op F2 te drukken en vervolgens gksudo nautilus in te voeren, ga naar betreffende schijf vraag de eigenschappen op en je zult zien dat je nu het eigenaarschap kan aanpassen.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/07, 23:06:18 »
Moet ik die diskmounter elke keer opstarten als ik de pc aanzet?
Want nu wil hij niet meer mounten. En die diskmounter kan ik niet meer opstarten.

Offline PeterF

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/07, 23:24:49 »
Citaat van: Janneman3000
Ook kan deze HD aangesloten worden op het netwerk. Maar om de verbinding te verwezelijken moet je instalprogies laden, Maar helaas enkel onder Windos. Kan dit ook onder Linux?
Waarschijnlijk bedoel je een NDAS schijf, de benodigde drivers voor Linux kun je hier vinden. Zolang je werkt met een bedraad netwerk werken de drivers na het opstarten, voor een draadloos netwerk werkt het alleen als de driver geladen wordt nadat de netwerkverbinding actief is.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/08, 00:33:14 »
Please note that 'MyDisk?' is any name named by you. You will get the numeric slot number(s) for each disk on the NetDisk by

cat /proc/ndas/devices/MyDisk/slots

check the status of the NetDisks, if you can't get the slot number from commands above.

cat /proc/ndas/devs

Make sure the NetDisk turns on and is attached in the same network.
Enable the NDAS device ¶

Hier gaat het mis. Kan zulke files niet vinden. Met ed file Browser geraakt ik er wel, maar in de terminal niet.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/09, 20:00:57 »
Citaat van: Bandicoot
Jezelf eigenaar maken doe je door op F2 te drukken en vervolgens gksudo nautilus in te voeren, ga naar betreffende schijf vraag de eigenschappen op en je zult zien dat je nu het eigenaarschap kan aanpassen.
Dit heb ik dus geprobeerd, met als result:

Sorry, couldn't change the permissions of "Targa DataBox NDAS 500".



Wat nu gedaan?

Via USB krijg ik die niet aan de praat en via het netwerk nog minder (zeker niet als hij achter de router hangt)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/09, 22:18:49 »
Onder Ubuntu heb ik die drive aan de praat gekregen op USB. Ik heb alle paketjes onder het trefwoord FUSE geinstalleerd en toen deed hij het. Nu heb ik die drive geprobeerd op een andere pc met Kubuntu, maar hier deed hij het niet.

Hier krijg ik de melding:

hal-storage-removable-mour refused uid 1000

iemand sugesties

Externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/09, 22:50:36 »
Ligt dus niet aan de drive maar aan de pc waar het os op staat.

Je zult dus op iedere pc dezelfde handelingen moeten uitvoeren zodat die pc snapt wat voor HD het is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Gozertje

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/10, 06:01:26 »
heey ik heb ook een externe hard disk
een paar dagen geleden deed alles het prima op windows en op ubuntu; mounte, kon alles gewoon gebruiken
maar vanmorgen meld ubuntu een fout op die siet er so uit:

Record 5 has no FILE magic: Input/output error Failed to mount '/dev/sda1': Input/output error NTFS is either inconsistent, or you have hardware faults, or you have a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into Windows TWICE. The usage of the /f parameter is very important! If you have SoftRAID/FakeRAID then first you must activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for the details.

ik weet nu niet wat ik moet doen en op windows geeft het aan dat het corrupted is en dat het het  niet meer kan lesen
kan iemand mij hierbij helpen?
alvast bedankt

Gozertje

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/10, 06:02:38 »
o ja er sit heel veel belangrijke informatie op dus dat sou echt zonde zijn als ik dat kwijt raak
pleas help me!

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/10, 11:12:23 »
Je engelse output zegt wat je moet doen: de schijf repareren onder Windows met het commando (ja, ook windows heeft commandos) chkdsk /f . Daarna moet je maar liefst twee keer Windows correct afsluiten en herstarten. Dan zou het ntfs volume gecorrigeerd meten zijn en zal Ubuntu hem mounten.

Als het probleem terugkomt, en je weet zeker dat jij zelf de schijf altijd behoorlijk afkoppelt, dan heb je wellicht een hardwareprobleem: schijf die niet goed fucntioneert. (de RAID mogelijkheid is wellicht bij jou niet van toepassing).

Gozertje

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/11, 08:24:23 »
dankjewel voor reageren maar als ik chkdsk invoer in commandprompt van windows dan geeft het aan dat chkdisk geen  
intern of extern command is en de hele windows tript al als ik de hardeschijf aan zet is er geen andere manier om tenminste een backup te maken van de data die op de schijf staat, of doe ik gewoon iets fout?

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/11, 09:29:48 »
Beste gozertje, best een nieuw draadje openen voor je specifieke probleem, want in dit draadje probeert iemand anders een oplossing te vinden voor zijn probleem.

Moderatoren: misschien afsplitsen vanaf de vraag van gozertje?

Offline emargen

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/11, 10:16:26 »
Een grafisch programma voor het (automatisch) mounten van disken en de rechten daarbij is PySDM! Werkt gewoon goed! Heb dit al diverse keren gemeld op dit forum!
Suc6!!

Externe harde schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/11, 13:18:00 »
Citaat van: vanadium
Moderatoren: misschien afsplitsen vanaf de vraag van gozertje?
De mogelijkheden van de mods zijn te beperkt voor dat soort acties. Eigenlijk is inderdaad een nieuw draadje beter...
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Gozertje

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/12, 07:33:57 »
o sorry ik zag externe harde schijf staan bij het forum en dacht dus dat ik hier moest zijn ik zal wel even een nieuw draadje maken sorry voor dit ongemak