Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backupoptie voor Nano  (gelezen 2721 keer)

backupoptie voor Nano
« Gepost op: 2012/03/05, 22:36:09 »
Wanneer je belangrijke (systeem)bestanden gaat bewerken met een tekstbewerker wil je vaak graag eerst een backup hebben van dit bestand om terug te zetten voor het geval dat. Zelf geef ik voor het bewerken van bestanden waar je rootrechten voor moet hebben de voorkeur aan Nano. Je hoeft dan namelijk niet met de grafische sudo (gksudo) te werken en kan gewoon in de terminal blijven. Nano heeft tevens de handige optie -B waarmee het automatisch een backup maakt voordat je begint met bewerken. De meesten zullen dit wel weten maar ik ontdekte het onlangs pas (na toch al weer ruime een jaar Ubuntu). En tja dit is toch het tips&trucsgedeelte dus misschien heeft iemand er nog wat aan :P

Je zou de backupfunctionaliteit van nano even kunnen uittesten met een onschuldig klein tekstbestandje en uiteraard zonder rootrechten. Daarvoor hierbij een korte handeiding:

echo "Een tekst." > test.txtNu is er een bestandje test.txt aangemaakt met als inhoud "Een tekst.".
Pas het bestandje aan met nano, schrijf er wat bij bijvoorbeeld en sla op met ctrl+o (afsluiten met ctrl+x):
nano -B test.txtNu zul je zien dat een bestand met de naam "test.txt~" gemaakt is. Als we nu de inhoud bekijken van dit bestand zou die "Een tekst." moeten hebben:
cat test.txt~Terwijl test.txt zelf nu de nieuwe inhoud heeft:
cat test.txt
edit: @mods kan deze naar Tips & Trucs? Per ongeluk in Algemeen gezet.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 22:46:12 door erik1984 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: backupoptie voor Nano
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/06, 05:32:22 »
Ik gebruik altijd sudo -e bestandsnaam als ik een belangrijk systeembestand wil veranderen.
Dat commando opent je favoriete editor (in mijn geval vim, maar de standaard is nano) en maakt ook backups.
Verder is er ook nog een klein voordeel dat de editor zelf niet met root-rechten gestart wordt, maar dat sudo het aanpassen van het uiteindelijke bestand doet zodra je klaar bent met bewerken.

Re: backupoptie voor Nano
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/06, 12:21:43 »
Weer wat geleerd :P