Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?  (gelezen 4480 keer)

Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Gepost op: 2011/05/01, 18:53:20 »
Hallo allemaal,

wie kan mij met het volgende helpen: Ik heb de nieuwe versie van Ubuntu (11.4) gedownload als .iso bestand.
Ik wil deze zetten op mijn USB stick als opstartbare besturingssysteem.

Zelf heb ik Windows 7 op mijn pc draaien.

Ik heb het al op 2 manieren geprobeerd:

1: Door de .iso te mounten op een virtuele disk drive en dan vervolgens via de usb tooltje te installeren op USB, maar de knop om dit mogelijk te maken blijft "uitgedoofd"

2: Met het programaatje unetbootin-win-549 krijg ik het wel op USB stick en kan ik booten, maar dan blijft mijn pc zwart beeld geven (de enige manier hoe ik mijn laptop uitkreeg was door de batterij eruit te halen).

Wie kan mij helpen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/01, 20:27:37 »
Hier een ander linkje met programma's om vanuit windows een usb opstart schijf te maken:
http://www.pendrivelinux.com/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/01, 20:33:15 »
Kon het niet voor elkaar krijgen Ubuntu 11.04 op een USB stick te krijgen met Natty Narwhal.
Ik gebruik Gnome3 dus ik dacht dat het daar aan lag.
Met Unetbootin geen enkel probleem.

Unetbootin had ik via synaptic opgehaald.
Inmiddels Kubuntu ook op USB op deze manier geen enkel probleem
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 20:37:41 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/01, 20:36:26 »
Ik gebruik ook unetbootin. Enkel als je op Windows antivir gebruikt, wel even uitzetten. Anders wil die wel eens moeilijk doen over het autorun bestand.
Een trotse linux-beginner!

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/01, 21:52:39 »
Hier een ander linkje met programma's om vanuit windows een usb opstart schijf te maken:
http://www.pendrivelinux.com/

Ik heb dit geprobeerd en op die manier Ubuntu op mijn usb stick gekregen en ik kan dan booten en zie een Ubuntu optiescherm.

Ik koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus) en toen krijg ik de welkomst tune te horen van Ubuntu en het scherm bleef zwart, ik had verschillende toetsen ingedrukt..maar dat zwarte scherm bleef.. ik heb tenminste 5 minuten gewacht (ik heb het getimed).

Daarna was ik het zat en deed de batterij uit mijn laptop ( de enige manier hoe ik mijn lappie uit kreeg).

Wat gaat er fout??

Alvast bedankt voor je reactie.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 21:54:34 door lionheart910 »

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/01, 22:37:59 »
Citaat
k koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus)

Ik heb de default optie genomen, ging mij om de ISO te testen, maar kwam ook in de tryout omgeving uit.
Met Kubuntu was er volgens mij niks te kiezen, en kwam ik ook in de tryout omgeving.

Je zou de default optie kunnen proberen, kom je al in installatie terecht kun je dat altijd afbreken.
Echter ik vrees dat het iets is met de grafische adapter van je Laptop, heb je hier voorheen ook Ubuntu op gehad? Of wat staat er op?
JE zou eerst via sytem info de gegevens van je grafische kaart kunnen op vragen en dan op het forum kijken (zoeken) of er meer ziijn die er problemen mee hebben.
Heb hier een eenvoudige laptop (van mijn vrouw), Ebook, draait Ubuntu 10.04 prima op is wel 64 bit. Misschien  kan dat ook het probleem zijn?   
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline heir4c

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/02, 17:46:57 »
Geen batterij gebruiken (dus aan het elektriciteitsnet koppelen met draad)
Dan direct na de keuze die je maakt om ubuntu te starten dan zie je een paars scherm met twee icoontjes. Klik snel op een  toets zodat je het 'oude' menu te zien krijgt. Kies taal en evt via F3 de toetsenbord indeling en dan kies je F6 en daar selecteer je: acpi=off (met enter of spatie toets) klik daarna op ESC en dan verdwijnt de pop-up.
Klik nu op Enter om door te starten.
Lukt het nu wel?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 17:51:18 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/02, 20:47:48 »
Citaat
k koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus)

Ik heb de default optie genomen, ging mij om de ISO te testen, maar kwam ook in de tryout omgeving uit.
Met Kubuntu was er volgens mij niks te kiezen, en kwam ik ook in de tryout omgeving.

Je zou de default optie kunnen proberen, kom je al in installatie terecht kun je dat altijd afbreken.
Echter ik vrees dat het iets is met de grafische adapter van je Laptop, heb je hier voorheen ook Ubuntu op gehad? Of wat staat er op?
JE zou eerst via sytem info de gegevens van je grafische kaart kunnen op vragen en dan op het forum kijken (zoeken) of er meer ziijn die er problemen mee hebben.
Heb hier een eenvoudige laptop (van mijn vrouw), Ebook, draait Ubuntu 10.04 prima op is wel 64 bit. Misschien  kan dat ook het probleem zijn?  


De try out versie is ook wat ik wil opstarten. Nu start de try out versie niet en zelfs de installatie versie start niet op. Ik heb een usb stick van bijna 4 GB. Ik heb alleen Windows 7 op mijn laptop draaien. Mijn laptop is niet zo oud, en mijn USB stick is nieuw. Ik denk niet dat het daar aan ligt.

ik heb de USB stick geformateerd omdat ik dacht dat het misschien lag aan het feit dat ik niet veel ruimte over had gelaten en daarna weer Ubuntu erop gezet met minder ruimte voor bestanden..maar weer geen succes. Mijn laptop en Windows is gewoon 32 bits en NTFS. Mijn USB stick is een FAT32.

Het scherm blijft zwart nadat ik een optie kies in het beginscherm.. ik begrijp niet waar het aan ligt.  ???

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/02, 20:51:36 »
Geen batterij gebruiken (dus aan het elektriciteitsnet koppelen met draad)
Dan direct na de keuze die je maakt om ubuntu te starten dan zie je een paars scherm met twee icoontjes. Klik snel op een  toets zodat je het 'oude' menu te zien krijgt. Kies taal en evt via F3 de toetsenbord indeling en dan kies je F6 en daar selecteer je: acpi=off (met enter of spatie toets) klik daarna op ESC en dan verdwijnt de pop-up.
Klik nu op Enter om door te starten.
Lukt het nu wel?

Ik heb geprobeerd wat je zei maar ik krijg dan geen "oude" menu te zien en mijn laptop was ook gewoon op netstroom aangesloten de hele tijd.

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/02, 21:34:50 »
Als ik het goed begrepen heb dan heb je de ubuntu iso gedownload in windows, en met windows uboot op de stick gezet, correct?
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/06, 20:41:04 »
Als ik het goed begrepen heb dan heb je de ubuntu iso gedownload in windows, en met windows uboot op de stick gezet, correct?

Ik had de .iso gedownload op mijn Windows 7 inderdaad. Ik had het geprobeerd met uboot op de stick te zetten maar dat was niet gelukt maar met universal usb installer was het wel gelukt op usb stick te installeren.

Alleen het blijft raar dat ik geen tryout versie of zelfs install versie opgestart krijg via stick op mijn laptop..

Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/07, 22:12:19 »
2: Met het programaatje unetbootin-win-549 krijg ik het wel op USB stick en kan ik booten, maar dan blijft mijn pc zwart beeld geven
Ging dat dan wel, zoals is beschreven op How-To Geek Create a Bootable Ubuntu USB Flash Drive the Easy Way. Dus je had nadat je PC opnieuw had opgestart, wel in het BIOS bootmenu de USB-stick kunnen selecteren. Zodat daarna het UNetbootin menu verschijnt.   

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline kristof70

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/07, 22:21:17 »
Kan het volgende?

Start je pc op met een live-cd 10.10
10.10 heeft een optie aan boord, genaamd *opstartschijf maken*

Kan je hiermee niet een opstartbare usb-stick maken? Ik dacht dat ik dat in het verleden al eens deed op deze manier, maar ben het niet helemaal zeker meer...

Offline kristof70

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/07, 22:23:40 »
Denk ook dat je usb stick fat32 moet geformatteerd zijn....

Offline RPM

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/07, 22:35:04 »
Eet geen gele sneeuw!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/07, 22:39:05 »
Hier een ander linkje met programma's om vanuit windows een usb opstart schijf te maken:
http://www.pendrivelinux.com/

Ik heb dit geprobeerd en op die manier Ubuntu op mijn usb stick gekregen en ik kan dan booten en zie een Ubuntu optiescherm.

Ik koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus) en toen krijg ik de welkomst tune te horen van Ubuntu en het scherm bleef zwart, ik had verschillende toetsen ingedrukt..maar dat zwarte scherm bleef.. ik heb tenminste 5 minuten gewacht (ik heb het getimed).

Daarna was ik het zat en deed de batterij uit mijn laptop ( de enige manier hoe ik mijn lappie uit kreeg).

Wat gaat er fout??

Alvast bedankt voor je reactie.

Zo te horen is de USB stick goed gemaakt. Voor de zekerheid kun je dit controleren bij het 'opstart menu' waar je 'try ubuntu on USB' kiest, staat (tenminste in de oude versies van Ubuntu) ook iets van 'CD (USB) op fouten controleren'.

Ook is de eerder gestelde vraag over je videokaart niet onbelangrijk. Kun je in Windows uitzoeken wat voor videokaart je hebt?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/02, 12:51:51 »
2: Met het programaatje unetbootin-win-549 krijg ik het wel op USB stick en kan ik booten, maar dan blijft mijn pc zwart beeld geven
Ging dat dan wel, zoals is beschreven op How-To Geek Create a Bootable Ubuntu USB Flash Drive the Easy Way. Dus je had nadat je PC opnieuw had opgestart, wel in het BIOS bootmenu de USB-stick kunnen selecteren. Zodat daarna het UNetbootin menu verschijnt.   



Ja, dat ging wel goed.

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/02, 12:53:25 »
Citaat
k koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus)

Ik heb de default optie genomen, ging mij om de ISO te testen, maar kwam ook in de tryout omgeving uit.
Met Kubuntu was er volgens mij niks te kiezen, en kwam ik ook in de tryout omgeving.

Je zou de default optie kunnen proberen, kom je al in installatie terecht kun je dat altijd afbreken.
Echter ik vrees dat het iets is met de grafische adapter van je Laptop, heb je hier voorheen ook Ubuntu op gehad? Of wat staat er op?
JE zou eerst via sytem info de gegevens van je grafische kaart kunnen op vragen en dan op het forum kijken (zoeken) of er meer ziijn die er problemen mee hebben.
Heb hier een eenvoudige laptop (van mijn vrouw), Ebook, draait Ubuntu 10.04 prima op is wel 64 bit. Misschien  kan dat ook het probleem zijn?   


Ik heb een gewone 32 bits laptop. Ik heb alleen Windows 7 nu draaien op mijn laptop.

Re: Hoe krijg ik Ubuntu op usb stick?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/02, 13:01:54 »
Hier een ander linkje met programma's om vanuit windows een usb opstart schijf te maken:
http://www.pendrivelinux.com/

Ik heb dit geprobeerd en op die manier Ubuntu op mijn usb stick gekregen en ik kan dan booten en zie een Ubuntu optiescherm.

Ik koos toen voor try Ubuntu on usb (zonder installatie op harde schijf dus) en toen krijg ik de welkomst tune te horen van Ubuntu en het scherm bleef zwart, ik had verschillende toetsen ingedrukt..maar dat zwarte scherm bleef.. ik heb tenminste 5 minuten gewacht (ik heb het getimed).

Daarna was ik het zat en deed de batterij uit mijn laptop ( de enige manier hoe ik mijn lappie uit kreeg).

Wat gaat er fout??

Alvast bedankt voor je reactie.

Zo te horen is de USB stick goed gemaakt. Voor de zekerheid kun je dit controleren bij het 'opstart menu' waar je 'try ubuntu on USB' kiest, staat (tenminste in de oude versies van Ubuntu) ook iets van 'CD (USB) op fouten controleren'.

Ook is de eerder gestelde vraag over je videokaart niet onbelangrijk. Kun je in Windows uitzoeken wat voor videokaart je hebt?

Als het goed is is dit mijn videokaart:


Overigens is de usb stick als FAT32 geformatteerd.