Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?  (gelezen 6411 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
Ik heb een vriend met een oude computer met windows XP version 2002 service pack 3
Intel Pentium RM processor 1.73 GHz
1.99 Gb Ram
HD: 29 Gb

Welke versie van ubuntu kan ik hier het best op installeren? Hij is een gewone windows gebruiker en zou graag hebben dat het startmenu gelijkaardig is.
Het voornaamste gebruik zal zijn om te surfen op internet.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/02, 22:00:02 »
Hoi,

Persoonlijk heb ik goeie ervaringen met Linux Lite, deze is gebaseerd op Ubuntu.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/02, 22:07:08 »
Ik zou voor Lubuntu gaan, het lichtste broertje van de Ubuntu familie.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/02, 22:45:58 »
Dag Joris

Als het op XP moet lijken is Linux Mint 17.2 Cinnamon te proberen . Er staat tenslotte 2 GB geheugen op. Ik heb het bij diverse mensen op de oude computer/laptop gezet als er tenminste 2 GB op stond: eigenlijk geen klachten over traagheid gekregen. Het zal geen racemonster worden maar iemand die XP gewend is en alleen internet zal niet sneller gewend zijn.
Voordelen van Mint 17 Cinnamon: lijkt erg op XP, veel standaard programma's, blijft tot medio 2019 ondersteund.

Je kan het zo uittesten met een LIVE DVD of -USB.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/02, 22:54:30 »
Citaat
Ik zou voor Lubuntu gaan, het lichtste broertje van de Ubuntu familie.
Ook de op één na lichtste, Xubuntu, zal hierop goed draaien. Dat doet hij hier ook op een ex-XP-computer met 2GB, en een Pentium op slechts 800 MHz.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/02, 23:03:39 »
Xubuntu 14.04.3 of Linux Mint 17.2 Xfce.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/03, 00:00:53 »
Meerdere oplossingen zijn mogelijk, de beste is een persoonlijke voorkeur en/of smaak.
Hierbij denk ik aan drie mogelijkheden: Lubuntu, Xubuntu en Linux-Mint XFCE.
Wanneer het snel genoeg is, dan heeft Xubuntu mijn voorkeur (Xubuntu gebruikt ook XFCE, en anders Linux-Mint XFCE.
Kom je snelheid te kort, dan is Lubuntu en goed alternatief, maar ik denk dat met 2GB aan ram een XFCE versie mooier is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/03, 12:10:16 »
XFCE zet standaard het panel bovenaan. Dit kan wel verplaatst worden, maar een echte digibeet snapt er niet veel van. Daarom raad ik bij voorkeur een distributie met LXDE aan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/03, 12:37:07 »
Mint Cinnamon zou mijn voorkeur zijn, maar dat is persoonlijk ;)

Xubuntu mist e.e.a. heb ik gemerkt, dat is wel op te lossen maar de digibeet heeft meer aan Out of the Box oplossingen/desktops.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/03, 12:38:54 »
Mint Cinnamon zou mijn voorkeur zijn
Tikkie te zwaar voor dat ouwe bakkie.....  :)

Overigens: het is een Pentium M-processor, dus daarbij moet je de installatie-DVD waarschijnlijk opstarten met "forcepae":
Citaat
Booting with non-PAE CPUs

To boot Linux Mint 17.3 on CPU's which do not officially support PAE (Pentium M processors for instance), please use the "Start Linux Mint with PAE forced" option from the boot menu.
Bron: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:rS2njBJClt0J:linuxmint.com/rel_rafaela_xfce.php+&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
« Laatst bewerkt op: 2015/12/03, 12:47:19 door Pjotr »

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/03, 12:45:13 »
Persoonlijk heb ik de beste ervaring met een soortgelijke PC met Xubuntu 14.04 t.o.v. Linux Mint xcfe en Linux Lite

Ik heb een Shuttle PC waar Xubuntu 14.04 wel geinstalleerd krijg en Linux Mint Xcfe 13 en 17 niet.

Tip. Probeer eerst eens Xubuntu en anders Lubuntu

Tip: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu & https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/03, 12:46:16 »
XFCE zet standaard het panel bovenaan. Dit kan wel verplaatst worden, maar een echte digibeet snapt er niet veel van. Daarom raad ik bij voorkeur een distributie met LXDE aan.

Dit hoeft geen probleem te zijn.
Kan men hier eenvoudig uitleggen, om deze onderaan te krijgen.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

DarkEra

  • Gast
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/03, 13:23:39 »
XFCE zet standaard het panel bovenaan. Dit kan wel verplaatst worden, maar een echte digibeet snapt er niet veel van. Daarom raad ik bij voorkeur een distributie met LXDE aan.

Dit hoeft geen probleem te zijn.
Kan men hier eenvoudig uitleggen, om deze onderaan te krijgen.

Online is er ook genoeg info te vinden over hoe zoiets te doen lijkt mij, het is immers één van de simpelere dingen om aan te kunnen passen in Xfce. De gebruiker mag daarom, naar mijn mening, ook zelf wat moeite doen om het eerst eens op te zoeken, aldoende leert men. EN er is zelfs hier op het forum nog wat leuks te vinden van onze eigen jvecht: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86092.0  In zijn boekje staat ook hoe je de werkbalk kan verplaatsen plus nog hopen andere handige tips.

Overigens staat bij Linux Mint Xfce de balk standaard onderaan. :)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/03, 13:30:26 door Maik »

Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/03, 13:53:08 »
XFCE zet standaard het panel bovenaan. Dit kan wel verplaatst worden, maar een echte digibeet snapt er niet veel van. Daarom raad ik bij voorkeur een distributie met LXDE aan.

LXDE vind ik persoonlijk ook erg ongebruiksvriendelijk. Dat is dan ook de reden dat ik die altijd mijd, want ik vind het veel te moeilijk om mee te werken.

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/03, 15:04:21 »
De gebruiker mag daarom, naar mijn mening, ook zelf wat moeite doen om het eerst eens op te zoeken
Leg dat maar aan een +80-er uit die enkel wilt mailen en online kranten lezen.

Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/03, 16:17:12 »
De gebruiker mag daarom, naar mijn mening, ook zelf wat moeite doen om het eerst eens op te zoeken
Leg dat maar aan een +80-er uit die enkel wilt mailen en online kranten lezen.

Mijn opa is 80+ en zoekt zelf naar oplossingen als ie een probleempje heeft op zijn computer of smartphone (Nokia Lumia 1520, waar ie de laatste tijd steeds vaker op zit dan op zijn computer). Mijn oma is ook 80+ en gebruikt haar smartphone (Nokia Lumia 520) ook vrij veel maar zoekt zelf niet naar oplossingen bij problemen. Maar goed, sommige 80+-ers zoals mijn opa doen het dus wel.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/03, 16:19:03 door Vistaus »

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/03, 19:20:07 »
Linux Lite lijkt mij ook wel interessant om te proberen.  Als het niet lukt zou ik gaan voor Xubuntu 14.04.3.

Ik dank jullie hartelijk voor jullie reacties!! Ik wist wel dat er enkele zouden tussen zitten die al ervaring hebben en mij goede raad kunnen geven. Voorlopig heb ik informatie genoeg nu. Het is nu afwachten voor de installatie. Ik zie die vriend enkel in het weekend maar kan zijn dat dit nog een paar weken zal duren.

DarkEra

  • Gast
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/07, 10:42:34 »
De gebruiker mag daarom, naar mijn mening, ook zelf wat moeite doen om het eerst eens op te zoeken
Leg dat maar aan een +80-er uit die enkel wilt mailen en online kranten lezen.

Voor +80-er die niet goed weet wat te doen met een PC en Linux en toch enkel wilt mailen en online kranten lezen zoals je zelf aan geeft, configureer je het systeem naar zijn/haar wensen.  Daarnaast print je een blaadje uit met uitleg wat waar zit en hoe het systeem up to date gehouden moet worden. Werkt dat niet dan geef hem/haar een simpele tablet.
Met alle respect maar ikzelf zou dus een oudere van +80 er niet meer aan Linux zetten als je van tevoren weet dat het zo'n problemen geeft.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/07, 11:06:09 »

Met alle respect maar ikzelf zou dus een oudere van +80 er niet meer aan Linux zetten als je van tevoren weet dat het zo'n problemen geeft.

Ach waarom niet, mits goed geïnstalleerd/ingesteld en met iemand die bij vragen kan ondersteunen, is Linux niet moeilijker dan een tablet. Mijn moeder is 60+ maar die heeft toch af en toe ook problemen met haar tablet...

Daarbij is een reeds geïnstalleerde Linux variant juist makkelijker voor mensen. De pc wordt automatisch volledig up-to-date gehouden. Op Windows wordt je daarvoor vaak lastig gevallen met pop-ups van aparte programma updates, firewalls en virusscanners en heeft bijvoorbeeld fishing meer kans.

DarkEra

  • Gast
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/07, 12:08:58 »
Mij gaat het er meer over uit dat wanneer ik (of iemand anders) aanhaal(t) dat een gebruiker/beginneling ook zelf wat moeite mag doen om het eerst eens op te zoeken op internet, als het gaat om simpele dingen, er steeds als excuus gegeven wordt dat het voor een beginneling, van welke leeftijd dan ook, allemaal niet zo makkelijk en vanzelfsprekend is.

Verstandelijk niet helemaal erbij door ziekte, leeftijd of een andere oorzaak, wat het jammer genoeg voor sommige mensen bemoeilijkt en het toch echt willen? Help ze an door het systeem voor hun te configureren en begeleiden zoals ik eerder enigzins aan gaf. Heb je daar zelf geen tijd voor dan laat het zitten of zoek iemand in de buurt die wel de tijd ervoor heeft. :)

Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/07, 13:12:34 »
Inderdaad, Maik. Dat argument van "ik ben oud, dus dit en dat" wordt veeeeeels te vaak ge(mis)bruikt, naar mijn mening. Maakt niet uit of het over computers gaat of over iets totaal anders. Er zijn genoeg jongere mensen (zoals ik bijv.) die ook allerlei 'kwaaltjes' hebben of moeite met dingen waar ouderen ook moeite mee hebben. Of niet aan bepaalde dingen willen, zoals veel ouderen. En ga zo maar door.
Het is niet dat ik wil zeggen dat bepaalde ouderen nergens last van hebben ofzo, alleen soms klinken *sommige ouderen* zo alsof het allemaal maar aan de ouderdom ligt en sommigen ontkennen zelfs dat jongeren ergens last van hebben want "je bent jong, dus je bent nog hartstikke vitaal" en dat soort dingen. En dat sluipt er ook bij ouderen van 50+ langzaam in om zo te denken, helaas.

Maar goed, dit is allemaal wel een beetje offtopic wat we doen ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/07, 13:20:39 door Vistaus »

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/07, 14:47:32 »
Op leeftijd gaat iets nieuw aanleren steeds moeizamer. En dat heeft helemaal niets met kwaaltjes te maken. Een ouderling iets nieuws als een tablet (zonder toetsenbord) voorschotelen is niet echt hulpvaardig. Laat maar zitten? Tja... Iemand zoeken in de buurt die er wel tijd voor heeft? Die halen hun neus op voor alles wat niet uit Redmond komt. En een doorsnee pensioentje in B is niet van die aard dat je zo maar om de paar jaar iets nieuw kunt aanschaffen "wat uit de doos goed werkt". En wat dan met mensen die er van overtuigd zijn dat op "jouw" internet veel meer informatie te halen is dan op "mijn" internet, "want jouw scherm is groter". Ik verzin dit niet, en de persoon in kwestie is niet van het tegendeel te overtuigen.

Dus blijft er nog het voor hun configureren over. En daarbij heb ik ondervonden dat Lubuntu, of LXDE in het algemeen, voor veel mensen makkelijker hanteerbaar is dan Xubuntu of XFCE. Een probleem wat ikzelf ervaar en hier op het forum ook reeds heb aangehaald, overigens zonder oplossing, is het verschalen van de vensters in XFCE. De hoeken bovenaan geven geen probleem, deze onderaan zijn veel moeilijker met de muis vast te pinnen. En de volledige LO suite is voor eenvoudige taken veel complexer dat Abiword en Gnumeric.

Iedereen gebruikt per slot van rekening hetgeen waarmee hijzelf het makkelijkst overweg kan. Linux is een systeem met vele keuzemogelijkheden. Laat de mensen dan ook kiezen in plaats van allen naar een richting te duwen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/07, 16:20:05 »
@Vistaus
Citaat
LXDE vind ik persoonlijk ook erg ongebruiksvriendelijk. Dat is dan ook de reden dat ik die altijd mijd, want ik vind het veel te moeilijk om mee te werken.
Vervang LXDE door XFCE en je hebt mijn mening ;)
Mag gelukkig in Linuxland ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/07, 19:14:10 »
Op leeftijd gaat iets nieuw aanleren steeds moeizamer. En dat heeft helemaal niets met kwaaltjes te maken. Een ouderling iets nieuws als een tablet (zonder toetsenbord) voorschotelen is niet echt hulpvaardig. Laat maar zitten? Tja... Iemand zoeken in de buurt die er wel tijd voor heeft? Die halen hun neus op voor alles wat niet uit Redmond komt. En een doorsnee pensioentje in B is niet van die aard dat je zo maar om de paar jaar iets nieuw kunt aanschaffen "wat uit de doos goed werkt". En wat dan met mensen die er van overtuigd zijn dat op "jouw" internet veel meer informatie te halen is dan op "mijn" internet, "want jouw scherm is groter". Ik verzin dit niet, en de persoon in kwestie is niet van het tegendeel te overtuigen.

Ik ben 23 en heb ook, naast lichamelijke sores, op diverse vlakken moeite met nieuwe dingen aanleren tegenwoordig (vroeger niet). Zelfs simpele dingen begrijpen/onthouden gaan steeds moeilijker. Zelfs mijn hobbies (en vrijwilligerswerk vertalen) lijden eronder. Veel dingen, zowel lichamelijk als mentaal, gaan erg moeizaam tegenwoordig, net als bij 'jou ouderen'. Terwijl mijn opa en oma bijv., die in de 80 zijn, steeds weer nieuwe dingen leren. En bijv. ook geen enkel probleem hebben met het leren van bijv. hun Nokia Lumia-smartphones en Facebook, welke ze nu een aantal maanden gebruiken. En daarvoor gebruikte mijn opa andere smartphones en mijn oma speelde zo nu en dan met mijn opa's smartphone voordat ze haar eigen had. En mijn opa denkt er over in de nabije toekomst een tablet aan te schaffen.
Mijn oma is helemaal in de ban van emoticons, Facebook en WhatsApp en mijn opa van Facebook en WhatsApp, terwijl ik geen WhatsApp heb en Facebook ook niet (Facebook is me veel te moeilijk) en ik snap heel weinig van emoticons anders dan een aantal gebruikelijke zoals die lachende enzo.

Natuurlijk zijn er ouderen die moeite hebben met het aanleren van nieuwe dingen en ik bestrijd je ervaring met de persoon waar jij over spreekt dan ook niet; dat zal ongetwijfeld waar zijn :) Maar het is niet altijd zo zoals jij denkt. ((Dat van die 'kwaaltjes' was trouwens een beetje offtopic, maar niet onjuist; het komt helaas voor dat er ouderen zijn die al gauw klaar staan met een mening over wat jongeren wel en niet kunnen, voordat ze je kennen (of soms ook als ze je kennen). Daarom ook dat ik me snel verdedig, want ik ben al genoeg bevooroordeeld door 40+-ers. Dus hopelijk begrijp je me nu iets beter :)))

Het is niet een egocentrische hetze tegen ouderen ofzo, ik heb respect voor een ieder, ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat leeftijd niet altijd wat zegt :)

Laten we het er verder maar op houden dat u uw ervaringen heeft en ik de mijne ;)

Om maar weer ontopic te gaan, reageer ik nog even op wat je zei aangaande Xfce: dat vind ik zelf ook niet zo makkelijk, dus ben het met je eens dat Xfce niet geschikt is voor mensen die moeite hebben met computers (evenals, zoals ik al eerder zei, LXDE die ook moeilijk is).
« Laatst bewerkt op: 2015/12/07, 22:15:13 door Vistaus »

Re: Welke versie ubuntu installeren op oude computer met windows XP?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/07, 22:15:55 »
Trouwens, Jorish, heeft u Linux Lite inmiddels geprobeerd? En hoe bevalt het? :)