Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen  (gelezen 10776 keer)

Offline molly w

  • Lid
Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Gepost op: 2014/02/09, 17:16:55 »
Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint!

Als opvolger van WindowsXP dacht ik aan Xubuntu. Deze of Lubuntu werd door Tros Radar en Consumentenbond getipt dat een prima vervanger van WindowsXP. Maar wat een ellende!

Graag krijg ik tips aanwijzingen hoe ik de problemen die ik tegenkwam, kan oplossen. Op de diverse discussiefora werd ik moedeloos van het nerd- en computerfreaktaalgebruik. Bovendien ging geen enkele in op de ellende die ik tegenkwam. Allemaal gingen ze ervan uit dat op een of andere manier het systeem werkte en er wijzigingen konden worden aangebracht. Het probleem was dat bij mij óf de deur gesloten bleef óf dat het pikkedonker was in de kamer. Dus geen oplossingen in de trant van: "Uw telefoon doet het niet? bel de helpdesk!" of "Geen internet? Stuur een mail!" of "Zwart scherm? Open de terminal!"

Ik wil Xubuntu eerst proberen op een oude laptop, alvorens het op mijn destop pc te installeren en daar onverhoopt de boel te verzieken. De oude laptop is een Toshiba Satellite Pro 2100, met CPU *86 2 7, 512 MB RAM, videokaart NVidia GeForce4 420 GO. Daarop staat WindowsXP op c:\ en een logisch station d:\ als data-schijf.

Eerst heb ik installatie-cd gemaakt en Xubuntu geïnstalleerd naast WindowsXP. Tot zover geen probleem. Maar na opstarten van Xubuntu vanaf de harddisk was er alleen een zwart scherm. Ik heb diverse keren opnieuw opgestart, heel soms verscheen er even het beeld van Xubuntu, knipperde het even en was dan weer zwart. Soms veranderde het zwart in een soort van parelmoer blokken met een donkere vlek die steeds groter werd. Als ik geluk had, heeeeeel soms kreeg ik het inlogscherm en kon ik verder; dan werkte het. En bijna altijd, als ik met de aan/uitknop de laptop ging uitschakelen, kwam het Xubuntuscherm in beeld. Kortom, Xubuntu ervaarde ik als zeer onbetrouwbaar; je moet maar afwachten of die het doet.
Aanwijzingen om in de opstartregels in het GRubmenu iets te wijzigen ("nomodeset" en "xforcevesa") hadden geen resultaat.

Zou het om de videokaart gaan, dan gaan alle tips op internet ervan uit dat je met Terminal iets moet veranderen. maar dan moet het wel eerst werken natuurlijk!!

Het probleem van alle Linux-achtigen lijkt te zijn dat er geen juiste stuurprogramma's aan boord zijn om alle diverse videokaarten aan te sturen. Vooral die van NVidia lijken berucht. En ik vrees het ergste als ik Xubuntu op mijn desktop-pc wil installeren, want wat ik over de videokaart daarvan (Via Chrome 9 HC IGP van S3 Graphics) las, stelde me niet gerust.

Ik heb ook nog even Linux Mint 13 Xfce geprobeerd, maar daar was al tijdens het installatieprogramma het scherm zwart zodat ik geen idee had waar het programma mee bezig was. Ik zag alleen de muiswijzer, het wieltje of het handje als ik met muis over het scherm ging. Na enkele uren heb ik de laptop maar uitgezet - opstart daar wees uit dat het niet goed gegaan was: een foutmelding.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/09, 22:53:18 door Ron »

Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/09, 18:47:45 »
Molly,

Het is makkelijker gezegd van hieruit dan bij jouw gedaan...

Ik lees dat de installatie goed is gegaan, alleen het beeld na de herstart is niet wat je verwacht.
Met de toestencombinatie: <Ctrl>+<Alt>+<F1> komt je  ook in die zogenoemde "terminal".

De videokaart, een 'nVidia Geforce 4' is al een oudje.
En ik vermoed dat zelf de nouveau driver (die standaard aanwezig is) deze niet goed ondersteund.
Maar wel standaard laadt omdat het systeem een nVidia kaart herkent.
Blijft er nog over, de nv en de vesa driver van X-org

Met de vesa driver moet het zeker werken, alleen de  performantie is het minst.

Eerst komt er op neer dat je die nouveau driver niet meer laadt door deze te gaan blacklisten.
Nu weet ik niet met welke tekst-gestuurde editor je over weg kan.....
Maar de bedoeling is dat er in /etc/modprobe.d een conf-bestandje komt vb video.conf
Met daarin een regel: blacklist nouveau

En dan herstarten.
Werkt het nog niet, dan is er nog de mogelijkheid om met een /etc/X11/xorg.conf bestand gaan werken.
Waarin je expliciet zeg dat je de vesa of nv driver moet gebruiken.
Een voorbeeld van zo'n /etc/X11/xorg.conf: http://users.telenet.be/x86_64/Scripts/xorg.conf.InTel
Deze is wel voor een Intel video-kaart!!!
Het stukje wat je moet zeker aanpassen is "Section Device", iets in deze geest:
Citaat
Section "Device"
    Identifier "device1"
    VendorName "nVidia"
    BoardName "GeForce4 420 GO"
    Driver "nv" 
    Option "DPMS"
EndSection
Voor den Driver heb je alleen de keuze in "nv" of "vesa".

Een tip:
Heb je weinig of geen ervaring met het werken in een terminal...
Je kan dit ook doen vanaf een werkende LiveCD.
Het duurt wel wat langer omdat je wat vaker moet herstarten.
(LiveCD versus Laptop)
Maw: Vanaf LiveCD opstarten en in werken, de HD van je laptop koppelen, de nodige aanpassingen doen in de genoemde folder(s).
Herstarten en nu vanaf de HD opstarten.
Enz ,enz.

PS,
Wat betreft je Desktop-PC, verwacht ik minder problemen.
OK, die Via Chrome 9 HC IGP van S3 Graphics mag dan wel niet de beste video-kaart zijn, maar het niets te maken met nVidia.
Ik zal zeggen probeer eerst de LiveCD uit op je Desktop-PC voor je ook hierop gaat installeren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/09, 18:53:04 »
Ik wil Xubuntu eerst proberen op een oude laptop, alvorens het op mijn destop pc te installeren en daar onverhoopt de boel te verzieken. De oude laptop is een Toshiba Satellite Pro 2100, met CPU *86 2 7, 512 MB RAM, videokaart NVidia GeForce4 420 GO. Daarop staat WindowsXP op c:\ en een logisch station d:\ als data-schijf.

Doe eens de volgende zaken, in deze volgorde:
1. Kijk eens op de webstek van Toshiba of er een nieuwer BIOS beschikbaar is, en zo ja, installeer het.

2. Kijk eens na, of je de hoeveelheid gedeeld RAM-geheugen voor de videokaart, kunt verhogen in het BIOS. Liefst naar 64 MB.

3. Installeer Xubuntu 12.04.4, dus met "service pack 4" aan boord. Die haal je hier:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/xubuntu-12.04.4-desktop-i386.iso

Lukt de installatie daarmee niet, herhaal dan de installatie met de Alternate-DVD van Xubuntu 12.04.4:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/xubuntu-12.04.4-alternate-i386.iso

Citaat
Het probleem van alle Linux-achtigen lijkt te zijn dat er geen juiste stuurprogramma's aan boord zijn om alle diverse videokaarten aan te sturen. Vooral die van NVidia lijken berucht.
Geheel onjuist. Je generaliseert vanuit één bepaalde apparatuurcombinatie. Op 90 % van de apparatuur heb je gelijk, probleemloos, goed beeld. Ik praat uit jarenlange zeer ruime ervaring.

Citaat
En ik vrees het ergste als ik Xubuntu op mijn desktop-pc wil installeren, want wat ik over de videokaart daarvan (Via Chrome 9 HC IGP van S3 Graphics) las, stelde me niet gerust.
Die vrees is mogelijk terecht; videokaarten van Via en SiS zijn vaak probleemgevallen. Maar dat merk je vanzelf, in de Live-sessie ("veilig uitproberen zonder te installeren").
« Laatst bewerkt op: 2014/02/09, 18:55:40 door Pjotr »

Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/09, 19:50:32 »
Dat Via en SIS niet ideaal zijn klopt.
Ik heb er ook tijden 'last' van gehad echter alleen als je met 3D acceleratie aan de gang gaat.
Zolang je bij een 2D blijft zoals met ubuntu 12.04 gnome classic fallback, Xubuntu of Mint met Mate, zal het wel meevallen.
Maar als het mogelijk is om een andere videokaart in te pluggen is het die paar tientjes wel waard.




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/09, 20:08:55 »
Hier heb ik een medio laptop met dezelfde kwaal.
Hierop installeer ik de Lubuntu-alternate 12.04.
Na het booten met F6 de "nomode" aanvinken en installeren.
Dit werkt wel, alleen is het geen Xubuntu, maar Lubuntu.
Echter is dit naderhand aan te passen en blijft het systeem gewoon stabiel werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/09, 20:30:17 »
Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint!

aartje: Meer geklaag, meer geklaag....

Ik wil Xubuntu eerst proberen op een oude laptop, alvorens het op mijn destop pc te installeren en daar onverhoopt de boel te verzieken. De oude laptop is een Toshiba Satellite Pro 2100, met CPU *86 2 7, 512 MB RAM, videokaart NVidia GeForce4 420 GO. Daarop staat WindowsXP op c:\ en een logisch station d:\ als data-schijf.

aartje:  Om je eerste ervaring met Linux op zo'n oude bak opdoen lijkt mij niet handig. Begin er als eerste eens
wat meer geheugen in te zetten. Met zo'n ouwe bak is geen eer te behalen. En negatief geklaag helpt ook
niet echt om al die "nerds"  jou te laten helpen. Dus, investeer een paar tientjes en zete er een paar gigabyte
in of koop in de kringloop voor een paar tientjes een "jongere" bak met wat meer (minimaal 2 GB )
geheugen. Ik raad je anders sterk aan om bij de Windows te blijven ;)







Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/09, 20:38:41 »
@aartje:

Ik heb hier een laptop met 384 MB RAM en Bodhi Linux. Draait als een sneltrein. Dus hoezo "geen eer te behalen"? O ja, heb buiten de bekende Pjotr-versnellingstrucjes ook niks hoeven doen. Gewoon booten, installeren en aan de slag. Nu is Bodhi wel lichter dan Xubuntu maar met de TS zijn/haar 512 MB moet Xubuntu prima draaien want dat is boven de minimumeis.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/09, 22:42:36 »
@aartje:

Ik heb hier een laptop met 384 MB RAM en Bodhi Linux. Draait als een sneltrein. Dus hoezo "geen eer te behalen"? O ja, heb buiten de bekende Pjotr-versnellingstrucjes ook niks hoeven doen. Gewoon booten, installeren en aan de slag. Nu is Bodhi wel lichter dan Xubuntu maar met de TS zijn/haar 512 MB moet Xubuntu prima draaien want dat is boven de minimumeis.
Ja, dat zal vast wel. Bodhi zal vast prima werken, maar het is geen standaard Ubuntu en voor een
beginnend gebruiker kan je toch beter zo veel mogelijk standaard Ubuntu aanbevelen (waarvan het gebruikerspercentage
misschien maar 1 of 2 procent is en Bodhi daar weer misschien maar een paar procent van)
Voor een ervaren gebruiker is dat prima, maar voor een beginner is Ubuntu en/of Mint (de meest gebruikte Linux-versies) meer
voor de hand liggend, maar dan met minimaal 2 GB geheugen. Waarom niet, wat kost geheugen nou eenmaal nog ? Een paar tientjes ?
Maar ja, alle persoonlijke voorkeurtjes worden weer als het ei van Columbus voorgelegd.... Werkt Libre-office ook
zo goed op zo'n systeem met 512 MB en Windows onder Virtualbox etc.etc.

Ik ga iemand echt niet helpen met zijn 15 jaar oude laptop met 512 MB geheugen, als hij niet eens bereid is een minimale
investering te doen. Ja ik wil dat wel, maar dan voor minimaal 50 euro per uur  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2014/02/09, 22:44:42 door aartje »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/09, 22:50:19 »
@aartje: Heehee, rustig aan! Wij zijn hier een forum om mensen te helpen en deze toon kan ik niet echt - beter gezegd echt niet - waarderen. Graag constructief reageren; dit werkt meer destructief. Als je niet bereid bent iemand te helpen, zou je je dan van reageren willen onthouden? Zie ook de regels van het forum: Reageer alleen als je de topicstarter wilt helpen.

@Vistaus: Bodhi is inderdaad erg licht, maar op dit moment is het niet de bedoeling om daarover te discussiëren.

@molly w: Helaas ken ik de symptomen die jij beschrijft... Na veel rommelen met mijn oude laptop heb ik er Crunchbang (#!) opgezet, aangezien dit het enige werkende OS leek. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is hier *buntu op te krijgen - helemaal niet zelfs - maar het kan nogal een uitdaging worden. Je spreekt van een desktop, waarschijnlijk je werk PC. Klopt dit? Zo ja, dan snap ik dat je er erg voorzichtig mee om wil gaan. Echter is er nog een andere manier om *buntu te testen zonder je desktop in gevaar te brengen: een virtuele machine. En nee, dat is niet moeilijk - echt niet. Zou ik mogen weten wat de specificaties zijn van deze desktop? Dan zal ik, of een ander, eens kijken naar wat er voor jou de beste *buntu-versie zal zijn.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/10, 10:51:10 »
@aartje: Heehee, rustig aan! Wij zijn hier een forum om mensen te helpen en deze toon kan ik niet echt - beter gezegd echt niet - waarderen. Graag constructief reageren; dit werkt meer destructief. Als je niet bereid bent iemand te helpen, zou je je dan van reageren willen onthouden? Zie ook de regels van het forum: Reageer alleen als je de topicstarter wilt helpen.


@molly w: Helaas ken ik de symptomen die jij beschrijft... Na veel rommelen met mijn oude laptop heb ik er Crunchbang (#!) opgezet, aangezien dit het enige werkende OS leek.
Ik probeer realistisch te zijn en probeer de TS te helpen door de volgende beweringen:
a) Noem de mensen die je proberen te helpen niet "nerds" etc.
b) Zorg in ieder geval voor genoeg geheugen in je computer door voor een klein bedrag dit uit te breiden.
  De minimale systeemeisen wat betreft geheugen zijn voor een beginner veel te laag gesteld.
 Als je ervaring hebt lukt het je misschien ook met weinig geheugen.
c) Je computer is wel erg verouderd om als beginner een Linux-systeem op te zetten.
Zet er in ieder geval een grote distributie op (L,X)Ubuntu of Mint (of Kubuntu met voldoende geheugen).
Er zijn zo langzamerhand honderden en honderden Linux-distributies, geen wonder dat Linux geen partij voor Windows
is.

Ja en als iemand denkt dat hij hulp van mij kan krijgen terwijl hij denigrerend over de hulpverleners
zit te doen, ja dan wil ik dat wel doen maar dan voor een professioneel tarief van minimaal
50 euro per uur, daarvoor zet ik mijn tegenzin wel opzij. (ironie hoor...)

PS. Als je mijn bijdragen volgt kan je zien dat ik altijd help......
« Laatst bewerkt op: 2014/02/10, 10:54:52 door aartje »

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/10, 11:34:58 »
@aartje: Bodhi wordt alleen gebouwd op Ubuntu LTS en wordt ook erkend in de internationale Ubuntu-community. Op *buntu en Mint na is het de populairste distro voor thuisgebruikers. Maar oké, ik zal de Bodhi-developers zeggen dat ze kunnen stoppen met de focus op gebruiksvriendelijkheid want het heeft kennelijk geen nut omdat het toch alleen maar geschikt is voor ervaren mensen.
LibreOffice werkt trouwens prima met die 384 MB. Een beetje houterig maar voor normaal tekstverwerken prima genoeg.

@TopGear: Klopt, ik wilde alleen maar even aangeven aan aartje dat een upgrade naar meer RAM niet persé nodig is omdat ook oudere machines best goed kunnen draaien. Overigens kan het de topicstarter wel degelijk helpen aangezien Bodhi erg licht en gebruiksvriendelijk is. Als het dus echt niet lukt met Xubuntu en/of Minit, dan is Bodhi nog een optie.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/10, 11:43:13 door Vistaus »

Offline aartje

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/10, 12:04:34 »
@aartje: Bodhi wordt alleen gebouwd op Ubuntu LTS en wordt ook erkend in de internationale Ubuntu-community. Op *buntu en Mint na is het de populairste distro voor thuisgebruikers. Maar oké, ik zal de Bodhi-developers zeggen dat ze kunnen stoppen met de focus op gebruiksvriendelijkheid want het heeft kennelijk geen nut omdat het toch alleen maar geschikt is voor ervaren mensen.
LibreOffice werkt trouwens prima met die 384 MB. Een beetje houterig maar voor normaal tekstverwerken prima genoeg.

@vistaus: Nee dat bedoel ik niet, zoals ik zei kan Bodhi (en is, want je zal best gelijk hebben) een prima distributie zijn en dat is natuurlijk
heel nuttig. Ik kan daar geen oordeel over geven, ik heb het nooit geprobeerd  (doe ik misschien wel op mijn 1 GB systeempje waar nu Lubuntu12.04 op draait). Het is voor de TS misschien ook een mogelijkheid om te proberen. Maar de TS klaagde over Ubuntu/Mint
en op een denigrerende manier  en wel gebaseerd op zijn ervaringen met één "voordeoorlogse" (desert storm) krappe computer.

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/10, 14:34:25 »
Hoewel ik geen fan ben van Mint, zou ik dat kiezen boven Lubuntu. Lubuntu is wel erg spartaans voor beginners, naar mijn mening.

Offline molly w

  • Lid
Re: Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint! Alleen maar zwarte schermen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/11, 12:07:21 »
@aartje: Heehee, rustig aan! Wij zijn hier een forum om mensen te helpen en deze toon kan ik niet echt - beter gezegd echt niet - waarderen. Graag constructief reageren; dit werkt meer destructief. Als je niet bereid bent iemand te helpen, zou je je dan van reageren willen onthouden? Zie ook de regels van het forum: Reageer alleen als je de topicstarter wilt helpen.

@Vistaus: Bodhi is inderdaad erg licht, maar op dit moment is het niet de bedoeling om daarover te discussiëren.

@molly w: Helaas ken ik de symptomen die jij beschrijft... Na veel rommelen met mijn oude laptop heb ik er Crunchbang (#!) opgezet, aangezien dit het enige werkende OS leek. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is hier *buntu op te krijgen - helemaal niet zelfs - maar het kan nogal een uitdaging worden. Je spreekt van een desktop, waarschijnlijk je werk PC. Klopt dit? Zo ja, dan snap ik dat je er erg voorzichtig mee om wil gaan. Echter is er nog een andere manier om *buntu te testen zonder je desktop in gevaar te brengen: een virtuele machine. En nee, dat is niet moeilijk - echt niet. Zou ik mogen weten wat de specificaties zijn van deze desktop? Dan zal ik, of een ander, eens kijken naar wat er voor jou de beste *buntu-versie zal zijn.

Mijn desktop is inderdaad mijn werkpc plus huishoudelijke administratie.  Dus daar ben ik voorzichtig mee. Die "oude" laptop is om te experimenteren en ervaring op te doen met een Xubuntu of een ander familielid van Linux: hoe ziet het er uit? de weg erop leren kennen; programma's installeren enz. En ook leren om te gaan met partities enz

Het aanbod om eens te kijken welke *buntu versie het beste past op mijn desktop, neem ik graag aan. Aardig :) !
De configuratie van de desktop is:
Naam van besturingssysteem   Microsoft Windows XP Home Edition
Versie   5.1.2600 Service Pack 3 Build 2600
Fabrikant   Microsoft Corporation
Systeemnaam   PCZOLDER
Systeemfabrikant    System manufacturer
Systeemmodel   System Product Name
Systeemtype   Op x86 gebaseerde pc
Processor   x86 Family 15 Model 6 Stepping 5 GenuineIntel ~2999 Mhz
BIOS-versie/datum   Phoenix Technologies, LTD ASUS P5VD2-VM ACPI BIOS Revision 0402, 7-11-2006
SMBIOS-versie   2.4
Map van Windows   C:\WINDOWS
Systeemmap   C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat   \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling   Nederland
Hardware Abstraction Layer   Versie = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Gebruikersnaam   PCZOLDER\STIMIN
Tijdzone   West-Europa (standaardtijd)
Totaal fysiek geheugen   1.024,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen   236,16 MB
Totaal virtueel geheugen   2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen   1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand   4,26 GB
Wisselbestand   C:\pagefile.sys
Er zitten twee fysieke harddisks in. Een met XP (C:) en een partitie voor werkbestanden en installatiebestanden (D:); de tweede is puur data ("Mijn documenten)
Videokaart: VIA Chrome9 HC IGP


Offline molly w

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/11, 12:15:14 »
Xubuntu of Lubuntu werden door TROS Radar geadviseerd. Als dat zo is, waarom probeer je dan Mint?

Plus, je kunnen het wel adviseren, maar ik denk dat je zelf ook eerst had kunnen kijken of je laptop het wel aankan. Op internet staan systeemeisen vermeld en dan had je kunnen lezen dat het krap aan gesteld is met je laptop.

Aartje heeft wel gelijk denk ik. Lubuntu is altijd nog een leuke distro voor een oude laptop, het is licht, uitgeklede versie waar je wel alles mee kan doen.

Investeren in een oude laptop tja, dat zou ik zelf ook niet meer doen.

Maar de TS had inderdaad wel even op zijn woorden kunnen letten; om Aartje nu op zijn vingers te tikken.........hm...........
Voor de TS wellicht nog een tip: vraag het vriendelijk, blijf vriendelijk, we zijn geen nerds, we zijn mensen die met Linux werken, die graag anderen willen helpen, maar als je geholpen wilt worden, dan kan je normaal iets vragen.

Er zijn steunpunten die je kan benaderen................die willen je graag helpen, mits je normaal doet. ;)

Waarom Mint?? Ik was het even zat met Xubuntu en het zwarte scherm. Mint werd ook aangeprezen als ideale vervanger van XP en ziet er ook frisser uit dan Xubuntu.

Om nog even terug te komen op termen als nerds of compufreaks, waar Aartje nogal over viel. Als je al van alles hebt geprobeerd, tig keren hebt opgestart en niks werkt betrouwbaar - telkens een zwart scherm - en je neust op fora zoals dit en je bent moe, dan struikel je gemakkelijk over technische termen en coderegels. Temeer omdat ik me er geen beeld bij kan vormen. In dat opzicht vind ik de pagina's van Computertip of van de website met onder andere Ubuntu tips van TopGear erg duidelijk en prettig.

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/11, 21:38:50 »
Ik heb helaas geen laptop met nVidia VGA-kaart.
In mijn DeskTops zitten wel nVidia VGA-kaarten, maar die zijn jonger en werken met de laatste nVidia driver.

Een laptop die kwa spec in de buurt komt, heeft 768 MB ram en P4 3.0 en een ATi VGA-kaart.
Deze draai Ubuntu met Gnome Classic Fallback, dus geen Unity (is te zwaar voor deze ATi VGA-kaart)

TS heeft een gelijkwaardige laptop maar dan met nVidia Geforce 4 VGA-Kaart.
De grote ham-vraag is, volgens mij, wordt die Geforce 4 goed ondersteund door die nouveau driver.

Maw het maakt, volgens mij, niet uit welke hedendaagse distro je installeer, het zal altijd voor die nouveau driver kiezen.
Of een distro waarbij je X-server tijdens of na de installatie moet configuren. (SlackWare misschien)

Ter info:
Het grafische van Linux heeft niets te maken met het OS Linux, het zijn maar progjes.
Die je in twee blokken kan delen, hardware = X-server en de WindowManager = Unity, Gnome, KDE, XFCE, Enlightenment etc etc
Problemen met beeld = hardware dus X-server, lees drivers.
Ik heb het hier niet over een traag werkende Unity, dat is een WindowManager probleem.
Maw Unity is te zwaar voor uw VGA-kaart.


« Laatst bewerkt op: 2014/02/11, 21:40:30 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/11, 22:05:44 »
Met oude hardware is het wel eens even zoeken naar een Linux versie die lekker werkt.
Want hier speelt het probleem dat de hardware beperkingen heeft waardoor je als gebruiker ook concessies moet doen.

Ik heb hele goede ervaring met AntiX op oude hardware.
Hier is ook het geheugengebruik nog een stuk lager in vergelijking met Lubuntu.


Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/12, 10:03:44 »
Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint!

Als opvolger van WindowsXP dacht ik aan Xubuntu. Deze of Lubuntu werd door Tros Radar en Consumentenbond getipt dat een prima vervanger van WindowsXP. Maar wat een ellende!
Op zich wel, maar waarom wil je Windows XP vervangen? Dat is alleen nodig als je de laatste software wil draaien en het internet op wil.

Als je laptop niet op Internet aangesloten is, zou ik het gewoon bij XP houden. Af en toe XP opnieuw installeren als hij traag begint te worden.

Voor je dekstop PC: probeer eerst gewoon een live CD/DVD uit. Dan kan je prima zien of Linux opstart en of het er lekker mee werkt.
Hoe dat gaat?

Xubuntu of Ubuntu DVD in de drive stoppen. PC aanzetten. Dan verschijnt er een scherm, waarin je gevraagd wordt, of je Ubuntu wil installeren of uitproberen. Kies uitproberen, zet koffie of thee (het duurt even) en dan verschijnt het hoofdscherm als er geen problemen zijn.

Dan kan je wat programma's aanklikken. Misschien wordt de netwerkkaart herkent en kan je het internet al op.

Zeker als je een DVD-RW hebt, kan je dus meerdere versies uitproberen door steeds een andere versie erop te branden: Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu of Linux Mint in de smaken MATE, Cinnamon, KDE of Xfce.

Succes..



Offline molly w

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/12, 15:17:06 »
Wat een ellende met Xubuntu en Linux Mint!

Als opvolger van WindowsXP dacht ik aan Xubuntu. Deze of Lubuntu werd door Tros Radar en Consumentenbond getipt dat een prima vervanger van WindowsXP. Maar wat een ellende!
Op zich wel, maar waarom wil je Windows XP vervangen? Dat is alleen nodig als je de laatste software wil draaien en het internet op wil.

Als je laptop niet op Internet aangesloten is, zou ik het gewoon bij XP houden. Af en toe XP opnieuw installeren als hij traag begint te worden.

Voor je dekstop PC: probeer eerst gewoon een live CD/DVD uit. Dan kan je prima zien of Linux opstart en of het er lekker mee werkt.
Hoe dat gaat?

Xubuntu of Ubuntu DVD in de drive stoppen. PC aanzetten. Dan verschijnt er een scherm, waarin je gevraagd wordt, of je Ubuntu wil installeren of uitproberen. Kies uitproberen, zet koffie of thee (het duurt even) en dan verschijnt het hoofdscherm als er geen problemen zijn.

Dan kan je wat programma's aanklikken. Misschien wordt de netwerkkaart herkent en kan je het internet al op.

Zeker als je een DVD-RW hebt, kan je dus meerdere versies uitproberen door steeds een andere versie erop te branden: Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu of Linux Mint in de smaken MATE, Cinnamon, KDE of Xfce.

Succes..

Op zich wil ik XP niet vervangen; ik vind het echter handig om alle administratie inclusief internetbankieren en belastingaangifte op één systeem bij elkaar te hebben. Er is hier best een uitweg in de vorm van een laptop met Win7, maar die is van mijn  echtgenote. Dus zit niet voor één gat gevangen. Ik wil ook nog onderzoeken of mijn desktop Win7 aankan op een wat prettige wijze. Maar eerst zoek ik in de richting van een Linux-achtige.
LiveCD / DVD uitproberen is het probleem niet. Het gekke is dat zowel Xubuntu als LinuxMint als probeerversie het prima deden op die oude laptop. Het ging echter fout na of tijdens de installatie op de HD. Blijkbaar lijkt op de cd/dvd een andere driver voor de videokaart te staan dan in de installatiebestanden.
Ik heb ook nog even Bodhi geprobeerd, maar de 1e optie (boot live system) gaf een beeld van gekleurde verticalelijntjes, terwijl het programma doorratelde maar daar kon ik dus niet bij. . Na uitschakelen van de laptop met de aan/uit kop koos ik Optie 2 (xforcevesa): idem, hetzelfde beeld. Na geforceerd uitschakelen van de laptop is er blijkbaar iets fout gegaan met de cd, want hij was onleesbaar geworden  - zo vertelde windows verkenner later - en startte niet meer. Toen was ik het even heel goed zat!!! :evil: :evil: :(

Offline molly w

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/12, 16:19:45 »
Citaat
ik vind het echter handig om alle administratie inclusief internetbankieren en belastingaangifte op één systeem bij elkaar te hebben

Dat wil je toch echt niet meer op een pc met Windows XP doen hè?????
Dat is vragen om moeilijkheden, plus dit kan ook gedaan worden op een Linux bak.

Internetbankieren en zo niet persé op XP, daarom onderzoek ik alternatieven op alles op één systeem bij ekaar te houden. Tot nu wil dat dus niet vlotten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/12, 16:56:07 »
Tot nu wil dat dus niet vlotten.
Is er geen steunpunt bij je in de buurt?
Mocht je in de regio West-Brabant/Oost-Zeeland wonen, wil ik je gerust helpen.
Heb je de alternate versie al geprobeerd met Na het booten met F6 de "nomode" aanvinken en installeren?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/12, 20:38:16 »
@willy w: Van Bodhi moet je wel de non-PAE-versie van de Download-pagina pakken aangezien jij een oudere laptop hebt. Grote kans dat het dan wel boot (hier nochtans wel) :)

Offline molly w

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/13, 09:44:56 »
Tot nu wil dat dus niet vlotten.
Is er geen steunpunt bij je in de buurt?
Mocht je in de regio West-Brabant/Oost-Zeeland wonen, wil ik je gerust helpen.
Heb je de alternate versie al geprobeerd met Na het booten met F6 de "nomode" aanvinken en installeren?

Met die steunpuntenkaart is iets geks aan de hand - bij mij althans, bij anderen ook?? Zo gauw ik op een oranje druppel bij mij in de buurt klik, verschijnt er midden boven in het scherm een lijstje en verdwijnt ook weer vliegensvlug. De kaart verschuift noordwaarts alsof ik in een spaceshuttle naar het zuiden vlieg, boven Frankrijk en wordt dat grijs. Er blijft alleen een handje en de tool om in- uit te zoomen of in de windrichtingen te schuiven. Wie heeft dat ook? En wat kan je er tegen doen? Ik heb Firefox en Google Chrome gebruikt onder win7.

Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/13, 11:09:02 »
De kaart is momenteel niet werkzaam, er wordt aan gewerkt om dit op te lossen maar gaat nog een tijdje duren.

Offline molly w

  • Lid
Re: Xubuntu en Linux Mint, alleen maar zwarte schermen
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/13, 11:41:25 »
Tot nu wil dat dus niet vlotten.
Is er geen steunpunt bij je in de buurt?
Mocht je in de regio West-Brabant/Oost-Zeeland wonen, wil ik je gerust helpen.
Heb je de alternate versie al geprobeerd met Na het booten met F6 de "nomode" aanvinken en installeren?

Er is een steunpunt bij mij in de beurt, alleen geeft de steunpuntenkaart alleen een naam en geen andere gegevens. Uit de kaart kan ik de plaats en straatnaam halen, de rest is dus telefoonboeken werk. Komt dat vaker voor dat er geen naw gegevens staan?