Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd  (gelezen 2258 keer)

Offline vancha

  • Lid
installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Gepost op: 2011/02/17, 20:36:32 »
beste mensen, zoals jullie mischien kunnen zien ben ik gloedjenieuw op dit forum. Ik ben vandaag op een merkwaardig probleem gestuit, en heb van te voren jullie forum doorzocht. Helaas heb ik niet iets vergelijkbaars kunnen vinden, omdat veel van de hier gemelde installatieproblemen niet vergelijkbaar zijn met wat ik heb. ( ik kan het natuurlijk altijd over het hoofd gezien hebben). hier komt dan mijn probleem:

een tijdje geleden heb ik op mijn computer windows 7 geinstalleerd die ik origineel van mijn school heb. dit werkt prima, nooit problemen mee gehad, maar het idee van een gratis besturingssysteem spreekt mij gewoon 10 keer meer aan. ik had eerder al eens Opensuse geprobeerd, en heb dit toen vergeleken met een oudere versie van ubuntu (de versie weet ik niet meer). zo heb ik zitten kijken wat ik nu voor besturingssysteem wou, en daar is uiteindelijk Ubuntu 10.04 uitgekomen. dit gebruik ik al een tijdlang zonder grote problemen, en ik wil hier ook niet vanaf omdat ik er genoeg van heb. het is echter wel dat ik weet dat er inmiddels een nieuwe versie uit is. Zojuist heb ik dan de iso van Ubuntu 10.10 gedownload, en via systeem=>beheer=>opstartschijf aanmaken; een opstartstick aangemaakt. de usb stick waar dit op is geinstalleerd is geformatteerd naar ext4, en is een 8 gigabyte grote sandisk cruzer blade(erg traag, maar dat hoort zo). na het opnieuw opstarten van de computer lijkt er in eerste instantie niks mis te gaan. net als bij mijn vorige installatie van Ubuntu 10.04 komt er gewoon weer een paars scherm met een laad-tekentje.

het probleem word meteen hierna echter zichtbaar. zodra ik (denk ik) iets zou moeten invullen, of dat er een ander scherm voor hoort te komen komt er een onherkenbaar blokkenpatroon door het scherm. Nu heb ik een dual screen setup (eentje met een reso van 1440x900 en eentje met 1280x1024) en ik dacht mischien levert dit problemen op, maar na het ontkoppelen van 1 van de twee schermen, en het opnieuw opstarten van de computer helaas geen succes. Is er mischien iemand die ooit iets vergelijkbaars heeft gehad, of weet wat ik hier aan kan doen? als de mogelijkheid bestaat om fotos te plaatsen zou ik dat kunnen doen, want die heb ik gemaakt toen het patroon zichtbaar was. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, en ik zal in de toekomst mijn best doen anderen te helpen met problemen die ik denk op te kunnen lossen.

(tl dr; rare blokken na poging installatie ubuntu  :P)
alvast hartelijk dank,

-vancha
« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 21:07:48 door vancha »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/17, 21:31:54 »
Welkom op het forum, vancha. ;)  Met mijn lekenverstand :P  zou ik zeggen dat er een probleem is met de (driver van de) grafische kaart. Gelukkig zijn er op dit forum genoeg mensen die daar meer verstand van hebben dan ik  =D , dus er zal ongetwijfeld iemand langskomen met dé oplossing voor jouw probleem.
Maar.......... als ik dit lees:

........ zo heb ik zitten kijken wat ik nu voor besturingssysteem wou, en daar is uiteindelijk Ubuntu 10.04 uitgekomen. dit gebruik ik al een tijdlang zonder grote problemen, en ik wil hier ook niet vanaf omdat ik er genoeg van heb.


..... dan vraag ik me af waarom je een goeddraaiende Ubuntu 10.04 wilt inruilen. 10.04 wordt nog tot in april 2013 ondersteund met (beveiligings)updates, terwijl dat voor 10.10 tot in april 2012 is. Het is met Ubuntu niet zo dat je een nieuwere versie 'moet' installeren omdat de oude onveilig geworden is.

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/17, 21:37:16 »
he mikkel, bedankt voor je reactie   =D, ik heb inderdaad nog niet naar de drivers gekeken, maar ik vraag me wel af of het uberhaupt zin heeft om drivers te installeren,en vervolgens de gehele schijf leeg te gooien :S. versie 10.10 wou ik eigenlijk alleen installeren om te kijken wat er veranderd is, en voor het gevoel natuurlijk, er is een nieuwe versie uit dus ik wil hem :P. ben nog steeds aan het knoeien om dit werkend te krijgen, en ik snap niet waarom het niet werkt. heb het ook op dvd staan, net gebrand, geen errors, en de originele iso, zelfde probleem, andere blokken, maar dat zal wel willekeurig zijn... anyone?

Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/18, 01:14:27 »
Wat zijn de specificaties van je computer?
Hier zou idd een driverprobleem achter kunnen zitten of iets dat bij de installatie is fout gegaan.

Als je opstart met de live cd krijg je dan ook weer rare blokken of heb je dan gewoon beeld?

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/18, 06:09:07 »
de specificaties van mijn computer zijn als volgt: core 2 duo e6400 @2.13 ghz, 3gb 667mhz ddr2, 250 gb hardeschijf, asus engt240 512mb gddr5(nieuw), moederbord: p5kl-am epu. hoop dat dit helpt, heb er nog nooit problemen mee gehad :(.

Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/18, 08:42:31 »
Woorden in een nieuwe zin beginnen met een hoofdletter.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/18, 08:46:09 »
Excuses voor mijn slechte beheersing van de nederlandse taal, ik ben dan ook fries  >:(. moet zeggen dat dat niet echt helpt, zal het eens met de live cd proberen.

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/18, 12:30:02 »
Helaas, ik heb geprobeerd op te starten vanaf de live cd, geen enkel succes. Snap echt niet hoe dit kan. Heeft iemand mischien een suggestie voor wat ik met de videokaart drivers kan doen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/18, 13:28:54 »
Helaas, ik heb geprobeerd op te starten vanaf de live cd, geen enkel succes. Snap echt niet hoe dit kan.

Misschien omdat in het BIOS de cd/dvd-speler niet als 1e boot staat?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/18, 13:33:48 door Mikkel »

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/18, 15:53:51 »
Sorry mikkel, dat had ik ook al geprobeerd, maar doet simpelweg precies hetzelfde. kan ik mischien ergens een foto uploaden zodat het duidelijker word, of heeft dat geen zing. zelfde blokken, maar geen beeld. kan het mischien ook zijn dat ik het gewoon de eerste keer het al verknald heb toen ik met twee beelschermen begon met de installatie :S. ik had toen beide beeldschermen aangesloten, en hij liet op beide toen half beeld zien ernstig uitelkaar getrokken en met blokken er door heen. ik kon niks zien eigenlijk, maar toch vaag een pictogram en dat was het. na te tijd heb ik HELEMAAL niks meer kunnen zien, behalve blokken dan.  ???

Offline brent8800

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/18, 16:02:04 »
Die "blokken" kreeg ik ook tijdens de installatie. moet je geen zorgen over maken. heeft puur te maken met je videokaart driver. die je na de hand kunt installeren.

over die blokken: lijken het soort verschillende vensters waar strepen of zo door lopen?
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/18, 18:33:55 »
ik maak me ook niet echt zorgen, zelfs als het fout zou gaan dan formatteer ik gewoon alles, en plof ik 10.04 er gewoon weer op. Maar het probleem is dat ik helemaal niks kan zien. Op het moment dat die blokken in mijn scherm komen zou ik normaal de vragen moeten beantwoorden om te beginnen met de installatie lijkt mij, maar dat lukt niet omdat ik niets kan zien. ik heb ook de mogelijkheid niet eens om van de cd op te starten.  ??? wat heb ik geprobeerd:
- een opstartstick gemaakt in ubuntu 10.04 voor 10.10
- gebrobeerd te installeren van een cd
- geprobeerd op te starten van een cd
alle bios settings veranderd (opstarten van cd, usb, hdd)
telkens blijft het probleem zich voor doen, nu wil ik dus wel drivers installeren, maar als dat pas kan NA de installatie kom ik daar dus niet aan toe   :o

Offline brent8800

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/18, 18:51:02 »
Heb je 32 of 64 bit?. Dan kun je ook zeker niet de cd op fouten controleren :s
« Laatst bewerkt op: 2011/02/18, 18:52:48 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline emiel1976

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/18, 18:57:44 »
kun je niet vanuit 10.4 een update draaien naar 10.10?

Offline vancha

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/19, 01:43:28 »
hartelijk dank voor al jullie reacties :o
ik heb 32 bit, ik heb de cd ook niet op fouten gecontroleerd, maar weet alleen dat er geen fouten bij het branden werden aangegeven. En Emiel, wanneer ik een update draai (update-manager -d) dan krijg ik de volgende melding: Kan de vereisten voor de upgrade niet berekenen

An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.

 This can be caused by:
 * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
 * Running the current pre-release version of Ubuntu
 * Unofficial software packages not provided by Ubuntu

Als het bovenstaande niet van toepassing is, gelieve dan deze fout te rapporteren in verband met het pakket 'update-manager', en voeg de bestanden uit /var/log/dist-upgrade/ als bijlage aan het rapport toe.

Offline brent8800

  • Lid
Re: installatie ubuntu 10.10 gaat hopeloos verkeerd
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/19, 10:27:06 »
Tijdens het branden zie je ook geen fouten. Die moet je op de cd zelf controleren bij het opstarten. Maar zover kom je niet omdat je ook niet kunt opstarten van cd of zo zei je.
Ubuntu 14.04 LTS