Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub alleen voor Ubuntu  (gelezen 1861 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Grub alleen voor Ubuntu
« Gepost op: 2010/12/01, 01:27:34 »
Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe Ubuntu op een aparte schijf of partitie geïnstalleerd kan worden zonder dat Grub Windows opstart. Ik dacht begrepen te hebben dat je Grub dan met Ubuntu op dezelfde schijf of partitie moet installeren. Ik wil dat Windows (7) zijn eigen opstartprogramma houdt en Grub dat dus niet verwijdert. Dus elk systeem zijn eigen opstart programma. Kan ik dat tijdens de installatie van Ubuntu ergens aan geven of instellen of moet dat op een andere manier?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/01, 04:32:51 »
En hoe wilde je dan schakelen tussen het opstartprogramma van Windows en die van Ubuntu?
Iedere keer in de BIOS de opstartvolgorde veranderen lijkt me ook niks en is foutgevoelig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/01, 10:04:36 »
Ik wil dat Windows (7) zijn eigen opstartprogramma houdt en Grub dat dus niet verwijdert. Dus elk systeem zijn eigen opstart programma. Kan ik dat tijdens de installatie van Ubuntu ergens aan geven of instellen of moet dat op een andere manier?
Ja kan een installatie met Wubi overwegen. Dan wordt het Windows opstartprogramma niet door grub overschreven. Grub wordt dan alleen voor Ubuntu gebruikt.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Robertj

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/01, 16:41:24 »
Ik wil dat Windows (7) zijn eigen opstartprogramma houdt en Grub dat dus niet verwijdert. Dus elk systeem zijn eigen opstart programma. Kan ik dat tijdens de installatie van Ubuntu ergens aan geven of instellen of moet dat op een andere manier?
Ja kan een installatie met Wubi overwegen. Dan wordt het Windows opstartprogramma niet door grub overschreven. Grub wordt dan alleen voor Ubuntu gebruikt.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi

Ik lees dat Ubuntu dan op C wordt gezet. Kan ik het ook op een andere partitie installeren of is het dan beter om Ubuntu op de gewone manier te installeren voor normaal gebruik?

Ik begrijp het verschil niet goed. Is Wubi een installatie methode?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/01, 17:15:13 »
De Wubi installatie maakt een bestand op de installatieschijf (standaard C:) en koppelt dit bestand als (virtuele) schijf-partitie aan Ubuntu als je voor Ubuntu kiest in het Windows opstartmenu.

Tijdens de Wubi installatie kan je ook een andere Windows schijf dan C: opgeven.

Je kan Ubuntu ook op een andere (niet-windows) partitie installeren maar als je, en dat was de vraag, het Windows eigen opstartprogramma wil behouden heb ik geen antwoord paraat,

En ja, Wubi is een installatie programma voor Ubuntu die je start (en wist) vanuit Windows.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Robertj

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/01, 17:29:17 »
Okee, ik geloof dat ik het begin te snappen. Even op een rijtje zetten.
*Windows opstarten
*Wubi downloaden en installeren
*Ubuntu vanaf internet of schijf via Wubi installeren op C of andere partitie.
*Bij opstarten PC heb je dan de keuze tussen Windows en Ubuntu.

Ik neem wel aan dat, als je op een andere partitie dan c wel eerst eenpartitie moet formateren in ext4 en een swap moet aanmaken op dezelfde partitie?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/01, 19:03:00 »
Nee hoor, niets formateren of partitioneren. Wubi maakt het disk-bestand (ook voor swap) in de beschikbare ruimte op een standaard NFTS windows schijf(partitie).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/01, 20:07:14 »
Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe Ubuntu op een aparte schijf of partitie geïnstalleerd kan worden zonder dat Grub Windows opstart. Ik dacht begrepen te hebben dat je Grub dan met Ubuntu op dezelfde schijf of partitie moet installeren. Ik wil dat Windows (7) zijn eigen opstartprogramma houdt en Grub dat dus niet verwijdert. Dus elk systeem zijn eigen opstart programma. Kan ik dat tijdens de installatie van Ubuntu ergens aan geven of instellen of moet dat op een andere manier?

In je bios instellen dat je pc opstart van de 2e harddisk.
Daar Ubuntu én grub op installeren.

Indien malleur met 1 van die, stekker er uit van die schijf en windows blijft vrolijk opstarten.


Offline Robertj

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/02, 16:02:12 »
Ubuntu geïnstalleerd met Wubi. Dat voelde het beste en het was voor mij de gemakkelijkste manier. Ik ben niet zo'n computer deskundige. Tot dusver werken Windows en Ubuntu prima. Ik moest even uitzoeken hoe ik de scanner kon gebruiken maar dat ging vanzelf. Ik krijg alleen mijn luidsprekers en wegcam niet in orde. Ik heb Logitch Z-Cinema 2.1 luidsprekers. Een Subwoofer met een versterker en een geluidskaart die via USB aan de computer hangt en de kleine speakers weer aan de subwoofer. Ik krijg er geen geluid uit. Hoe kan ik dat oplossen.

Verder heb ik een Logitech pro 9000 webcam. Ik heb camerona (?) geïnstalleerd maar die kan de webcam niet vinden.

Offline Dave

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/02, 16:48:12 »
Je hebt er wel alle nadelen van windows bij maar allez als het maar werkt voorlopig.
Over een paar weken wil je niks anders meer.


Offline Robertj

  • Lid
Re: Grub alleen voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/03, 12:14:17 »
Je hebt er wel alle nadelen van windows bij maar allez als het maar werkt voorlopig.
Over een paar weken wil je niks anders meer.



Ik snap deze redenering niet goed. Hoezo is het een nadeel van Windows? Het werkt hier wel en maar niet in Ubuntu. Dat lijkt eerder een nadeel in Ubuntu. Waarmee ik niet zeg dat Ubuntu niet goed is. Ubuntu geeft de Z-Cinema wel AAN als het om geluid gaat maar er komt geen geluid UIT Misschien omdat de speakers via USB aan de computer hangen? Als Ubuntu daarom geen geluid kan doorgeven lijkt mij dat eerder een nadeel in Ubuntu.