Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD  (gelezen 1090 keer)

Offline molly w

  • Lid
Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Gepost op: 2014/03/31, 14:30:51 »
Bij de installatie van linux is Linux op de 2e HD (hd1 / sdb) terecht gekomen, ipv van op de 1e HD (hd0 / sda).  deze laatste is de master, hd1 is slave. Het leek alsof ik bij de keuze van de hd tijdens de installatie geen keus had. Gevolg is dat nu gewoon Windows start,  ik geen grub-menu te zien krijg en Linux onbereikbaar is.
Nu wil ik graag de zaak terugdraaien en de installatie opnieuw uitvoeren. En kijken of ik inderdaad geen keus heb op welke HD is Linux kan zetten.
Kan ik gewoon de partities van hd1 (een primair en een logisch station) waarop Linux staat - vermoedelijk - deleten? bijv. in windows schijfbeheer of met acronis?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/31, 14:59:35 »
Linux staat nu al op de 2e harde schijf, (sdb ?) en windows op de 1e hardeschijf (sda ?).
Wanneer dat klopt dan moet je alleen grub installeren op sda en alles werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline softbart

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/31, 20:01:27 »
Zoals Ron al zegt. Kijk op de wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

groet,

Theo

Offline softbart

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/01, 09:23:27 »
Femke98,

Zullen we dat oordeel aan de TS overlaten?
De TS heeft nu een keuze.

groet,

Theo

Offline molly w

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/01, 11:43:40 »
Dank voor alle meedenk(st)ers om hun bijdragen.
Ter info, ik ga inderdaad aan de slag met Mint 13 LTS. De videokaart levert geen probleem op - zie eerder topic van mij.
Inderdaad wil ik sda gebruiken als plek om besturingssystemen op te zetten. En sdb als schijf voor data. - en mijn eigen profiel of home, mocht dat nodig zijn of kunnen.
Ik heb de partitie op sdb die Mint gemaakt had, weer verwijderd, en samengevoegd met de swap-partitie. Dat wordt nu een partitie voor werkbestanden.
Op sda heb alvast een partitie voor Linux gemaakt - suggestie van Femke. Een swap aanmaken laat ik maar aan het installatieprogramma over - ik weet niet hoe groot zo'n ding moet zijn.
Voor dit alles heb ik Acronis gebruikt - had ik toch - en de cd met GParted werkte niet. Liet zich niet lezen. Ik had een rw-cd gebruikt en dat levert denk ik problemen op.
Mens, wat duurde dat lang. Ruim zes uren! Ik had gekozen voor delete+data wissen, daarom misschien zo lang.
Nu ben ik aan de slag met opnieuw installeren. Hoop dat Mint nu op sda terecht komt. Met GParted van de live-cd zie ik dat ik sda2 moet hebben. In Acronis had ik die alvast een naam gegeven.
Melding "Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit hte schijfindelingsmenu" Snap ik niet. Ik selecteer in het menu "Installatietype" de gewenste partitie. Deze heeft type NTFS. Is dat geen basisbestandssysteem? Maar ook als ik kies" EXT4 loggend bestandssysteem" blijft de melding komen. Kijken op http://www.forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=5&t=1103 helpt me ietsje verder. Het blijkt dat ook nog eerste een swap-partitie moet maken: 2 MB denk ik (RAM = 1024 MB) - dat wat windows gebruikt is ook zo groot.

Offline molly w

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/01, 11:48:20 »
Maar wat ik niet snap is waarom bij de keuze voor installatie naast windows alleen sdb beschikbaar is.
Nu moet ik eerst van alles met de hand gaan regelen. Leuk voor liefhebbers, maar ik zie me vooral als gebruiker.

Offline molly w

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/01, 13:03:31 »
Nou breekt me de klomp! Ik heb Linux geïnstalleerd op sda2 - geen Grub, windows start op, grrrr - . Ik ga kijken bij Computertip: Opstartlader GRUB: Hoe hem te repareren ... etc.
Volg de instructies. Kijk voor de zekerheid even met GParted naar de partities. Staat Linux en swap (en Windows) ineens op sdb. Bij de installatie heette het nog sda. ??????????????????? Kan dat zo gemakkelijk

Offline molly w

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/01, 13:11:35 »
Enfin, dankzij de instructies kreeg ik Grub en kon ik mijn nieuwe mint in. Nu verder met configureren.

Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/02, 12:20:00 »
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad,ik heb gewoon de power van de tweede HD er af gehaald en opnieuw geinstalleerd,klaar!Helaas dan wel alle bestanden van de tweede HD overschreven zien worden... >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline molly w

  • Lid
Re: Probleem bij installatie: Linux op verkeerde HD
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/05, 12:53:21 »
Ik heb het maar zo gelaten. Het systeem staat op sdb, het zij zo. In het gebruik merk je daar toch niks van. 't Is wel even wennen en opletten als je in fstab aan de gang wilt.
Nu draait het systeem en ben bijna klaar met overzetten van mail Thunderbird en profiel Firefox. Fluitje van cent.