Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Unity deinstalleren  (gelezen 8984 keer)

Offline bijd3hand

  • Lid
Tip: Unity deinstalleren
« Gepost op: 2012/08/05, 18:14:29 »
Waarschijnlijk wisten jullie dit al, zo niet, hier een link hoe je Unity deinstalleert, en oude vertrouwde Gnome weer herinstalleert.

De klassieke omgeving komt dan weer terug :)

http://ubuntublog.org/how-to-remove-unity-desktop-in-ubuntu-12-04.htm

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/05, 19:39:27 »
De klassieke of een andere desktop kan je sowieso installeren.
Unity helemaal verwijderen is dan overbodig en misschien is het verwijderen van Unity wel een een vorm van Ubuntu verminken.
 


Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/05, 23:00:48 »
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Verwijder-nooit-enig-programma-dat-deel-uitmaakt-van-de-standaardinstallatie-van-Ubuntu

En dat geldt des te meer voor heel een werkomgeving.

Jouw argument is beter als die van mij.. toch op ik het gevoel dat als je Unity volledig verwijderd uit Ubuntu, het een beetje  respectloos is voor de ontwikkelaars van dit prachtig (gratis) besturingssysteem. 
 

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/05, 23:43:32 »

Jouw argument is beter als die van mij.. toch op ik het gevoel dat als je Unity volledig verwijderd uit Ubuntu, het een beetje  respectloos is voor de ontwikkelaars van dit prachtig (gratis) besturingssysteem. 
 

Gedeeltelijk mee eens, als je geen Unity wilt kan je Xubuntu, Lubuntu of Kubuntu nemen, dus waarom zou je Unity dan willen verwijderen? Maar van de andere kant, Ubuntu is niets voor niets open source, wat óók inhoud dat je het systeem naar eigen wens kan aanpassen, systeemonderdelen kan verwijderen, voor mijn part je hele systeem naar de knoppen mag helpen :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/06, 00:11:51 »

Jouw argument is beter als die van mij.. toch op ik het gevoel dat als je Unity volledig verwijderd uit Ubuntu, het een beetje  respectloos is voor de ontwikkelaars van dit prachtig (gratis) besturingssysteem. 
 

Gedeeltelijk mee eens, als je geen Unity wilt kan je Xubuntu, Lubuntu of Kubuntu nemen, dus waarom zou je Unity dan willen verwijderen? Maar van de andere kant, Ubuntu is niets voor niets open source, wat óók inhoud dat je het systeem naar eigen wens kan aanpassen, systeemonderdelen kan verwijderen, voor mijn part je hele systeem naar de knoppen mag helpen :)

Het is volgens mij geen voordeel van open source, om een systeem waar een heel  team van ontwikkelaars mee bezig is geweest,  om die om zeep te helpen door onverantwoorde aanpassingen . Een open source besturing heeft meer baat bij mensen die eventuele fouten snel opsporen en deze helpen te elimineren. Unity mag daarom eigenlijk niet verwijderd worden in Ubuntu...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/06, 00:35:30 »
Juist de kracht van OSS is dat je het kan, maar ook vooral mag, aanpassen. Dat ontwikkelaars eraan werken klopt, maar er werken ook ontwikkelaars aan Firefox, en die verwijder je soms ook. Het aanpassen hoort juist bij OSS, bij c.osed source mag dat niet, en dat is jammer.

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/06, 01:06:22 »
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Verwijder-nooit-enig-programma-dat-deel-uitmaakt-van-de-standaardinstallatie-van-Ubuntu

En dat geldt des te meer voor heel een werkomgeving.

Jouw argument is beter als die van mij.. toch op ik het gevoel dat als je Unity volledig verwijderd uit Ubuntu, het een beetje  respectloos is voor de ontwikkelaars van dit prachtig (gratis) besturingssysteem. 
 

Respectloos, tja... Dan ben ik zeker ook respectloos omdat ik Opera in Ubuntu installeer :rolleyes: (des te meer omdat het closed source is)

Verder Timo +1

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/06, 09:17:30 »
Misschien wordt het tijd voor Gubuntu, een versie met Gnome-3 ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ed

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/06, 11:54:03 »
Waarom zo moeilijk, in Mint 13 zit geen Unity en is toch Ubuntu maar dan met Cinnamon of Mate. Daar kun je ook makkelijk Gnome 3 in maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/06, 12:25:39 »
Alles kan en mag. Uiteraard, want jij bent volledig de baas over jouw besturingssysteem. Wat mij betreft is dat ook niet het punt.

Wat m.i. wel het punt is: wil je een stabiel en betrouwbaar systeem?  :)

Een niet-standaard-webbladeraar erbij zetten is natuurlijk geen enkel probleem. Maar de complete standaard-werkomgeving eruit donderen.... :o

Dan kun je beter een blokkendoos-installatie doen, want opbouwen is veiliger dan slopen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/06, 12:32:38 door Pjotr »

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/06, 12:51:00 »
Alles kan en mag. Uiteraard, want jij bent volledig de baas over jouw besturingssysteem. Wat mij betreft is dat ook niet het punt.

Wat m.i. wel het punt is: wil je een stabiel en betrouwbaar systeem?  :)

Een niet-standaard-webbladeraar erbij zetten is natuurlijk geen enkel probleem. Maar de complete standaard-werkomgeving eruit donderen.... :o

Dan kun je beter een blokkendoos-installatie doen, want opbouwen is veiliger dan slopen.

Precies. Of zoals je zelf op je site zegt:

Citaat
Om een vergelijking met straaljagers te maken: het gaat erom hoe u uw computer wil gebruiken.

Als piloot van een beproefde F-18:


Of als testpiloot van een experimenteel toestel:


Of als piloot van deze machine:


M.i. helemaal van toepassing op dit draadje :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/06, 14:45:02 »
Zo is dat.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/06, 15:55:28 »
zeik hem niet af

<Zucht> Ik zeik niemand af en ik erken ieders volledige vrijheid. Ook de vrijheid om mijn berichten volledig aan zijn of haar laars te lappen.

Maar ik geef wel een waarschuwing dat deze ingreep mij niet erg verstandig lijkt, als je een stabiel en betrouwbaar systeem beoogt. Lijkt me niet meer dan normaal, zo'n waarschuwing bij zoiets. Kwestie van verantwoordelijk forumlidmaatschap.

Het gaat hier niet om kwetsbare ego's, maar om het voorkómen van rampen bij mensen die misschien niet in de gaten hebben welke risico's ze lopen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/06, 16:11:29 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/06, 17:12:27 »
@Ron, misschien kan jij een Gubuntu maken?
Daar is mijn kennis niet goed genoeg voor, maar de fallback installeren en Unity verwijderen is misschien alles, leef je uit :lol:
Citaat van: Pjotr
Ik zeik niemand af en ik erken ieders volledige vrijheid. Ook de vrijheid om mijn berichten volledig aan zijn of haar laars te lappen.
Dat noemen we bij ons thuis waarschuwen !
Mijn systeem bevat een gesloopte Xubuntu, met daarbij een hoop KDE en Unity/Gnome programma's en dan nog alles van een alpha release (12.10).
Soms gaat het fout en wil iets niet, omdat er een ander programma in de weg zit.
Voor mij is dat niet erg, het is ook een leerproces voor mij, dat ik leuk vind.
Verder kan ik altijd een release terugvallen, door van een andere partitie te booten.
Met de opgedane kennis kan ik (soms) anderen weer helpen.
Is deze manier van werken aan te raden ?
Nee, de vraag is vaak niet of het fout gaat, maar wanneer het fout gaat !.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/06, 17:42:18 »
Ik heb zelf Unity verwijderd en MATE geïnstalleerd. Dat beschouw ik persoonlijk meer als een klassieke omgeving dan Gnome 3 fallback (ja, het lijkt er visueel op, maar er zijn zoveel functies verwijderd dat het qua functionaliteit niet meer op Gnome 2 lijkt. En blijkbaar was dat nog niet genoeg, want kijk maar eens wat ze met de nieuwste Nautilus hebben gedaan).

Ik zou het overigens niet aanraden aan beginners. Je moet weten wat je eruit haalt, en je realiseren dat het ook gemakkelijk fout kan gaan. Je moet het ook geen probleem vinden om in zo'n geval te herinstalleren.

Respectloos vind ik het niet. Ik vind Ubuntu een goede motor om op te bouwen, en Unity beter maken helpt voor mij toch niet, omdat ik de manier van werken (één van de belangrijkste dingen in een werkomgeving) niet prettig vind.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/06, 19:22:51 »
Ik heb zelf Unity verwijderd en MATE geïnstalleerd. Dat beschouw ik persoonlijk meer als een klassieke omgeving dan Gnome 3 fallback (ja, het lijkt er visueel op, maar er zijn zoveel functies verwijderd dat het qua functionaliteit niet meer op Gnome 2 lijkt. En blijkbaar was dat nog niet genoeg, want kijk maar eens wat ze met de nieuwste Nautilus hebben gedaan).

Ik zou het overigens niet aanraden aan beginners. Je moet weten wat je eruit haalt, en je realiseren dat het ook gemakkelijk fout kan gaan. Je moet het ook geen probleem vinden om in zo'n geval te herinstalleren.

Respectloos vind ik het niet. Ik vind Ubuntu een goede motor om op te bouwen, en Unity beter maken helpt voor mij toch niet, omdat ik de manier van werken (één van de belangrijkste dingen in een werkomgeving) niet prettig vind.
Ik bedoel met respectloos dat er geen waardering is voor Unity.  Ik veroordeel niemand die een ander desktop wil gebruiken, integendeel , ik ben zelf erg gecharmeerd van gnome-shell en Cinnamon. Maar Unity gaat er bij mij niet af en gebruik het ook nog regelmatig, maar buiten dat, Unity verwijderen, mijn mening, geeft een verminkte Ubuntu 

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/06, 20:10:30 »
Ik heb zelf Unity verwijderd en MATE geïnstalleerd. Dat beschouw ik persoonlijk meer als een klassieke omgeving dan Gnome 3 fallback (ja, het lijkt er visueel op, maar er zijn zoveel functies verwijderd dat het qua functionaliteit niet meer op Gnome 2 lijkt. En blijkbaar was dat nog niet genoeg, want kijk maar eens wat ze met de nieuwste Nautilus hebben gedaan).

Ik zou het overigens niet aanraden aan beginners. Je moet weten wat je eruit haalt, en je realiseren dat het ook gemakkelijk fout kan gaan. Je moet het ook geen probleem vinden om in zo'n geval te herinstalleren.

Respectloos vind ik het niet. Ik vind Ubuntu een goede motor om op te bouwen, en Unity beter maken helpt voor mij toch niet, omdat ik de manier van werken (één van de belangrijkste dingen in een werkomgeving) niet prettig vind.

De nieuwste Nautilus... ja wat erg. Ze hebben een paar kleine dingetjes verwijderd die misschie 1% van de gebruikers gebruikte en ze hebben een paar dingetjes toegevoegd zoals Recent in de zijbalk... geloof me, aangezien ik 12.10 al geprobeerd heb kan ik je zeggen dat op 2 view-modussen na je geen enkel verschil merkt met de oude Nautilus (op het snellere zoeken na dan).

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/06, 21:03:39 »
Ik brand me niet aan de vinnige argumenten over en weer, maar:

Vertrouwd is de fallbackmodus van GNOME 3 zeker niet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/06, 21:11:43 »
De meningen kunnen verdeeld zijn.
Voor mij hoeft het niet meer te zijn.


Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/06, 22:18:01 »
Persoonlijk vind ik ook een installatie van Mint (Mate of Cinnamon) meer verantwoord dan een sloopwerk waar je geen of nauwelijks vat op hebt. De gegeven waarschuwingen zijn volledig terecht, en ze gelden niet alleen voor de TS maar ook voor de toevallige passant of gast die dit topic leest.

Het blokkendoossysteem biedt ten andere een beter perspectief voor een 'persoonlijke Ubuntu', maar het vereist enige kennis van aanpakken.

Laat ons vooral deze optie snel vergeten om Unity er compleet uit te slopen ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/07, 08:45:17 »
Ik heb zelf Unity verwijderd en MATE geïnstalleerd. Dat beschouw ik persoonlijk meer als een klassieke omgeving dan Gnome 3 fallback (ja, het lijkt er visueel op, maar er zijn zoveel functies verwijderd dat het qua functionaliteit niet meer op Gnome 2 lijkt. En blijkbaar was dat nog niet genoeg, want kijk maar eens wat ze met de nieuwste Nautilus hebben gedaan).

Ik zou het overigens niet aanraden aan beginners. Je moet weten wat je eruit haalt, en je realiseren dat het ook gemakkelijk fout kan gaan. Je moet het ook geen probleem vinden om in zo'n geval te herinstalleren.

Respectloos vind ik het niet. Ik vind Ubuntu een goede motor om op te bouwen, en Unity beter maken helpt voor mij toch niet, omdat ik de manier van werken (één van de belangrijkste dingen in een werkomgeving) niet prettig vind.

De nieuwste Nautilus... ja wat erg. Ze hebben een paar kleine dingetjes verwijderd die misschie 1% van de gebruikers gebruikte en ze hebben een paar dingetjes toegevoegd zoals Recent in de zijbalk... geloof me, aangezien ik 12.10 al geprobeerd heb kan ik je zeggen dat op 2 view-modussen na je geen enkel verschil merkt met de oude Nautilus (op het snellere zoeken na dan).
Afgaande op het commentaar onder het artikel op omgubuntu.co.uk gebruikt wel een stuk meer dan 1% van de gebruikers F3 split screen. Ik gebruik het zelfs bijna dagelijks. Hetzelfde voor Backspace om terug te gaan en 'type ahead find' (bestand wordt automatisch geselecteerd als je de eerste letters typt.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/07, 10:48:59 »
Type find ahead werkt nog steeds alleen ietsjes anders en Backspace werkt ook nog steeds.
Dit met de laatste updates van 12.10 Een artikel zegt niet alles...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #23 Gepost op: 2012/08/07, 11:19:55 »
Type find ahead werkt nog steeds alleen ietsjes anders en Backspace werkt ook nog steeds.
Niet iets anders maar héél anders. Die typeahead zoekt binnen de *zichtbare* lijst. De nieuwe functie doet dat niet maar start een zoekfunctie op en filtert dan de lijst. En ik moet zeggen: het werkt, en misschien wel beter dan die typehead (die ook alleen maar naar de eerste karakters zoekt). Pluspuntje.

Citaat
Type find ahead werkt nog steeds alleen ietsjes anders en Backspace werkt ook nog steeds.
Bij mij niet (volledig bijgewerkt), het is er dus echt uit. Net als Alt-pijltje links (vorige)

Citaat
Dit met de laatste updates van 12.10 Een artikel zegt niet alles...
Tot nu toe lijkt alles uit dat artikel te kloppen....

De nieuwste Nautilus... ja wat erg. Ze hebben een paar kleine dingetjes verwijderd die misschie 1% van de gebruikers gebruikte en ze hebben een paar dingetjes toegevoegd zoals Recent in de zijbalk... geloof me, aangezien ik 12.10 al geprobeerd heb kan ik je zeggen dat op 2 view-modussen na je geen enkel verschil merkt met de oude Nautilus (op het snellere zoeken na dan).
Afgaande op het commentaar onder het artikel op omgubuntu.co.uk gebruikt wel een stuk meer dan 1% van de gebruikers F3 split screen. Ik gebruik het zelfs bijna dagelijks. Hetzelfde voor Backspace om terug te gaan en 'type ahead find' (bestand wordt automatisch geselecteerd als je de eerste letters typt.
Precies, hier is puur vandalisme gepleegd.

Ook het menu is verdwenen naar zo'n 'moderne' knop, zodat je de HUD niet meer kunt gebruiken; lekker handig (not). Verder zijn alle snelkoppelingen verdwenen zodat deze niet meer via het menu of die vervangende knop te benaderen zijn. En ook dit is niet handig, zeker als je, net zoals ik, aangeleerd hebt om deze via de HUD te openen. Dus aan  de ene kant kant voegt iemand iets vernieuwends als de HUD toe, aan de andere kant maakt een ander dat weer onbruikbaar door heel het menu er uit te slopen.

Heel veel achteruitgang dus, ben benieuwd of Canonical ook meegaat met Nemo, de vork van Nautilus: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/08/linux-mint-fork-nautilus. En waar die 1% op gebaseerd is, is me ook een raadsel.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/07, 12:03:19 door markba »

Re: Tip: Unity deinstalleren
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/07, 12:43:54 »
HUD werkt in 12.04 ook maar deels met Nautilus hoor ondanks het menu. Daarom staat er ook een blueprint open voor 12.10 om de HUD volledig met Nautilus te laten werken.\
Backspace werkt prima in mijn 12.10 Nautilus en dat moet volgende devs ook nog kunnen. Indien dat bij jou niet zo is, dan moet je een bug report openen.

Die 1% baseer ik op wat de developers van Nautilus zeiden.
Overigens: waarom zou Canonical met die Nemo meegaan? We hebben Marlin en Pantheon Files al als Nautilus-forks die nog eens beter afgewerkt zijn ook.