Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file  (gelezen 1522 keer)

Offline Conny

  • Lid
(Opgelost) Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Gepost op: 2012/04/14, 15:58:05 »
Soms heb ik een file nodig waarvan ik de naam niet meer weet. Bestaat er in Ubuntu een manier om te zoeken naar een zoekterm van een woord in een gezochte file?
Als ik een deel van de naam van de file weet dan is het geen probleem, maar als ik naar bepaalde inhoud zoek, dan lukt me dat nog niet.

Graag adviezen!
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 21:25:02 door Conny »

Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/14, 16:18:40 »
In Xubuntu heb je daar Catfish voor... Ik weet of dat ook werkt in ubuntu?

EDIT: Ja dus. Je kan Catfish installeren vanuit het softwarecenter of via sudo apt-get install catfish
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 16:20:21 door Luckiboy »

Offline Conny

  • Lid
Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/14, 16:29:52 »
Catfish had ik al gevonden, ik zit nu in Xubuntu.  :D
Catfish vindt alle files en alle mappen met de zoekterm erin, maar kijkt niet naar de zoekterm IN de mappen. (Of ik doe iets fout?)

Voorbeeld; ik weet dat ik ergens een file moet hebben met wat tekst over belasting-belastbaarheid, maar weet niet meer hoe die file heet. Dat typ ik als zoekterm ¨belasting¨. Ik kom daarmee niet in de juiste file terecht...

Offline Robertos

  • Lid
Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/14, 17:11:16 »
Catfish had ik al gevonden, ik zit nu in Xubuntu.  :D
Catfish vindt alle files en alle mappen met de zoekterm erin, maar kijkt niet naar de zoekterm IN de mappen. (Of ik doe iets fout?)

Voorbeeld; ik weet dat ik ergens een file moet hebben met wat tekst over belasting-belastbaarheid, maar weet niet meer hoe die file heet. Dat typ ik als zoekterm ¨belasting¨. Ik kom daarmee niet in de juiste file terecht...

Wil je zoeken IN bestanden? Op de een of andere manier krijg ik dat zo een twee drie niet voor elkaar met Catfish. Zou toch moeten kunnen denk ik zo (fulltext search)?

In GNOME zit gnome-search-tool, daar gaat het vrij gemakkelijk mee. Zie: http://askubuntu.com/questions/29483/software-for-text-search-in-files
Aangezien je Xubuntu gebruikt heb je kans dat als je dat pakket installeert, je een hele zooi GNOME afhankelijkheden mee moet installeren. Maar het werkt prima, en zo zullen er nog genoeg andere tooltjes zijn.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 17:25:01 door Robertos »

Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/14, 17:21:47 »
Wil je zoeken IN bestanden?

Ik snap het. Stel, je hebt een tekstbestand met een stuk over walrussen, alleen het bestand zelf heet "presentatie". Nu wil TS "presentatie" ook vinden onder het zoekwoord "walrussen"
Correct me if I'm wrong

Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/14, 20:24:28 »
Je kunt evt find en grep samen gebruiken

find . -maxdepth 1 -type f | xargs grep 'zoekstring' -sl
Met het eerste deel voor de | genereer je een lijst van alle bestanden in de huidige map (zonder -maxdepth 1 ook de submappen). Het tweede deel zoekt naar de zoekstring in ieder bestand en geeft de bestandsnaam weer als de string gevonden is (daar is de -l voor). De -s onderdrukt foutmeldingen mbt niet te lezen bestanden e.d.

Offline Conny

  • Lid
Re: Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/14, 20:58:31 »
Citaat
Ik snap het. Stel, je hebt een tekstbestand met een stuk over walrussen, alleen het bestand zelf heet "presentatie". Nu wil TS "presentatie" ook vinden onder het zoekwoord "walrussen"
Correct me if I'm wrong
Precies zoals je zegt!!

Citaat
find . -maxdepth 1 -type f | xargs grep 'zoekstring' -sl
Te ingewikkeld voor mij... Dan weet ik niet precies wat ik doe.

Citaat
In GNOME zit gnome-search-tool, daar gaat het vrij gemakkelijk mee. Zie: http://askubuntu.com/questions/29483/software-for-text-search-in-files
En dit werkt prima voor mij. In Dash (Ubuntu) heet dat gewoon Bestanden Zoeken  :-[ , zat er al in, heb ik nu in de starter vastgezet. Nu nog even kijken hoe ik het in Xubuntu zet, maar dat gaat zeker werken.
Allemaal bedankt, dit had ik echt nodig.


Re: (Opgelost) Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/14, 21:54:16 »
TS, betreft het hier platte tekst die doorzocht moet worden, of odt/doc/email/een ander formaat? Alle formaten anders dan platte tekst zijn niet zomaar te doorzoeken met bovengenoemde tools. Hier schiet Ubuntu enorm tekort: het doet niet aan search indexing (een database opbouwen met bestandsinhouden).

Offline Conny

  • Lid
Re: (Opgelost) Bestanden zoeken, zoekterm ook binnen file
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/14, 22:10:21 »
Citaat
betreft het hier platte tekst die doorzocht moet worden, of odt/doc/email/een ander formaat?
Ik zoek tekst in .odt en .doc.
Het zoeken duurt wat langer maar de gnome-search-tool vindt idd precies de files die ik zocht. Voor mij werkt het, zowel in Ubuntu als in Xubuntu!