Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HTPC met Ubuntu  (gelezen 5533 keer)

Offline BRT01

  • Lid
HTPC met Ubuntu
« Gepost op: 2010/05/28, 17:21:11 »
Goedemiddag!  :)

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een Ubuntu HTPC te gaan bouwen icm XBMC. Ik ben al een klein beetje bekend met Ubuntu, ik ben regelmatig bezig met een oude desktop en Ubuntu. Het bevalt me zeer goed moet ik zeggen. :)

Nu heb ik de afgelopen weken heel veel gelezen, gezien en gehoord over verschillende drivers voor videokaarten etc. maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik heb twee verschillende configuraties voor m'n HTPC in gedachte, een AMD/ATI 5450 systeem en een Intel Core i3 met Intel HD Graphics.

AMD
AMD Athlon X2 240
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Passieve HD5450

Intel
Intel Core i3 530
MSI H55M-E33

Voor de rest 2GB Kingston Valueram, 300 watt BeQuiet!, een leuk kastje etc.

Ik wil hiermee voornamelijk 1080p en 720p materiaal mee afspelen (MKV) en in de toekomst nog een BluRay speler toevoegen.

Nu de grote vraag; Ik begrijp dat deze 2 systemen op Windows 7 hier prima voor voldoen, maar hoe zit dat met Ubuntu? Is er goede ondersteuning voor hardware decoding etc. van video? Welk systeem heeft de voorkeur? En kan ik met beide systemen surround sound over HDMI versturen onder Ubuntu?

Alvast bedankt en een fijn weekend!  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/28, 17:35:49 door BRT01 »

jesse2314

  • Gast
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/28, 17:27:15 »
Ik zou voor intel gaan.
welkom op dit forum.

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/28, 17:34:55 »
Hallo, dankje voor je reactie! :)

Kun je vertellen waarom je voor Intel zou gaan?

Offline Dave

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/28, 17:41:34 »
smaken verschillen.
Hier komt Intel gratis nog niet binnen maar ben dan al wat langer Linux fan.

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/28, 18:26:51 »
..
Hier komt Intel gratis nog niet binnen maar ben dan al wat langer Linux fan.


Intel gratis binnen? Hoe bedoel je dat?

Mijn vraag in dit topic is eigenlijk gewoon of ik met deze systemen volledig gebruik kan maken van de ingebouwde graphics onder Ubuntu? Niet dat alle decoding via de cpu loopt.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/28, 18:29:13 door BRT01 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/28, 18:36:28 »
Als je gebruik wil maken van de GPU om films te kijken, dan moet je wel een kaart van Nvidia kopen.
Met VDPAU kan die kaart de films decoderen.
Kijk in de tabel hier welke chip wat ondersteunt.

Intel en ATI kaarten kunnen momenteel nog niet films decoderen via de GPU.

Welke processor of moederbord je koopt (Intel of AMD) maakt vrij weinig uit.

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/30, 12:43:01 »
Zijn dit geen goede drivers dan? KLIK

Of haal ik hiermee niet alles uit de videokaart?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/30, 12:49:53 »
Er zijn wel drivers voor die kaart, alleen is er gewoon geen ondersteuning om films te decoderen via de GPU.
En dat is wat je wel graag wilde, dus valt AMD af.

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/30, 17:00:40 »
Er zijn wel drivers voor die kaart, alleen is er gewoon geen ondersteuning om films te decoderen via de GPU.
En dat is wat je wel graag wilde, dus valt AMD af.

Kijk, hier heb ik wat aan! Bedankt!  :)

En Intel heeft waarschijnlijk dus ook geen ondersteuning voor films decoderen via de ingebouwde GPU?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/30, 17:21:00 »
Er zijn wel drivers voor die kaart, alleen is er gewoon geen ondersteuning om films te decoderen via de GPU.
En dat is wat je wel graag wilde, dus valt AMD af.

Kijk, hier heb ik wat aan! Bedankt!  :)

En Intel heeft waarschijnlijk dus ook geen ondersteuning voor films decoderen via de ingebouwde GPU?

Zie deze eerdere post ;)
Als je gebruik wil maken van de GPU om films te kijken, dan moet je wel een kaart van Nvidia kopen.
...

Intel is dus een nee.

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/30, 17:40:40 »
Oke, foutje van mij. ;) Bedankt!

Maar volgens deze test kan ik onder Ubuntu toch wel prima 1080p materiaal afspelen met de i3 530? De CPU-usage blijft netjes laag, zo rond de 9% en piek 14%. Dus ik kan wel HD video bekijken onder Ubuntu, maar dan niƩt via de ingebouwde GPU? Klopt dit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/30, 18:27:01 »
Dat lijkt wel te kloppen ja :)

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/31, 15:18:42 »
En beeld en geluid over hdmi? Ik begrijp dat geluid over hdmi een beetje lastig wordt, maar dan ga ik waarschijnlijk toch voor een ander bordje met digitale geluidsuitgang. Maar beeld over hdmi lukt sowieso? Of niet?


EDIT:
Ik ga nu de i3 530 + een Gigabyte H55-UD2H bestellen, ik laat weten hoe 't werkt!
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 14:45:21 door BRT01 »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/02, 16:17:22 »
Zotac ion boardje klein weinig stroom gebruik en volle vdpau ondersteuning. Ideaal icm xbmc/buntu minimal installatie...

Ik zie dat je al besteld hebt...
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/02, 19:23:25 »
Dat heb ik zeer zeker overwogen, het is een goede optie, maar ik wilde toch meer uitbreidingsmogelijkheden. Ik heb alle componenten vanmiddag besteld, alles was op voorraad. Ik hoop 't dit weekend in elkaar te kunnen schroeven, dan zal ik even verslag uitbrengen. :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/03, 12:02:49 »
Beetje te laat, want er is al besteld, maar je had ook nog een ion of ion2 systeempje kunnen overwegen. Minder uitbreidingsmogelijkheden, maar wel een klein zuinig systeempje. Ik ben zelf erg benieuwd naar de nieuwe shuttle XS35, fanless dus ultiem stil als het goed is!


Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/04, 18:54:12 »
Heb alle onderdelen binnen, het is nu wachten op de kast (Zalman HD501) van Azerty. :)

EDIT:

Die WD EARS schijven, met 4kb sectoren, worden ze ondersteund in 10.04?

Op de Ubuntu Wiki staat van wel;

'By default, Ubuntu 10.04 LTS aligns partitions on disk to 1 MiB (1048576 bytes) boundaries. This ensures maximum performance on many modern disks, particularly solid state drives but also new "Advanced Format" disks with physical sectors larger than the traditional 512 bytes. Very few systems nowadays need the old alignment, used in the days of MS-DOS when it was useful for partitions to start at the beginning of a cylinder.

In some rare cases, optimal alignment may cause problems. Some BIOS implementations (those on Asus P5P800-MX and Asus P5GZ-MX motherboards) have been reported to hang after installation. It may be difficult to install Microsoft Windows XP and older after installing Ubuntu, although more recent versions of Windows should be compatible with optimal alignment and indeed may produce it themselves. If you find that you need to use the old cylinder alignment instead, then add the partman/alignment=cylinder boot parameter when starting the installer. (551965) '

Maar hier staat dat je nog goed moet formatteren?

« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 17:16:53 door BRT01 »

Offline BRT01

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/18, 16:27:08 »
Hallo,

Hier ben ik weer. Ik heb de pc in elkaar gezet (met een Samsung EcoGreen ipv van de WD10EARS) en ben heel tevreden. Alles werkt lekker, 1080p gaat moeiteloos. Alleen het geluid over hdmi wil  nog niet lukken. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/04, 10:53:06 »
ik ben benieuwd wanneer het verslag wordt uitgebracht.

ik heb ook een intel i3 (met asrock h55de3) maar ik krijg alleen video werkend indien ik in de bios RAM voor GPU op max 128 MB zet.

jij al een goede driver kunnen vinden?

indien geluid nog niet werkt: installeer een driver van alsa in zijn geheel. (heeft voor mij opties gegeven om te switchen tussen 5.1 surround en HDMI)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/04, 10:55:08 door Gr8Jen »

Offline Laus_2

  • Lid
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/16, 15:17:48 »
ik heb zelf een GT220 kaartje in mijn pc en VDPAU krijg ik nog net aan de praat. Het geluid over de HDMI is denk ik dankzij dat Pulseaudio nog een brug te ver. Erg jammer voor sommigen. Schijnt dat als je heel pulseaudio eruit sloopt en dan alsamixer gebruikt er wel een en ander terug te winnen is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/17, 02:55:01 »
PulseAudio eruit slopen is niet nodig en geeft je alleen maar veel meer problemen.
Je moet wel een nieuwere versie van ALSA installeren.
Handleiding: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_set_up_HDMI_audio_on_nVidia_GeForce_G210,_GT220,_or_GT240

Of je wacht nog even op Ubuntu 10.10, daar zitten wel de nieuwere pakketten in.

Re: HTPC met Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/17, 15:57:53 »
Een ding: koop GEEN Ati/AMD video kaart! Schijnt te kunnen maar je moet wel erg masochistisch zijn. Neem een NVidia.
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.