Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch Steam naar Linux  (gelezen 62451 keer)

Offline Nardon

  • Lid
Toch Steam naar Linux
« Gepost op: 2012/01/18, 13:42:30 »
Las net dit op OMG! Ubuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/valve-2012/

Ziet er naar uit dat Valve dus misschien bezig is met gereedmaken van het Steam platform op Linux.. dat zou echt een droom zijn voor een hoop Linux gamers. :P

Maar zelfs al zou Steam naar Linux komen, games als Assasin's Creed en Battlefield 3 zullen voorlopig nog wel Windows only blijven ben ik bang..

Maar wat denken jullie? Is Valve een Linux versie van Steam aan het maken of juichen we te vroeg?

[Edit: geen gerucht meer, maar officieel bevestigd. Titel aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2012/07/19, 03:25:05 door Johan van Dijk »

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/18, 13:49:59 »
Las net dit op OMG! Ubuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/valve-2012/

Ziet er naar uit dat Valve dus misschien bezig is met gereedmaken van het Steam platform op Linux.. dat zou echt een droom zijn voor een hoop Linux gamers. :P

Maar zelfs al zou Steam naar Linux komen, games als Assasin's Creed en Battlefield 3 zullen voorlopig nog wel Windows only blijven ben ik bang..

Maar wat denken jullie? Is Valve een Linux versie van Steam aan het maken of juichen we te vroeg?

LOL, het 'Steam komt naar Linux'-verhaal begint inmiddels op het 'Duke Nuke'm komt volgend jaar uit'-verhaal te lijken. Als we het maar vaak genoeg herhalen wordt het vast wel eens werkelijkheid.  :D

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/18, 14:14:54 »
Asassins Creed is niet Windows-only.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/18, 14:41:41 »
Las net dit op OMG! Ubuntu: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/valve-2012/
Als je het commentaar had gelezen, dan had je kunnen zien dat de vacature er al een aantal jaar, onveranderd op de site staat. Ook wordt in het commentaar gevraagd om de blogpost in zijn geheel te verwijderen vanwege de afwezigheid van nieuwswaarde, een correcte vaststelling denk ik.

Maar wat denken jullie? Is Valve een Linux versie van Steam aan het maken of juichen we te vroeg?
Ja, we juichen te vroeg.

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/18, 15:07:43 »
De wens is weer eens de vader van de gedachte.

Offline JvH

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/18, 15:32:17 »
Maar zou het sowieso uitmaken als er een Linuxversie van Steam komt?

Als de meeste Steam-spellen gebruik blijven maken van DirectX, ben je nog geen steek verder.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/18, 15:48:43 »
De meeste spellen zullen voor Windows blijven ja.
Het enige verschil is, is dat de spellen die je nu voor alle 3 de platformen kunt krijgen, dan via Steam kunt krijgen maar ik geloof niet dat Steam nu ook komt.

Ze hebben nu toch al iets voor Linux? Werkt niet altijd maar er is al een tegenhanger.


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/18, 16:03:22 »
Helaas bestaat de pagina waar ze het over hebben in het artikel al 4 jaar. Hier is de archived versie (van the wayback machnine) uit 2007: http://web.archive.org/web/20070921230928/http:/www.valvesoftware.com/job-SenSoftEngineer.html Is precies hetzelfde, enige wat verschilt is de copyright data.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/18, 16:44:33 »
Maar zou het sowieso uitmaken als er een Linuxversie van Steam komt?

Als de meeste Steam-spellen gebruik blijven maken van DirectX, ben je nog geen steek verder.

Dat is een merkwaardige opmerking. Tuurlijk zal een hoop Windows-only blijven, maar genoeg zal er ook geporteerd worden. Kijk maar naar Steam voor Mac.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/18, 16:48:27 »
Hm had de reacties bij het artikel nog niet echt goed gelezen om eerlijk te zijn.. Dat is dan wel flinke faal van hun om een jobpost van een aantal jaar geleden op deze manier te hypen maar ja.. :P

We hebben inderdaad Desura al, maar toen Steam naar Mac kwam werden meteen alle Source engine spellen zoals Team Fortress 2, Half Life 2 en Counter Strike: Source meegeport. Denk als (ALS) Steam wordt geport naar Linux dat ook gebeurt. :P

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/18, 17:04:50 »
Dat zou vet zijn. Volgens mij werkt hij al redelijk in wine?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline JvH

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/18, 17:40:37 »
Maar zou het sowieso uitmaken als er een Linuxversie van Steam komt?

Als de meeste Steam-spellen gebruik blijven maken van DirectX, ben je nog geen steek verder.

Dat is een merkwaardige opmerking. Tuurlijk zal een hoop Windows-only blijven, maar genoeg zal er ook geporteerd worden. Kijk maar naar Steam voor Mac.
Vind je? Ik denk, maar correct me if I'm wrong, dat die gebruikersgroep nog altijd een stuk groter (en dus interessanter voor gamedevelopers) is dan de Linuxgebruikers.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/18, 18:03:33 »
Maar zou het sowieso uitmaken als er een Linuxversie van Steam komt?

Als de meeste Steam-spellen gebruik blijven maken van DirectX, ben je nog geen steek verder.

Dat is een merkwaardige opmerking. Tuurlijk zal een hoop Windows-only blijven, maar genoeg zal er ook geporteerd worden. Kijk maar naar Steam voor Mac.
Vind je? Ik denk, maar correct me if I'm wrong, dat die gebruikersgroep nog altijd een stuk groter (en dus interessanter voor gamedevelopers) is dan de Linuxgebruikers.

Nee je hebt gelijk en tevens is het aantal niet toegenomen.
Een Mac gebruiker is over het algemeen geen gamer en dat geld ook voor de Linux gebruiker.
Ja er zijn gamers op die platformen maar dat is niet hun hoofd ding terwijl er in Windows veel gamers zijn die het puur voor het gamen gebruiken.
Vergelijk de pc van een echte gamer met die van de gemiddelde gebruiker en je ziet gelijk waarom ze een pc hebben en geen Mac en waarom ze Windows draaien en geen Linux.

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/18, 18:26:50 »
Maar er kunnen er alleen maar meer Linux gebruikers bij komen, want voor gaming laten heel veel Linux links liggen ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/18, 19:45:01 »
Maar zou het sowieso uitmaken als er een Linuxversie van Steam komt?

Als de meeste Steam-spellen gebruik blijven maken van DirectX, ben je nog geen steek verder.

Dat is een merkwaardige opmerking. Tuurlijk zal een hoop Windows-only blijven, maar genoeg zal er ook geporteerd worden. Kijk maar naar Steam voor Mac.
Vind je? Ik denk, maar correct me if I'm wrong, dat die gebruikersgroep nog altijd een stuk groter (en dus interessanter voor gamedevelopers) is dan de Linuxgebruikers.

Nee je hebt gelijk en tevens is het aantal niet toegenomen.
Een Mac gebruiker is over het algemeen geen gamer en dat geld ook voor de Linux gebruiker.
Ja er zijn gamers op die platformen maar dat is niet hun hoofd ding terwijl er in Windows veel gamers zijn die het puur voor het gamen gebruiken.
Vergelijk de pc van een echte gamer met die van de gemiddelde gebruiker en je ziet gelijk waarom ze een pc hebben en geen Mac en waarom ze Windows draaien en geen Linux.


Maar feit is wel dat er 3 groepen zijn binnen Linux-gamers:

1 Pure Linux-gamers
2 Linux-gebruikers, maar Windows-gamers (net als jij)
3 Windows-gamers die graag Linux willen gebruiken, maar niet een dual-boot willen aangaan en dus vasthouden aan Windows totdat Linux meer een gameplatform wordt

Met Steam voor Linux en een aantal games zullen groep 2 en 3 meer richting puur Linux gaan en dat komt ons wel degelijk ten goede en de gamers ook.

Offline JvH

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/19, 11:48:57 »
Dat punt klinkt alleszins aannemelijk, alleen zit je dan met het kip-en-eiprobleem.

Groepen 2 en 3 zullen pas overstappen als er voldoende aanbod is, en de gamedevelopers zullen pas geld en tijd in Linux-ports willen stoppen als de doelgroep groot genoeg is.

Een mogelijke doelgroep voor een Linux-versie van Steam zou op het moment denk ik de die-hard DOS-gamers zijn. Dat soort games is ook te koop via Steam, en Steam gebruikt onder de motorkap DOSBox om die te draaien. En laat DOSBox nou net prima draaien op Linux...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/19, 17:24:54 »
Ja maar wees realistisch, met Steam in Linux zal Linux niet meteen een game platform zijn.
Die paar spellen die ze hebben maakt het niet gelijk een game platform en aangezien het aantal gamers op de pc flink is afgenomen door de game console en het markt aandeel van Linux op de desktop heel klein is, is het niet aantrekkelijk voor de grote jongens om games te gaan maken voor Linux. Ze doen het nu al niet eens voor de Mac ondanks dat die groter zijn dus waarom zouden ze het voor Linux doen?

Vistaus leuk rijtje van 3 maar de Linux gamer is maar een heel klein deel van de Linux gebruikers. Als het in verhouding net zo groot zou zijn dan in Windows dan is het helemaal te verwaarlozen.

Rede dat het op de Mac niet van de grond komt, komt omdat de meeste gebruikers geen gamers zijn. Dat is ook zo bij e Windows gebruikers maar als je daar 30% van de gebruikers hebt dan heb je het over heel wat meer dan bij de Mac en laat staan bij Linux.

Het optimisme is heel leuk maar wees realistisch. De Mac word door de gamers ook niet gebruikt als game platform.
Linux heeft 1 voor deel boven de Mac omdat ze al een pc gebruiken en je voor het geld van een Mac een nog snellere pc kunt maken die geschikt is om mee te gamen. Verder hebben ze eigenlijk niets dankzij het kleine markt aandeel.

Let wel dat een aantal games niet meer naar de pc komen omdat de gamers aantallen terug zijn gelopen op de pc.

Stel Linux krijgt in de toekomst alle spellen die Windows dan ook krijgt, wat moet de huidige gamer dan bewegen om over te stappen?
Lees eens wat topics van gamers over Linux en je begrijpt gelijk dat ze Linux niet moeten.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/19, 17:29:12 door emiel1976 »

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/19, 17:58:52 »
"http://web.archive.org/web/200...
You can check it from Internet Wayback Machine. This post has been there since 2007. Same post, same features. Nothing new and there is no sign of a Steam GNU/Linux edition"

Een greep uit de comments...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/19, 21:56:43 »
Van 2007 al en nu is er nog niets of een teken dat het echt komt.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/19, 22:06:42 »
Wat ik ook las is dat ze blijkbaar iemand zochten voor hun gameservers (Die draaien op Linux). Dus heeft niets te maken eigenlijk met wat er ik het artikel wordt besproken..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/19, 22:12:05 »
Dus komt Steam niet naar Linux.
Had niet anders verwacht. Die komen pas als game fabrikanten echt voor Linux gaan ontwikkelen en de grote jongens doen dat nog niet en zullen dat op korte termijn ook niet gaan doen.

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/20, 10:56:26 »
Nuja, maar op lange termijn wel aangezien Portal 3 naar Linux komt. En volgens mij is het bedrijf achter Portal nu niet bepaald een kleine speler...

Maar wat moet gamers doen overstappen naar Linux? Performance. En dan heb ik het NIET over PC's van 1200 euro, maar over wat meer daaronder. Als je moet kiezen tussen game-PC van 1200 euro met Windows 7 of een game-PC van 600 euro met Linux die dezelfde performance haalt als die van Win 7 (ja, ik weet dat de prijsklasse dan niet helemaal klopt, maar je snapt wel wat ik bedoel), dan is de keus voor de 2012-gamer die door de economie in een hoop landen minder geld heeft natuurlijk erg makkelijk.

"Het optimisme is heel leuk maar wees realistisch. De Mac word door de gamers ook niet gebruikt als game platform."

Ben op zich wel met je eens, maar eigenlijk beweer je nu dus dat Valve een slechte investering heeft gedaan door Steam naar Mac te porteren?

Trouwens, ik beweerde NIET dat het aantal Linux-gamers zo groot is. Ik noemde slechts 3 feiten op over Linux-gamers en gamers die Linux willen. Over aantallen heb ik niet gesproken, maar feit is wel dat die 3 groepen er zijn, hoe klein of hoe groot dat ook is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/20, 12:48:03 »
Die 3 groepen zijn leuk maar let wel dat het totaal niets uit maakt of ze er zijn want ze stellen kwa aantal niets voor en uiteindelijk draait het daar om.

Vistaus ik heb wat benchmark tests gedaan in Windows en Linux en ik moet je teleur stellen. Windows won de benchmark test met de videokaart met gemak.
Voor Blender was het wat anders, daar was het vrijwel gelijk.

Maar ik wil mijn pc wel vergelijken met die van jou.
Ik draai op deze pc ook Linux en ik weet de verschillen en al is Linux snel, op een aantal punten doet Windows niet onder voor Linux en is het zelfs sneller.

Maar waarom moet om die rede van jou die games naar Linux komen?
De gamers zitten in Windows en niet in Linux en de gamers gemeenschap is nou niet echt pro Linux.
ik heb er jaren in rond gehupt en nu nog zien ze linux niet voor vol aan.
Fabrikanten werken samen zoals EA met Nvidia en Microsoft doet om DirectX te optimaliseren en dit weer in hun game toe te kunnen passen.
Dat zie je ook weer terug in hoe het spel werkt met een Nvidia kaart tegenover een andere kaart.
Zo geld het voor meer spellen.

Het is heel leuk dat er wat spellen naar Linux komen maar geloof mij, Linux zal zolang het niet kan concurreren met Microsoft op de desktop, nooit een game platform worden.

 

Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/22, 22:28:50 »
Vistaus ik heb wat benchmark tests gedaan in Windows en Linux en ik moet je teleur stellen. Windows won de benchmark test met de videokaart met gemak.
Voor Blender was het wat anders, daar was het vrijwel gelijk.
Dat is ook maar weer betrekkelijk, welke video kaart? Welke Windows-versie...?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn Windows 7 komt dat in de buurt van Linux, terwijl mijn Vista hopeloos achterblijft kwa preformance.

Ook ik, als groep 2'er, ga er in ieder geval op korte termijn niet van uit dat Steam naar Linux komt,
Alhoevel de kansen door Portal 3 toch wel aanzienlijk groter worden.
Maar sowiezo, de Source-engine is nu al volledig compatible met Wine (vanaf 1.2).
Dit geld ook voor bijvoorbeeld de engine van de imens populaire CoD serie.

Toch zouden ze bij Steam wellicht alvast naar Linux kunnen gaan kijken,
Want economische crisis én het moeilijker worden van illegale downloads, kunnen zomaar zorgen voor een flinke groei in het aantal Linux gebruikers.
Workstation:
Dell Precision 690 Workstation
Dual Xeon X5365 Quad (8-Cores @3.0GHz)
64GB DDR2 R.A.M.
Sapphire Radeon HD 6570 (2GB GDDR3)

PC:
Dell OptiPlex 755
Intel Core 2 Duo E8400 (2-Cores @3,00Ghz)
4GB DDR2 R.A.M.
ATi Radeon HD 2400 XT (258MB GDDR2)

IGN: brickmasterj (of brickmaster-j)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gerucht: Toch Steam naar Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/23, 00:06:40 »
Windows 7 met een Nvidia videokaart in de buurt van Linux? Uhm het is omgedraaid. Linux mag blij zin als ze in de buurt komen en dan met name met de nieuwe Nvidia GTX kaarten die optimaal werken met DirectX10 en 11.

Op andere punten is Linux sneller maar kwa videokaart niet.
Ik heb een EVGA GTX560 TI 2gig en ik draai Windows 7.
Ik heb nu 2 benchmark tests gedaan en beide laten zien dat de drivers in Linux trager zijn dan de Windows drivers met DirectX11.

Het probleem is, is dat op het moment de game markt op de pc terug loopt en dat doet het al een tijdje door de game consoles. Het word daar al steeds onaantrekkelijker om games voor Windows te maken.
kijk naar dat marktaandeel en vergelijk het met de mac en Linux gebruikers en vergelijk ook het aantal gamers in % tegenover die van Windows.
Ja er zijn linux en mac gamers maar in verhouding is het aantal gamers op de Mac zeer klein en in Linux nog kleiner.

Men kan wel roepen er komen high end games naar Linux en het word allemaal beter en ja er komen wat betere games naar Linux maar dat aantal is ten eerste zeer klein en ten 2de ze zijn nog niet te vergelijken met de grote jongens.
Dan krijg ik vast weer te horen gameplay dit en dat maar als de game play zo goed was waarom kan het dan nog niet concurreren met een MW, BF, NFS en dergelijke?
Als de spellen echt zo goed zijn dan slaan ze aan en zullen ze groots gebracht worden.

Steam naar Linux door de economische crisis?
Uhm dan gebeurd het juist niet omdat men er niet in wil investeren en al helemaal niet in iets waar geen geld te verdienen is.
Breng je Steam naar Linux dan zitten ze met al die fantastische pakket managers die allemaal verschillen waardoor het weer verdeeld is.
Dan zit je met de ondersteuning voor de hardware.
Dan heb ik het niet alleen over de videokaart drivers maar over audio, muis, toetsenbord en noem maar op drivers.

Desura is een voorbeeld waarom het er zeker nu nog niet zal komen.
Er zijn spellen die gewoon niet werken op bepaalde systemen terwijl je systeem wel aan de specs voldoet.
Daarnaast als het werkt kun je vaak nog van alles moeten doen om of op het netwerk te komen en of de geluidskaart werkend te krijgen.

Accepteer het dat Linux geen game platform is en het voorlopig ook niet zal worden.
Men roept wel dat Linux gebruikers er geld voor over hebben maar dat is ook maar relatief.
Kijk naar Humble in the Bundle waar men altijd trots is op het bedrag van de Linux gebruiker. kijk dan ook even naar waarom het zo hoog is en waarom programma's die in Windows gewoon verkocht worden in Linux niet gekocht worden.
Het bedrag is hoog omdat er een aantal een ontiegelijk hoog bedrag geven en dat met de in verhouding weinig aankopen van Linux gebruikers geeft al snel een hoog gemiddelde. Mac gebruikers zijn vaak wat meer vermogend en daardoor geven die ook iets meer dan Windows gebruikers.
Komt het er op aan om games te kopen voor het gewone bedrag dan blijven de kopers weg omdat een deel niet mee wil werken aan het spekken van die bedrijven terwijl ze wel bereid zijn een donatie te geven die in geen verhouding staat tot de kosten van het spel.
Dat zie je dan ook terug in de ontwikkeling van programma's en games die in Linux te krijgen zijn.

Als er minder mogelijkheden zijn voor illegaal downloaden, dan is Steam juist blij omdat men dan eerder bij hun koopt.
Het werkt juist omgekeerd dan wat je denkt.
Degene die illegaal downloaden gebruiken hebben geen Steam nodig.

Linux is gratis en toch koopt men Windows.
Spellen in Linux zijn niet duur maar toch is het aantal verkochte games veel lager dan in Windows en dan heb ik het over een verhouding want als het om aantallen gaat wint Windows altijd.